مکان های دیدنی اردبیل از جمله پل معلق هیر و آب گرم شابیل را بیشتر بشناسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ، طبیعت، تفریح، آب‌درمانی و جاذبه‌های گردشگری دیگر همه در یک استان. اردبیل از مناسب‌ترین شهرها برای سفر نوروزی هم از لحاظ زیبایی و هم هزینه‌ی سفر است. مشکین شهر، سرعین و خلخال سه شهرستان اردبیل هستند که جاذبه‌های بی‌نظیری دارند.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی واقع در میدان عالیقاپو شهر اردبیل بهترین مکان برای کسانی است که با دیدن بناهای تاریخی به وجد می‌آیند. این مکان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

سفر به خنک

علاوه بر شیخ صفی الدین این مکان مرقد شاه اسماعیل اول و همسر شاه اسماعیل اول و بسیاری از کشته شدگان جنگ چالدران است.

دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه‌ی زیبای شورابیل در جنوب شرقی شهر اردبیل به سمت خلخال واقع شده است و قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد. علت نام‌گذاری این دریاچه شور بودن آب آن است.

سفر به خنک

در اطراف این دریاچه امکانات تفریحی، فرهنگی و گردشگری زیادی فراهم شده است که باعث لذت بردن هرچه بیشتر گردشگران این منطقه می‌شود. هنگام بازدید از این دریاچه می توانید به مرکز خرید پروما در نزدیکی آن سر بزنید.

دریاچه نئور اردبیل

این دریاچه دیدنی در جنوب شرقی شهر اردبیل و بین اردبیل و خلخال واقع شده است. بهترین فصل برای این دریاچه بهار و تابستان است.

سفر به خنک

این دریاچه از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده است که در فصل بهار این دو دریاچه به هم می‌پیوندند.

فندقلو و پیست اسکی روی چمن فندقلو

این منطقه با طبیعت بی‌نظیر و مثال‌زدنی در ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین، از مفرح‌ترین نقاط گردشگری ایران است. پیست اسکی روی چمن فندقلو که مطابق با استاندارد‌های جهانی است، سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

سفر به خنک

پیست اسکی و طبیعت زیبا در کنار جاذبه‌های دیگر مثل آب‌گرم مشه‌سویی، دشت‌های پوشیده از نادرترین گل‌های جهان، آبشار‌های دیدنی و چشمه‌های گوارا و همچنین دارا بودن اقامتگاه‌های شبانه‌روزی، فندقلو را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مناطق کردشگری کرده است.

آب‌گرم شابیل و دریاچه آت‌گولو شیروان دره

شیروان دره از میراث‌ با ارزش زمین‌شناسی است که رسوبات آتش‌فشان سبلان منظره‌های حیرت‌انگیزی را در آن به‌ جا گذاشته است. آبگرم‌های زیادی در مسیر این دره وجود دارد که برخی از آن‌ها به صورت آبشار در‌ آمده‌اند و رسوبات گوگرد آن‌ها مناظر زیبایی را پدید آورده است.

سفر به خنک

در این میان شابیل از معروف‌ترین این آب‌گرم‌ها است که آب آن دارای خاصیت‌ درمان پادرد و کمردرد است و برای اعصاب مفید است.

این منطقه در جنوب غربی مشکین شهر و در دامنه‌ی غربی کوه سبلان قرار دارد.

افسانه‌های زیادی در مورد این منطقه‌ی بکر و دیدنی با طبیعت وصف‌ناپذیرش وجود دارد. مردم محلی بر این باورند که شیروان دختری بوده است که چون به وصال عشق خود نرسیده، از بلندی خود را به این دره انداخته است.

هم‌چنین در مورد دریاچه‌ی آت‌گولو در سمت غرب شیروان دره نیز نقل می‌شود که زمانی که بابک خرمدین کشته می‌شود، اسب وی از دوری صاحبش خود را به این دریاچه می‌رساند و در آن مخفی می‌شود و شاهسون‌ها می‌گویند این اسب گاهی از دریاچه خارج شده و زیر نور ماه به دنبال صاحب خود شیهه می‌کشد.

دریاچه‌ی زیبای آت‌گولو در سمت غرب شیروان دره واقع شده است. برای ورود به این منطقه باید از کنار آبشاری با ارتفاع ۴۰ متر به سمت پایین رفت که توصیه می‌شود حتما وسایل لازم برای فرود به همراه داشته باشید.

پل معلق پیرتقی

اگر دوست دارید سفری هیجان‌انگیز داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این پل معلق دیدن کنید.

