فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها گسترش میابد / تامین هزینه صندوق جایزه مصطفی بدون دخالت دولتهفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های مختلفی بوده که در این بسته خبری به تعدادی از این موارد اشاره می‌شود.

 

به گزارش خبرنگارحوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموزان در حوزه زیست فناوری، ضرورت ایجاد تعامل میان دانشگاه و پارک‌های فناوری، فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها گسترش می‌یابد و تامین هزینه صندوق جایزه مصطفی بدون دخالت دولت از جمله مهم‌ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموزان در حوزه زیست فناوری

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری  گفت: تفاوت این تفاهم نامه با دیگر تفاهم نامه های موجود این است که ما از عمل شروع کرده ایم تا به حل  مشکل ها بپردازیم.

 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه موسسه علمی آینده سازان برای حل مشکل ها پتانسیل کافی را دارد، اظهار کرد: جریانی را آغاز کردیم تا به کمک آن به مدل جامعه برسیم برای رسیدن به این مدل باید دانش آموزان مشوق شوند تا به کمک آنها به رفع چالش های کشور بپدازیم.

 وی با بیان اینکه تمام حوزه های علمی ثروت آفرین نیستند، گفت: حوزه هایی داریم که ممکن است علمی باشند اما ثروت آفرین نه و یا بلعکس، اما حوزه زیست فناوری که در اولویت الف نقشه علمی کشور قرار دارد هم اقتصادی است و هم اشتغال آفرین و علمی، ورود دانش آموزان به این حوزه می تواند سبب گسترش علم شود.

ضرورت ایجاد تعامل میان دانشگاه و پارک‌های فناوری

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری  گفت: جایگاه پارک‌های علم و فناوری روز به روز ارتقاء پیدا می‌کند و براین اساس انتظار کشور به ویژه جامعه علمی از این پارک‌ها بالا رفته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص حمایت‌هایی که از پارک‌های علم و فناوری می‌شود، اظهار کرد: دولت در حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد متمرکز شده است تا به کمک توسعه فناوری‌ها در زمینه اشتغال و تبدیل دانش به ثروت گام‌های موثری بردارد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از اصلی‌ترین مسیرهای رفع بیکاری توسعه پارک‌های علم و فناوری است، گفت: انتظار ما از این پارک‌ها این است که در کنار دانشگاه‌ها و در عرصه‌های ملی نقش موثرتری داشته باشند.

فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها گسترش میابد

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی  گفت: در تحلیلی که صندوق نوآوری و شکوفایی انجام داده مشخص شده است که  اکنون پنج الی شش ضعف اساسی در حوزه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و نمونه اساسی آنها استارت آپ هایی هستند كه هنوز شرکت نشده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینكه در حال حاضر در ۱۷ استان كشور هنوز صندوق پژوهش و فناوری هنوز وجود ندارد، اظهار كرد: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند هاب صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها باشند.

وی ضمن تقسیم صندوق‌های پژوهش و فناوری به جامع vc و cvc گفت: اگر پارک‌ها موفق شوند صندوق vc تاسیس کنند؛ صندوق نوآوری و شکوفایی ۴۹ درصد هزینه آن را پرداخت می‌كند؛ صندوق cvc می‌تواند به عنوان پلی بین پارک‌های علم و فناوری و صنایع استان ها باشد.

رشد ۱۸ میلیارد تومانی سرمایه صندوق جایزه مصطفی

مهدی صفارنیا دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی گفت: افراد و شرکت‌های خصوصی می‌توانند منابعی را از طریق قرض‌الحسنه و یا هبه درون این صندوق قرار دهند تا پول آن صرف جایزه مصطفی شود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی در خصوص افرادی که درون صندوق به تامین مالی می‌پردازند، اظهار کرد: 317 شخص حقوقی ایرانی، 34 شرکت ایرانی ،‌28 فرد غیر ایرانی و 2 سازمان غیر ایرانی بانک توسعه اسلامی و بنیاد علمی اکو از جمله کسانی هستند که درون این صندوق به تامین مالی می‌پردازند.

وی در رابطه با مجموعه سرمایه صندوق تا امروز گفت: 24 میلیارد تومان سرمایه صندوق مصطفی است که بخشی از آن به صورت قرض‌الحسنه تامین می‌شود و از سال گذشته تا به امروز 18 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است که تمام آنها به کمک شرکت‌ها غیر دولتی تامین شده‌اند.

تامین هزینه صندوق جایزه مصطفی بدون دخالت دولت

سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: از اولین دوره تصمیم گرفتیم تا بدون حمایت دولت فعالیت خود را پیش ببریم و امروز خوشحال هستیم که توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه صندوق، خودش جوایز را تأمین می‌کند، گفت: برنامه‌هایی را در حوزه فناوری در صندوق جایزه مصطفی انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به وقف اشاره کرد.

ستاری ادامه داد: سنت وقف در این صندوق جاری است و ما باید بسیار جدی به این موضوع توجه کنیم.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: فعالیت‌های مربوط به جایزه مصطفی و اثرات آن سال‌های سال باقی خواهند ماند و وقتی که پایه‌ریزی آن به درستی انجام شده باشد به جذب سرمایه‌ منجر می‌شود و امیدوارم در سال آینده بتوانیم این برنامه را به پیش ببریم.

نقش برجسته دکتر رضايت در حوزه نانو فناوری

سعید سركار دبیر ستاد توسعه فناوری نانوگفت: رضایت از سال‌ها پیش به عنوان فردی شاخص مورد توجه قرار گرفت و از همان زمان منشا بسیاری از همكاری‌ها شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: دكتر رضایت پروژه‌های مهمی برای انتقال فناوری داشتند و با توجه به اینکه هنگام ایجاد ستاد فناوری‌های نانو به فردی در حوزه سلامت نیاز داشتیم، همكاری خود را با دكتر رضایت آغاز كردیم .

وی با اشاره به فعالیت مهدی رضایت در ستاد توسعه فناوری نانو بیان كرد: زمانی كه دبیر ستاد شدم با توجه به سوابق درخشان رضایت، مدیریت ستاد توسعه منابع انسانی را به وی واگذار كردیم و در حال حاضر همه بخش‌های توسعه منابع انسانی و آموزش و پژوهش زیر نظر وی اداره می‌شود.

سركار در خصوص فعالیت‌های رضایت گفت: در وزارت بهداشت و وزارت علوم تمام فعالیت‌های نانو بر عهده دکتر رضایت است و همچنین فعالیت وی در دانشگاه آزاد با شخص دیگری قابل قیاس نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار