برای اولین بار یک فعال رسانه ای سردشتی، ۱۱ مجموعه از آثار استاد “خضر قادری گرماوی” مشهور به “خله درزی” هنرمند سرشناس “بیت و حیران” کشور را در قالب ۹۰ فایل صوتی و ۴۰ فایل ویدیویی گردآوری کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،   “هادی ابراهیم پور” این شهروند سردشتی تعداد زیادی از آثار خضر قادری خواننده “بیت و حیران”  شهرستان سردشت را در سایت الکترونیکی به www.kheladarzi.ir جمع آوری کرده است..

کاوه حیاک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سردشت گفت: این عمل ارزشمند در راستای جاودانه ساختن و همچنین معرفی هرچه بیشتر استاد “خله درزی” هنرمند فولکلور کشورمان به نسل جوان انجام شده و بسیار مفید خواهد بود.

این برنامه نویس و فعال رسانه ای سردشت نیز گفت:  با همکاری تعدادی از علاقه مندان به موسیقی فولکلور تصمیم به گردآوری آثار کردیم که خوشبختانه در بازه زمانی ۶ ماهه، تعداد زیادی از آثار صوتی و ویدیویی این استاد “بیت و حیران” جمع آوری شد و با توجه به گستردگی و در دسترس نبودن آثار وی، همچنان در حال جستجو و اضافه کردن محتواهای صوتی و تصویری دیگر به وب سایت هستیم.

 

هادی ابراهیم پور افزود: علاوه بر راه اندازی وب سایت، کانال تلگرامی و همچنین صفحات شبکه های مجازی در اینستاگرام، فیس بوک و تویتر به نام استاد خدر قادری راه اندازی شده است و طی هفته آینده، طراحی اپلیکیشن اندرویدی مجموعه آثار وی نیز به اتمام رسیده و در اختیار علاقمندان به موسیقی ناب سنتی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: اگرچه این فعالیت ها بدون هیچگونه حمایت مادی انجام شده اما به صورت کاملا رایگان منتشر شده است و این درحالی صورت میگیرد که همواره مسئولان بر طبل «حمایت از هنرمندان و بکارگیری روش های جدید برای جاودانه ساختن میراثهای ارزشمند هنری» مینوازند، اما آنچه در عمل مشاهده میشود، متفاوت است.

استاد خدر قادری گرماوی مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند بلامنازع بیت و حیران ، متولد ۱۲۹۵ روستای گرماب علیا از توابع دهستان آلان شهر سردشت می باشد .

نکته قابل تامل و مهم اینست که وی در چهارحوزه هنرکردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره بوده و استاد می باشند درحالی که هیچ تحصیلات کلاسیک و غیر کلاسیک خاصی ندارد

«خلە دەرزی» در بیشتر فستیوال های هنری کشور شرکت داشته است ، به نحوی که چند سال پیش در سمینار «آرکی‌تایپ‌های آوازی هند و اروپایی» که توسط کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزارشده بود، با همراهی «محمدرضا درویشی» و «حمیدرضا اردلان» حضور داشته است.

این هنرمند بزرگ چند سال قبل همسرش را از دست داده است و یک پسر و پنج دختر دارد و اکنون با تنها پسرش و نوه هایش در محله دول تانچک سردشت در خانه ای محقر و فقیرانه با سقف چوبی که به هیچ عنوان در خور شان این هنر مند بزرگ که میراث دار فلکلور و هنر غنی مردمان ایران زمین و خصوصا ملت کرد است زندگی می کند.

انتهای پیام/ا

مجموعه آثار صوتی و ویدیویی هنرمند سرشناس کرد گردآوری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.