عبور بر فراز دره‌هایی عمیق همراه با تکان‌های وحشتناک پل یا زیپ لاین کنار آن قطعا یکی از تجربه‌های به‌یادمادنی شما خواهد شد.

سفر به خنک

این پل معلق در شهر هشتجین خلخال یکی از بلندترین پل‌های معلق ایران است.

آبشار و آب‌گرم سردابه اردبیل

آبشار ۲۰ متری و زیبای سردابه واقع در ۲۸ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی این استان است.

سفر به خنک

در نزدیکی این آبشار یک آب‌گرم با خاصیت درمانی برای بیماری‌های یرقان و زردی وجود دارد.

دریاچه‌ی قله‌ی سبلان؛ مخصوص کوهنوردان

این دریاچه یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد سبلان است و روی قله‌ی آن قرار دارد. برای صعود به این قله مرتفع ۴۸۱۱ متری، تجهیزات کوهنوردی لازم خواهید داشت.

سفر به خنک

در دامنه‌ی این کوه نیز آب‌گرم‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارد که به زیبایی آن می‌افزاید. سه مسیر برای سعود به این قله وجود دارد: مسیر شمال شرقی که از آب‌گرم شابیل شروع می‌شود، مسیر غربی که از پای دریاچه‌ی قره گل شروع می‌شود و مسیر جنوبی که سخت‌ترین مسیر برای سعود به قله است و پیست اسکی آلوارس در آن قرار دارد.

خلخال دراردبیل

خلخال دیگر مقصد پرطرفدار اردبیل است. جاذبه‌های طبیعی خلخال شامل آبشار نره گر، آبگرم میانسرای، آب گرم گرمخانه، تفرجگاه اندبیل، روستای برندق، روستای نمهیل، روستای کزج، شکارگاه‌های هشتجین، غار جلال آباد، غار هفت خانه یا غار یدی داملار، غار ازناو، آب گرم کوثر، شکارگاه های کوثرو غار یخگان است.

سفر به خنک

جاذبه‌های تاریخی این شهرستان نیز امامزاده عبداله کلور، حمام نصر، مقبره شیخ محمد قریشی و موزه باستان شناسی خلخال است.

شیرینی های سنتی استان اردبیل

باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما، پیشی، باقلوای بادام، قطاب، چنگونی، سه‌گوش، شیرینی کشمشی، راحت‌الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، نان شری فطیری، قچکورگی، نان فطیر و نان چای چروکیستان از شیرینی‌های سنتی استان اردبیل به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این شیرینی‌ها می‌پردازیم.

حلوای سیاه اردبیل (قره حلوا)

یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی استان اردبیل حلوای سیاه است که بسیار معروف است و تاریخچه‌ای حدود یک قرن دارد. مردم این شهر حلوا سیاه را هنگام سرما با چای نوش جان می‌کنند.

سفر به خنک

در تهیه‌ی حلوا سیاه از شیره‌ی عسل، جوانه‌ی گندم، گردو، کره‌ی حیوانی، آرد سبوس‌دار، پودر پسته و نارگیل استفاده می‌شود. به گفته کارشناسان خوردن حلوا سیاه برای درد کمر و نیز افزایش وزن بسیار تاثیرگذار است. افرادی که به اردبیل سفر می‌کنند از این شیرینی برای دوستان و اقوامشان سوغات می‌برند.

باقلوای اردبیل

باقلوا از دیگر شیرینی‌های دلچسب و مشهور استان اردبیل است. این شیرینی در استان‌های دیگر کشور ایران مانند کاشان و قزوین هم طبخ می‌شود.

برای طبخ باقلوای اردبیل به موادی چون ماست، بیکینگ‌پودر، آب لیمو ترش کره، تخم‌مرغ، گردو، شیر، روغن مایع، آرد گندم، نشاسته، پودر پسته و شکر نیاز است. این شیرینی خوشمزه سوغات خوبی برای گردشگران به حساب می‌آید. در بعضی موارد برای بهتر شدن این نوع شیرینی از عسل به جای شیره‌ی قند استفاده می‌شود.

حلوای زنجبیل اردبیل

حلوا زنجبیل اردبیل یکی از شیرینی‌های لذیذ استان اردبیل است که مقوی است و از ارزش غذایی خوبی برخوردار است. این شیرینی لذیذ در برخی از مناطق دیگر کشور ایران چون استان گلستان و آذربایجان هم طبخ و توزیع می‌شود و مردم از خوردن آن لذت می‌برند.

سفر به خنک

حلو زنجبیل

از ترکیب شکر،آرد گندم، کره، پودر زنجبیل، پودر شکر، روغن جامد و بعضی اوقات پودر قند حلوای زنجبیل استان اردبیل درست می‌شود.

قچکورگی اردبیل

با فرارسیدن سال نو زنان هنرمندان اردبیلی با ذوق و سلیقه‌ی خود شیرینی‌های خوشمزه‌ای را طبخ می‌کنند. قچکورگی یکی از این خوراکی‌ها است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

سفر به خنک

شیرینی سنتی اردبیل

مردم استان اردبیل این شیرینی را بر سر سفره‌ی هفت سینشان می‌گذارند که رنگ و جلوه‌ی بی‌نظیری به سفره می‌بخشند. گردشگران هنگامی که این شیرینی را میل می‌کنند، ناخوداگاه شیفته‌ی طعم فوق‌العاده‌اش می‌شوند.

نان برنجی خلخال اردبیل (قند چوریی)

نان برنجی خلخال ازدیگر شیرین‌های سنتی استان اردبیل به حساب می‌آید که به شیوه‌ی مخصوصی پخت می‌شود. نان برنجی شهر خلخال در سراسر دنیا شناخته شده است و اهالی این شهر این شیرینی را به قندچوربی می‌شناسند.

سفر به خنک

حلوای سفید (آغ حلوا)

از دیگر شیرینی‌های سنتی استاد اردبیل می‌توان به حلوا سفید یا آغ حلوا اشاره کرد که طعم و عطر فوق‌العاده‌‌ای دارد. این شیرینی لذیذ به چند روش طبخ می‌شود و در آن از موادی چون شیره‌ی بال (شیره‌ی حلوا) )، زنجبیل، آرد برنج و وانیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مردم اردبیل حلوا سیاه را به دختران تازه عروس هدیه می‌دهند.

صنایع دستی استان اردبیل چیست؟

مردم خوش‌ز‌بان و خوش‌صحبت استان اردبیل در زمینه‌های صنعتی چون گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال گری، رودوزی، عروسک بافی، چاقو سازی، نقاشی روی چرم، قلم زنی و... فعالیت دارند.

بافتنی های سنتی اردبیل

یکی از صنایع دستی استان اردبیل بافتنی‌های سنتی است که زنان زبردست و خلاق با استفاده از میل بافتنی این هنر ایرانی را به رخ می‌کشند. کلاه، جوراب، شال گردن و ... بافتنی‌های این شهر است که مردم استان اردبیل با ذوق و هنر خود آن‌ها را تهیه می‌کنند. گردشگران از این بافتنی‌ها برای خود و اقوامشان به عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند.

لباس‌های محلی اردبیل

دوختن لباس‌های محلی، از صنایع دستی معروف استان اردبیل است که اهالی این شهر با دستان ظریف و هنرمند خود به دوختن لباس‌های محلی در طرح ها و رنگ‌های زیبا و متنوع می‌پردازند. لباس‌های محلی عشایر نمونه‌ای از این لباس‌ها است.

مسگری اردبیل

استان اردبیل در صنعت مسگری تاریخچه‌ای قدیمی دارد و مردم این شهر انواع ابزار و ظرف‌ها را با استفاده از مسگری درست می‌کردند. اما امروزه این صنعت در استان اردبیل وجود ندارد و تنها بازاری به اسم مسگران در این شهر دایر است.

سازهای سنتی اردبیل

ساخت سازهای سنتی یکی دیگر از صنایع دستی استان اردبیل به حساب می‌آید. موسیقی‌های سنتی مستلزم استفاده از سازهای سنتی است که هنرمندان زبردست اردبیل با دقت کامل به ساخت این سازها می‌پردازند.

ساز آذری، تنبک، سنتور، سه تار، کمانچه و … انواعی از سازهای سنتی است که در تهیه‌ی آن از چوب درخت‌های فلفل، گردو، شمشاد و توت استفاده می‌شود و سپس سیم‌هایی روی آن تعبیه می‌کنند تا با ضربه زدن به این سیم‌ها صدای دلنشینی به گوش برسد.

مردم اردبیل، خلخال و مشکین شهر در ساخت انواع سازهای سنتی مهارت دارند و بهترین و باکیفیت‌ترین سازها را در اختیار علاقه مندان به موسیقی قرار می‌دهند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی از استان اردبیل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
این گزارشات عالیست