بلومبرگ در مطلبی، به بررسی سرنوشت گروه وهابی-صهیونیستی داعش پس از شکست در عراق و سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ در مطلبی نوشت: گروه تروریستی داعش که یکی از ثروتمندترین و مخرب‌ترین گروه‌های تروریستی است که جهان تاکنون به خود دیده است، در ماه‌های اخیر در عراق و سوریه شکست خورده است. عناصر این گروه تروریستی در پایگاه‌های بسیار کوچکتری محصور و سرکرده‌های آن نیز مخفی شده اند. اما طبیعت سرطان‌مانند گروه‌های تروریستی به این معنی است که به نظر نمی‌رسد داستان داعش در اینجا به پایان برسد. گروه تروریستی القاعده که در سال 2001 از پناهگاه‌های خود در افغانستان بیرون رانده شد، در آستانه نابودی کامل قرار گرفته بود. با این حال، القاعده به فعالیت خود ادامه داد و به شکل گرفتن نسل جدیدی از گروه‌های تکفیری، از جمله گروه تروریستی داعش، کمک کرد.

حال، پرسش‌هایی درباره سرنوشت گروه تروریستی داعش مطرح شده است که بلومبرگ در ادامه مطلب خود به بررسی آن‌ها پرداخت.

1. آیا کار داعش در سوریه و عراق تمام شده است؟

به طور کامل خیر. حال که خلافت خودخوانده این گروه تروریستی تخریب شده است، داعش در یک ویدیو در اواخر سال 2017 اعلام کرد «وارد مرحله جدیدی شده است.» به نظر می‌رسد این پیام، به معنی بازگشت داعش به تاکتیک‌های شورشی، مانند بمب‌گذاری، ترور، حملات با استفاده از تک تیراندازها و غیره است که در سال 2003 و پس از حمله آمریکا به عراق شاهد آن بودیم. همچنین گزارش‌های ضد و نقیضی از هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروه تروریستی منتشر شده است.


2. چند عنصر داعشی باقی مانده است؟

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین زده اند بیش از 40 هزار داعشی از دست‌کم 120 کشور جهان به عراق و سوریه برای پیوستن به این گروه تروریستی سفر کرده بودند که اکنون بسیاری از آن‌ها به هلاکت رسیده اند. یک مرجع اطلاعاتی نیز تخمین زده است دست‌کم 5600 عنصر داعشی تا انتهای سال 2017 به کشورهای خود بازگشته اند. کارشناسان معتقدند تنها 3000 عنصر داعشی در حال حاضر فعال هستند. اکنون که استراتژی داعش به انجام حملات «جنگ و گریز» تمایل پیدا کرده است، بسیاری از اعضای داعش در بیابان‌ها پنهان شده اند. عضوگیری نیز برای این تروریست‌ها بسیار دشوار شده است. از سال 2015 بسیاری از کشورها با وضع قوانین جدید، عبور عناصر آینده داعشی از مرزهای بین‌المللی برای سفر به عراق و سوریه را بسیار دشوار کرده اند.


3. چه بر سر دارایی‌های داعش آمده است؟

بر اساس گزارش آی اچ اس، گروه اطلاعاتی و تحلیلی مستقر در لندن، در سال 2015 درآمد ماهانه داعش نزدیک به 80 میلیون دلار در ماه بوده است. با این حال، اکنون که داعش تمامی زمین‌هایی را که در اشغال خود داشت، از دست داده است به این معنی است که تمامی دارایی‌های نفتی خود، از جمله میدان‌های نفتی دیرالزور در سوریه و نیز توانایی درآمدزایی از طریق اخذ مالیات را نیز از دست داده است. با این حال، داعش همچنان می‌تواند از طریق آدم‌ربایی و قاچاق کسب درآمد کند. اما در صورتی که داعش بخواهد بار دیگر از نظر مالی احیا شود، باید سلول‌های خفته و خطوط عرضه خود در مناطق آزاد شده را بار دیگر با یکدیگر هماهنگ کند.

 

4. چه بر سر ظرفیت داعش برای انجام حملات تروریستی آمد؟

هرچه داعش در سوریه و عراق بیشتر تحت فشار قرار گرفت، حملات تروریستی بیشتری در سراسر جهان انجام داد تا به این صورت، حضور ادامه دار خود را گوشزد کند. شکست‌های داعشی‌ها در سوریه و عراق، توانایی طرح‌ریزی برای انجام حملات تروریستی از این کشورها را به شدت مخدوش کرد؛ اما بسیاری از متحدان داعش در دیگر کشورها همچنان از این توانایی برخوردارند. داعش همچنان توانایی انجام حملات از جانب تروریست‌های موسوم به «گرگ تنها» را دارد که از حامیان این گروه تروریستی هستند اما هیچ ارتباطی با آن ندارند. همچنین، نهادهای تبلیغاتی داعش فعالیت خود را کاهش داده اند، اما همچنان فعال هستند.


5. متحدان و شرکای داعش تا چه حد تهدیدآمیز هستند؟

گروه‌های تروریستی در سراسر جهان که با داعش در ارتباط هستند شامل دسته‌های مختلفی می‌شوند. برخی از آن‌ها به طور مستقیم به عنوان نماینده داعش اعلام موجودیت کردند. برخی دیگر از آن‌ها نیز پیشتر تشکیل شده بودند و پس از آن، خود را وابسته به داعش معرفی کردند. برخی دیگر از این گروه‌ها نیز به طور مستقل فعالیت می‌کنند و در عین حال، با داعش همپیمان شده اند. دیگر گروه‌ها نیز تنها اهداف این گروه تروریستی را پذیرفته اند.


افغانستان:

گروه‌های وابسته به داعش در افغانستان ثبات در این کشور را تهدید می‌کنند و دست به حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان، به خصوص شیعیان می‌زنند.


شبه جزیره سینای مصر:

گروه‌های وابسته به داعش در شبه جزیره سینای مصر، که در دریای سرخ واقع است و با سرزمین‌های اشغالی مرز مشترک دارد، به اقلیت‌های مذهبی و نیروهای امنیتی حمله می‌کنند. در سال 2015، این گروه‌ها مسئولیت بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری روسی که جان 224 نفر را گرفت، بر عهده گرفتند.


لیبی:

شرکای لیبیایی داعش در حال تلاش برای قدرت گرفتن مجدد در بیابان جنوبی این کشور هستند. این در حالی است که آن‌ها یک سال پیش به طور کل از شهر سرت، نخستین شهر اشغال شده داعش بیرون از مرزهای عراق و سوریه، بیرون رانده شده بودند. گروه‌های وابسته به داعش در لیبی با حملات تروریستی سال 2016 در برلین و 2017 در منچستر ارتباط داشته اند.


فیلیپین: 

چهار گروه تکفیری در این کشور با داعش همپیمان شده اند. آن‌ها در سال 2017 شهر ماراوی واقع در جنوب این کشور را به مدت 5 ماه اشغال کرده بودند.


منطقه ساحل در آفریقا:

یک گروه تکفیری که با داعش شباهت اسمی نیز دارد به نیروهای امنیتی در بورکینا فاسو، نیجر و مالی حمله کرده است و مظنون به حمله در اواخر سال 2017 در نیجر است که در پی آن، 4 سرباز آمریکایی و 4 سرباز نیجر کشته شدند.


دیگر مناطق:

گروه بوکو حرام که وابسته به داعش است، نیروهای امنیتی نیجریه و غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد. این کشور صدها دختر نوجوان محصل را ربود. متحدان داعش در عربستان، منطقه قفقاز روسیه و الجزایر فعالیت کمتری دارند؛ اما دست به حملات تروریستی زده اند.


6. القاعده در چه وضعی به سر می‌برد؟

در سال‌های اخیر، تحلیلگران اعلام کرده اند القاعده بار دیگر در حال خارج شدن از دور است. کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده القاعده در پاکستان، برای این گروه تروریستی ضربه بسیار شدیدی بود. علاوه بر این، هنگامی که داعش در سال 2014 دست به اشغال سرزمین‌ها زد، برخی از گروه‌های وابسته به القاعده به سوی داعش متمایل شدند. اکنون، تحلیلگران اندکی وجود دارند که معتقدند القاعده در حال نابودی است. اکثر کارشناسان بر این باورند که در حالی که قدرت‌های جهانی بر مبارزه با داعش متمرکز شده اند، القاعده به طور پنهانی خود را بازسازی کرده است. نابودی داعش اعتبار القاعده را در میان گروه‌های تکفیری افزایش داده است. اکنون القاعده ترجیح می‌دهد با گروه‌های محلی همکاری و ارتباط خود با آن‌ها را پنهان کند. گروه وابسته به القاعده در سوریه اکنون قدرت بسیاری گرفته است، به طوری که تخمین زده می‌شود اکنون این گروه 10 هزار عنصر تروریستی داشته باشد.

انتهای پیام/

گزارش بلومبرگ درباره سرنوشت داعش پس از شکست در سوریه و عراق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی گرایلی
۱۸:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
داعش ؟ اگر اسرائیل نابود شد داعش مسلک ها هم نابود خواهند شد از زمان سلیمان نبی وجود داره و خواهد داشت و فقط به دست صاحبش در آینده های خیلی دور نابود خواهند شد همان که عدالت گستر است
Iran (Islamic Republic of)
علی گرایلی
۱۸:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
داعش ؟ اگر اسرائیل نابود شد داعش مسلک ها هم نابود خواهند شد از زمان سلیمان نبی وجود داره و خواهد داشت و فقط به دست صاحبش در آینده های خیلی دور نابود خواهند شد همان که عدالت گستر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
بعد از شکست داعش باید مراقبه مرزهای کرد نشین باشید
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۷:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
جالب است بدانیدداعش به محض اینکه اراده کندمیتواندآمریکاواروپارادریک چشم برهم زدن نابودکند
آخرین اخبار