به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، دقایقی پیش عملیات بارگیری و انتقال اولین سکوی فاز 22 پارس جنوبی از جزیره صدرای بوشهر با حضور عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، مشکینفام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و دهقانی مدیرعامل شرکت صدرا انجام شد.
اولین سکوی فاز 22 پارس جنوبی به وزن 2300 تن که در جزیره صدرای بوشهر ساخته شده است، امروز( پنجشنبه هفدهم اسفندماه) بارگیری میشود، تا پس از انتقال، در محل مورد نظر بر سر چاههای این فاز در دریا نصب شود.
هم اکنون 10 سکوی پارس جنوبی شامل 4 سکو برای فازهای 22 و 24، 4 سکو مربوط به فاز 13 و 2 سکوی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت است که بین 76 تا 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بنابر آمادگی کارفرما، طی ماههای آینده به ترتیب پیشرفت، روند انتقال و نصب آنها انجام خواهد شد.
این شرکت در حوزه پارس جنوبی ساخت 10 سکو، 10 جکت، 10 سهپایه نصب مشعل (فلر)، 10 پل ارتباطی سکو و فلر، خطوط لوله انتقال و کابلکشی فازهای مذکور در بخش دریا را در دستور کار دارد و با توجه به این که قرارداد این پروژهها به صورت مهندسی، تأمین کالا و ساخت (EPC) است، تمام این مراحل با تکیه بر ظرفیت و توان داخلی کشور توسط شرکت صدرا انجام میشود.
ساخت، بارگیری، حمل و نصب سکوها از حساسیت و دقت بالایی برخوردار است و نیاز به تجهیزات خاصی دارد که در توان شرکتهای محدودی در جهان است اما شرکت صدرا با در اختیار داشتن تجهیزاتی از جمله شناورهای 20 تا 30 هزار تنی حمل سکو و جرثقیلهای 4 تا 5 هزار تن و نیز توان مهندسی بالا، این فناوری برتر (high-tech) را بومی کرده و از انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی خارج ساخته است.
در زمان حضور شرکتهای خارجی از جمله اِنی، توتال، شل و... در پارس جنوبی، صدرا به عنوان پیمانکار جزء و زیرمجموعه این شرکتها، چنین اموری را انجام میداد اما بعد از تشدید تحریمها و خالی کردن عرصه کار توسط این شرکتها در پارس جنوبی، نگاهها به توان درونزای کشور باعث شد تا این شرکت با تمام توان وارد عرصه اجرای این پروژهها شود.
در گذشته سکوهای دریایی به صورت صد درصدی در خارج از کشور ساخته میشد، اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکتهای داخلی انجام سختترین و حساسترین پروژهها در داخل کشور است که برای نمونه میتوان به ساخت این سکو اشاره کرد که برای اولین بار تمام مراحل ساخت آن شامل طراحی، تأمین کالا، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب، پیشراهاندازی و راهاندازی توسط یک شرکت ایرانی انجام میشود و این دستاوردی است که در دل تحریمها حاصل شد و نتیجه آن رسوب دانش برای کشور است.
با تکمیل این 10 سکو در سال آینده روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز شیرین وارد شبکه سراسری میشود و 187 هزار بشکه میعانات گازی در روز به عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود. همچنین تولید روزانه یکهزار تن گوگرد و سالانه 2.5 میلیون تن پروپان و بوتان از عواید این سکوها برای صنعت و اقتصاد کشور است.
با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، رویکر شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) علاوه بر اشتغالزایی، توانمندسازی شرکتهای داخلی و استفاده از ظرفیت آنها در امر ساخت سکوهاست و در این راستا توانستهاند، در حوزه تولید کابل، پمپ، الکترود و برخی تجهیزات دیگر، مشاورههایی را به شرکتهای داخلی بدهند تا استانداردهای مورد نیاز در این حوزه را کسب کنند و امکان تأمین کالا از بازار داخل را برای صدرا فراهم سازند.
طی دو سال اخیر، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) حمایتهای بسیاری از شرکت صدرا کرد و باعث شد تا پروژههای این شرکت از حالت رکود خارج شود و پیشرفت 29 تا 50 درصدی داشته باشد. همچنین بدهیها، معوقات بانکی و توقیف ناوگان شناوری این شرکت رفع شد و تراز منفی این شرکت طی دو سال به تراز مثبت تبدیل و سهام آن رشد چشمگیری پیدا کرد.
امروز با نصب سکوی تمام ایرانی فاز 22 پارس جنوبی علاوه برنمایش توان داخلی،ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارسجنوبی روزانه 56.6 میلیونمترمکعب گاز غنی و 75 هزار بشکه میعانات گازی افزایش می یابد.
پس از گذشت 6 سال از آغاز به کار فعالیت توسعه پروژه فاز های 22 تا 24 پارس جنوبی، سکوی فاز 22 در حال حاضر آماده بارگیری، حمل و نصب در این فاز است. پس از نصب این سکو، فاز 22 پارس جنوبی آماده بهره برداری خواهد شد.
امروز این سکو بارگیری و حمل می شود. اهمیت تکمیل و بهره برداری از این فاز زمانی مشخص می شود که نگاهی به درآمدزایی هر یک از این فازها برای کشور داشته باشیم. به گفته غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران، بر اساس نرخهای متوسط رو به پایین، تولید گاز از هر فاز پارس جنوبی، معادل پنج میلیون دلار برای کشور درآمد مستقیم دارد. به این ترتیب هر روز سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از این فازها می تواند کشور را یک گام به درآمد پنج میلیون دلاری نزدیک کند.
فرهاد ایزدجو، مجری طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی ضمن اعلام آمادگی برای بارگیری دو سکوی دریایی فازهای 24-22 پارس جنوبی، گفت: عملیات ساخت سکوی اصلی 22 و سکوی اقماری 24A در یارد صدرا، در مجموع با پیشرفت نزدیک به 95 درصد به اتمام رسیده و سکوی 22 ، روز پنج شنبه (امروز) و سکوی 24A در فروردین ماه ٩٧ بارگیری و پس از مهاربندی ، به موقعیت دریایی خود در پاس جنوبی حمل و نصب می شوند.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این دو سکو ، روزانه 28 میلیون مترمکعب معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از بخش فراساحل این فازها برداشت می شود. گفتنی تمامی مراحل طراحی و ساخت این دو سازه عظیم دریایی توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است که هر کدام وزنی حدود 2300 تن دارد.
طرح توسعه فاز های 24-22 پارس جنوبی برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2900 تن گاز مایع (LPG)، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه از سوی یک کنسرسیوم در حال اجراست.
ایزدجو چندی پیش میزان پیشرفت بخش خشکی و پالایشگاهی طرح توسعه فاز 24-22 پارس جنوبی را 92 درصد اعلام کرد و توضیح داد: عملیات مربوط به ساخت، پیشراهاندازی و راهاندازی تمامی بخشهای نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آبشیرینکن، واحدهای فرایندی (واحد شیرینسازی و نمزدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز به پایان رسیده و همه شرایط برای ورود گاز ترش از فاز 6، 7 و 8 و انجام عملیات شیرینسازی مهیاست.
به گفته مجری طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارسجنوبی، در صورت دریافت گاز ترش مورد نیاز این بخش پالایشگاهی از طریق فازهای 6، 7 و8 ، عملیات شیرینسازی با ظرفیت روزانه 12 و نیم میلیون مترمکعب گاز و ارسال به شبکه سراسری میتواند از اسفندماه سال جاری آغاز شود.
بر اساس برنامه زمانبندی، کارفرما و پیمانکاران پروژه در حال توسعه فازهای 24 -22 پارس جنوبی، هر چهار ردیف شیرینسازی پالایشگاه این فاز تا پایان سال 97 به طور کامل به بهرهبرداری میرسد.
به این ترتیب، با بهرهبرداری کامل از این طرح روزانه 56.6 میلیونمترمکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد، سالانه 1میلیون تن گاز مایع و 1 میلیون تن گاز اتان به ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارسجنوبی افزوده خواهد شد.
اولین سکوی فاز 22 پارس جنوبی به وزن 2300 تن که در جزیره صدرای بوشهر ساخته شده است، امروز، پنج شنبه، هفدهم اسفندماه، طی مراسمی بارگیری میشود تا پس از انتقال، در محل مورد نظر بر سر چاههای این فاز در دریا نصب شود. در حال حاضر 10 سکوی پارس جنوبی شامل 4 سکو برای فازهای 22 و 24، 4 سکو مربوط به فاز 13 و 2 سکوی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت است که بین 76 تا 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بنابر آمادگی کارفرما، طی ماههای آینده به ترتیب پیشرفت، روند انتقال و نصب آنها انجام خواهد شد.
در زمان حضور شرکتهای خارجی از جمله اِنی، توتال، شل و... در پارس جنوبی، صدرا به عنوان پیمانکار جزء و زیرمجموعه این شرکتها، چنین اموری را انجام میداد اما بعد از تشدید تحریمها و خالی کردن عرصه کار توسط این شرکتها در پارس جنوبی، نگاهها به توان درونزای کشور باعث شد تا صدرا با تمام توان وارد عرصه اجرای این پروژهها شود. 70 درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.
در گذشته ساخت سکوهای دریایی به صورت صد درصدی در خارج از کشور انجام میشد اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکتهای داخلی، منجر به انجام سختترین و حساسترین پروژهها در داخل کشور شد که برای نمونه میتوان به ساخت این سکو اشاره کرد که برای اولین بار تمام مراحل ساخت آن شامل طراحی، تأمین کالا، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب، پیشراهاندازی و راهاندازی توسط یک شرکت ایرانی انجام شده است و این دستاوردی است که در دل تحریمها حاصل شد و نتیجه آن کسب دانش برای کشور است.
با تکمیل این 10 سکو در سال آینده، روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز شیرین وارد شبکه سراسری میشود و 187 هزار بشکه میعانات گازی در روز به عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید میشود. همچنین تولید روزانه یکهزار تن گوگرد و سالانه 2.5 میلیون تن پروپان و بوتان از عواید نصب این سکوها برای صنعت و اقتصاد کشور است.
با توجه به اهمیت رویکرد اقتصاد مقاومتی؛ شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء علاوه بر اشتغالزایی، توانمندسازی شرکتهای داخلی و استفاده از ظرفیت آنها در امر ساخت سکوهاست و در این راستا توانستهاند در حوزه تولید کابل، پمپ، الکترود و برخی تجهیزات دیگر، مشاورههایی را به شرکتهای داخلی بدهند تا استانداردهای مورد نیاز در این حوزه را کسب کنند و امکان تأمین کالا از بازار داخل را برای صدرا فراهم سازند.
طی دو سال اخیر، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) حمایتهای بسیاری از شرکت صدرا کرد و باعث شد تا پروژههای این شرکت از حالت رکود خارج شود و پیشرفت 29 تا 50 درصدی داشته باشد. همچنین بدهیها، معوقات بانکی و توقیف ناوگان شناوری این شرکت رفع شد و تراز منفی این شرکت طی دو سال به تراز مثبت تبدیل و سهام آن رشد چشمگیری پیدا کرد.
انتهای پیام/