عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی دشمن دید نمی‌تواند با ما به صورت نظامی برخورد کند به تحریم‌ها رو آورد.

آن چیزی که انقلاب را به چهل سالگی رساند، مقاومت ملت ایران استبه گزارش حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برگزار شد، با موضوع اقتصاد مقاومتی و عملکرد اقتصادی دولت، گفت: استکبار جهانی از بدو شکل‌گیری نظام اسلامی به دنبال نابودی این نظام بوده و از همه ترفندها برای این کار استفاده کرده، ولی به لطف خدا و به همت ملت موفق نشده است.

وی ادامه داد: آن چیزی که انقلاب را به چهل سالگی رسانده، مقاومت ملت ایران بوده و امروز از این الگوی موفق مقاومت در برابر استکبار در کشورهای منطقه استفاده می‌شود.

مصباحی مقدم تاکید کرد: ما مشکلاتی را داریم و همه مسئولان به خصوص رهبر انقلاب آن را درک می‌کنند و برای حل آن به دنبال تدبیر هستند، ولی در انقلاب دستاوردهای عظیمی همچون استقلال، آزادی، حاکمیت ارزش‌ها، فرهنگ اسلامی و امنیتی مثال زدنی باعث شده است که ملت برخی از مشکلات را تحمل کنند.

وی تاکید کرد: وقتی دشمن دید نمی‌تواند با ما به صورت نظامی برخورد کند روبه تحریم‌ها آورد و علاوه بر آن پیشرفت‌های علمی ما را مورد هدف قرار داده‌اند، پیشرفت‌هایی که برای ما برکات زیادی داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با همه اینها ما در یکسری عرصه‌ها مانند اقتصادی، اجتماعی و فرهنکی با مشکلاتی روبرو هستیم که اینجا اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگو برای مقاومت در عرصه اقتصاد ابلاغ شد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: متاسفانه نگاه، تفکر و اندیشه مقاومت در میان مسئولان و مدیران ما نبوده و با اقتصاد مقاومتی این مسئله در میان مسئولان ما مطرح شده و هنوز بعد از گذشت چند سال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی این نگاه در برخی مدیران ایجاد نشده است.

وی در ادامه یادآور شد: رهبری ما مسئول ابلاغ سیاست‌های کلی نظام است و در این رابطه هیچ کم و کاستی هم نگذاشته‌اند، ولی وقتی این سیاست‌ها ابلاغ می‌شود، در بدنه اجرایی تحقق این سیاست‌ها با مشکلاتی روبرو می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود دولت این سیاست‌ها را اجرا نمی‌کند و اینگونه نیست که لزوما این سیاست‌ها را اجرا کند و در قالب سیاست‌های خودش عمل می‌کند و می‌گوید من می‌خواهم در راستای سیاست‌های خودم عمل کنم.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: رئیس‌جمهور برای 4 سال یا 8 سال به مردم پاسخگو است، البته گاهی هم پاسخگو نیست و به جای پاسخگویی در مورد عملکردش مدعی هم است، البته اگر حزبی وجود داشت باید به حزب پاسخ می‌داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما نیازمند تغییر ساختار هستیم، گفت: ایران از نظر نخبگان ظرفیت بسیار بالایی دارد، ولی متاسفانه از این ظرفیت درست استفاده نمی‌شود.

مصباحی‌مقدم افزود: در ابتدای انقلاب ایران تازه متولد شده بود و در این حالت جنگ را به ما متحمل کردند و همه قدرت‌ها به کمک رژیم بعث صدام رفتند و در نتیجه 8 سال جنگ بود، ولی تدبیر جوانان نخبه ما باعث شد که دشمن زمین‌گیر شود و به عقب برود و پیروزی برای ملت ما رقم بخورد.

وی ادامه داد: این تجربه نخبگی در حوزه علمی هم خودش را نشان داد، ولی متاسفانه از این ظرفیت در عرصه مدیریتی کشور استفاده نمی‌‌شود و مدیریت کشور براساس روابط است نه براساس شایسته‌سالاری‌ها.

مصباحی‌مقدم گفت: متاسفانه توانمندترین جوانان این کشور جایگاه‌های مدیریتی را در اخیتار ندارند و افرادی براساس نسبت‌ها مدیریت کشور را در دست می‌گیرند و به تعبیری کوتوله های مدیریت ، مدیریت کشور را برعهده می‌گیرند و زیرمجموعه‌ای که موقعیت برتری دارند احساس بدی دارند و می‌بینند کسانی مدیریت را برعهده دارند که از آنها کوتاه‌تر هستند به همین دلیل هم دلگرم به کار نمی‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این مسائل باعث شده 2هزار و 400 نیروی انسانی و هزاران مدیر در بدنه دولت وجود دارد ولی می‌بینیم کارها بسیار کند پیش می‌رود و دستگاه‌های اداری به جای اینکه به مردم خدمت کنند مانع کار می‌شوند. به طور مثال برخی‌ها در جاهایی تکیه زده اند و امضای طلایی دارند و گاهی هم از این امضای طلایی سوءاستفاده می‌کنند.

وی با شاره به ذخایر معدنی و انرژی کشور تاکید کرد: ایران در ترکیب نفت و گاز در ایران اول است، الان مقدار مصرف انرژی در کشور ما 6 برابر میانگین جهانی و ده برابر ژاپن است، ما باید به سمت کاهش مصرف انرژی برویم که در این رابطه سیاستگذاری هم شد ولی اجرایی نشد.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد:‌اگر این سیاست اجرایی می‌شد روزانه 100میلیارد دلار درآمد جدید به کشور می‌رسید، ولی آقایان به جای توجه به توان داخلی به دنبال این هستند از طریق مذاکره سرمایه‌گذار به کشور بیاورند ولی باز می‌بینیم با مشکل روبرو هستیم. متاسفانه ظرفیت وجود دارد ولی مدیریت نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران از نظر آب در یک محیط جغرافیایی نیمه خشک قرار دارد، ولی اگر آب به صورت مدیریت شده استفاده شود و در بخش کشاورزی هم این مسئله رعایت شود می‌توانیم در بخش کشاورزی صادرات را چند برابر کنیم. از طرفی اگر به بخش کشاورزی درست مدیریت شود شغل‌های بسیاری ایجاد خواهد شد.

وی افزود: پزشکی در کشور ما جایگاه خوبی دارد و در منطقه در پزشکی، آموزش پزشکی و داروساری جایگاه اول را دارد و اگر در این رابطه ما به تجاری سازی توجه کنیم می‌توانیم درآمدهای خوبی را ایجاد کنیم.

مصباحی‌مقدم در ادامه با اشاره به درآمدزایی ای که می‌توان از بحث گردشگری ایجاد کرد، اظهارکرد: در این حوزه هم اگر بستر را برای گردشگری مذهبی، باستانی و توریست تفریحی ایجاد کنیم می‌توانیم در این حوزه هم درآمدزایی سرشاری کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی کشورها و تاثیر آن در عرصه گردشکری کشور، تصریح کرد: در این رابطه ما اصلا احساس نگرانی ندارم، رهبری هم عرصه گردشگری را به کشورهای مذهبی محدود نکردند. من رفتار توریست اروپایی را نگاه کرده‌ام واقعا رعایت می‌کنند، ولی وقتی برخی ولنگاری‌ها را می‌بینند ممکن است برخی‌ از آنها هم رعایت نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار