جمهوری سیرالئون کشوری در غرب آفریقا است و سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ میلادی آن را به عنوان فقیرترین کشور جهان معرفی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیرالئون کشوری است کوچک به مساحت ۷۱٬۷۴۰ کیلومتر مربع که در غرب آفریقا و در کنار اقیانوس اطلس قرار دارد. ۷۱٬۶۲۰ کیلومتر مربع از خاک این سرزمین در خشکی و ۱۲۰ کیلومتر مربع از آن در دریاست. این کشور از شمال و شرق‌باگینه‌به‌طول ۶۵۲ کیلومتر و از جنوب شرقی با لیبریا ۳۰۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.

 پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سیرالئون  فری‌تاون است و جمعیت سیرالئون ۶ میلیون نفر و  واحد پول این کشور لئون نام دارد.

سیرالئون کجاست؟

مردم سیرالئون از حدود شانزده گروه قومی تشکیل شده‌اند که هرکدام زبان و آداب خود را دارند. دو قوم بزرگ‌تر و بانفوذتر از میان آن‌ها، قوم تنمه و قوم منده است. بین ۶۹ تا ۷۰ درصد از مردم سیرالئون مسلمان و ۲۰ تا ۳۰ درصد مسیحی هستند.


بیشتر بخوانید:کشف ۲۷۰ جسد در پی رانش زمین در سیرالئون+ تصاویر


کشف این منطقه از سوی اروپاییان در سال ۱۴۶۱ و توسط پرتغالیان صورت گرفت. نام سیرالئون نیز از زبان پرتغالی گرفته شده و به معنای «کوه شیران» است. منطقه سیرالئون در آن دوره تبدیل به یکی از مناطق تجارت برده برای اروپاییان شد و امروزه با وجود غنای منابع طبیعی، ۷۰ درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

سیرالئون تا سال 1961 مستعمره انگلیس بود. پس از استقلال در این سال بی‌ثباتی سیاسی کشور را در بر گرفت و در نهایت به وقوع جنگ بزرگ داخلی در سال 1991 منجر شد.این جنگ با دخالت سازمان ملل متحد و انگلیس در سال 2002 پایان یافت. دادگاه ویژه جنایات جنگی نیز در همین سال در سیرالئون تشکیل شد و بسیاری از رهبران جنگی به آن فراخوانده شدند.

سیرالئون کجاست؟

سیرالئون آخرین کشور در رده‌بندی شاخص توسعه انسانی و هفتمین کشور فقیر جهان در رده‌بندی شاخص فقر است.

سیاست در سیرالئون به چه نحوی است؟

بر اساس قانون اساسی این کشور رئیس حکومت و رئیس دولت رئیس جمهور است و قدرت اجرایی را در دست دارد. او با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شود.رئیس جمهور اعضای کابینه وزرا را مشخص و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس سیرالئون معرفی می‌کند.

مجلس این کشور که وظیفه قانونگذاری را به عهده دارد، 124 کرسی دارد که 112 نماینده آن با رای مردم و 12 نماینده دیگر به عنوان روسای برتر در رای‌گیری جداگانه‌ای انتخاب می‌شوند. دوره نمایندگی مجلس پنج سال است.


بیشتر بخوانیدویدئویی هولناک از سیل کشنده سیرالئون


اقتصاد در سیرالئون

تولید ناخالص داخلی دراین کشور 882/4 میلیارد دلار است. یک میلیون و 369 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند وبیش از 70 درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 میلادی نرخ تورم در آن 12 درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل الماس، اکسید تیتانیوم، کاکائو، قهوه و ماهی است که به کشورهای بلژیک، آمریکا و هلند صادر می‌شود.محصولات وارداتی آن شامل مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، سوخت و مواد روغنی و مواد شیمیایی است که از کشورهای ساحل عاج، آمریکا، برزیل، ‌انگلیس، هلند، آفریقای جنوبی وارد می‌شود.

ارزش واردات سیرالئون بالغ بر ۱۶۶ میلیون دلار بود که بیشتر شامل مواد غذایی، دارو، ماشین آلات و مواد شیمیایی می‌شد.

سیرالئون کجاست؟

برداشت محصول توسط كشاورز سيرالئونی

طبق آمار سازمان ملل متحد بیش از ۹۰ درصد ساکنین سیرالئون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این کشور نزدیک به ۳۰ درصد نرخ تورم و بالغ بر ۵/۲ میلیون نفر نیروی کار دارد. ظرفیت تولید انرژی الکتریکی سیرالئون حداکثر ۲۳۵ میلیون کیلووات ساعت است که تماماً از طریق نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود.

سیرالئون کجاست؟

شهر کویدو مرکز اصلی داد و ستد الماس و چهارمین شهر بزرگ سیرالئون

مردم سیرالئون

جمعیت این کشور حدود شش میلیون و 294 هزار نفر با میانگین سنی 5/17 سال است. امید به زندگی برای زنان 43 سال و برای مردان 39 سال است.60 درصد از مردم مسلمان و 10 درصد مسیحی هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است که تنها اقلیت باسواد مردم در سیرالئون به آن سخن می‌گویند. بقیه به زبان‌های محلی حرف می‌زنند.

اسلام گرائى در سيرالئون:

از سال 1725 نخستين گرايش ها به اسلام شروع و بتدريج بندر لوته تبديل به مركزى اسلامى شد. دامنه گسترش مسلمانان در اين ناحيه بدان حد بود كه براى اروپائيها واژه ماندنيگو مترادف كلمه مسلمان ها شد. در اين كشور در حال حاضر انجمن هاى اسلامى مختلفى وجود دارد از جمله : كنگره مسلمانان كه با هدف ايجاد تفاهم و همكارى بين جوامع مسلمان و حمايت از اعتقادات اسلامى و نيز مساعدت برای ايجاد مدارس اسلامی است .

انجمن مسلمانان نيز با هدف برقرارى سازش بين مذهب اسلام و فرهنگ غربى تأسيس يافت .

آب و هوای کشور جمهوری سیرالئون

آب و هواى سيرالئون حاره اى و پر باران بوده و درجه حرارت اين سرزمين بين 16 تا 28 درجه سانتى گراد نوسان دارد, ميزان بارندگى در نقاط گوناگون آن بين 183 تا 678 ميلى متر متغير است, رودهايش از قبيل منو , ليبريا و موآ جهت شرقى غربى داشته و به اقيانوس اطلس مى ريزند , از لحاظ پستى و بلندى اين كشور را به پنج بخش مى توان تقسيم كرد: زمين هاى ساحل اقيانوس اطلس , دشت هاى كم ارتفاع داخلى, فلات داخلى , شبه جزيره فرى تاون و منطقه كوچك فوتاجالون .

منطقه ساحلى آن را جنگل مرطوب پوشانيده است. در لابه لاى درختان بزرگ , متراكم و درهم جنگل ها كه با برگ هاى هميشه سبز و فراوان , يك زندگى پيچيده و هراس آورى را ايجاد كرده و روزنه هاى نادر و كم وسعتى را مى توان از داخل يك هواپيماى در حال پرواز در سطح پايين تشخيص داد كه نواحى , توسط كشاورزان ايجاد شده اند , در اين نقاط هنرمندان محلى به پيكرتراشى مشغولند .

سیرالئون کجاست؟

سابقه تشیع در کشور سیرالئون
اولین شیعیان ساکن این کشور مهاجرانی از لبنان هستند که در فاصله بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۸۰ وارد این کشور شدند. فعالیت این گروه از مهاجران تا سال‌ها محدود به فعالیت اقتصادی بود تا این‌که در سال ۱۹۵۶ نخستین مدرسه لبنانی‌ها در فری‌تاون پایتخت این کشور تأسیس شد و شیعیان وارد فعالیت فرهنگی نیز شدند. به مرور زمان تعدادی از بومیان این کشور نیز مذهب تشیع را پذیرفتند.

در مورد جمعیت شیعیان این کشور آمار دقیقی در دست نیست. بنا بر برخی آمارها تعداد شیعیان این کشور حدود یک میلیون نفر است.برخی منابع نیز تعداد شیعیان در سال ۲۰۰۰ را حدود ۲۵۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

سیرالئون کجاست؟

نمائی از شهر فری تاون پايتخت سيرالئون

در ادامه می توانید آماری تامل برانگیز از کشور سیرالئون مشاهده کنید:

در سال 2008 به ازای هر 56،460 نفر یک پزشک در سیرالئون وجود داشت .

نسبت هزینه دولت برای سلامت به مجموع هزینه ها : 7.8 درصد (2007).

میانگین امید به زندگی :در مردان 53.69 سال و در زنان 58.65 سال (2011).

تعداد تخت های بیمارستانی به ازای هر 10،000 نفر: 4 تخت (2006).

جمعیت افراد مبتلا به ایدز : 49،000 نفر(2009).

میزان شیوع ایدز در بزرگسالان 15تا 49 ساله: 1.6درصد (2009).

جمعیت افراد بهره مند ازآب آشامیدنی سالم : درشهرها 86 درصد ، روستاها 26درصد و درکل 49 درصد (2008).

میزان مرگ و میرنوزادان: 78.38 مورد مرگ در هر 1000 تولد زنده (2011). این میزان مرگ میر بالاترین میزان دربین کشورهای جهان است.

 

کشور سیرالئون نیروی انسانی و تجهیزات کافی برای مراقبت های بهداشتی ندارد.

کشف سيرالئون از سوی اروپاییان در سال ۱۴۶۱ و توسط پرتغالی ها صورت گرفت. نام سیرالئون نیز از زبان پرتغالی گرفته شده و به معنای «کوه شیران» است. منطقه سیرالئون در آن دوره تبدیل به یکی از مناطق تجارت برده برای اروپاییان شد.

امروزه با وجود غنای منابع طبیعی ۷۰ درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

سیرالئون سابقه‌ای طولانی در تجارت برده دارد و مرکز ارسال هزاران اسیر آفریقایی به کشورهای استعمارگر بوده ‌است. فری تاون از سال ۱۷۸۷ به عنوان محل اصلی زندگی بردگانی شد که به کشور خود بازگشته بودند.

این کشور هم اکنون کشوری ضعیف است و با فقر، فساد و کمبود مدیریت در اقتصاد دست به گریبان است. سیرالئون از لحاظ معادن الماس بسیار غنی است. تجارت جواهرات قاچاق در این کشور با عنوان «الماس خون» انجام می‌گیرد که همین موضوع باعث ایجاد تنش‌های مالی و درگیری‌های غیر نظامی شده که دولت تلاش می‌کند تا قاچاق الماس از طریق مرزها را متوقف کند.

سیرالئون کجاست؟

معدنچيان الماس - تجارت " الماس‌ خونین" در جنگ داخلی سیرالئون توسط گروه‌های شورشی و جنگ‌سالاران به بهای جان صدها هزار نفر تمام شد.

حکومت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور - که کابینه را انتصاب می‌کند - با رأی تمامی افراد بالغ برای هفت سال انتخاب می‌شود و همچنین ۱۲۴ عضو مجلس نمایندگان برای پنج سال انتخاب می‌گردند.

احزاب: احزاب کنگره مردمی، دمکراتیک مرکز، دمکرات ملی، جمهوری مردمی، اتحاد ملی دمکراتیک مردمی، توسعه مردمی، اتحاد انقلابی و مردم سیرالئون، در این کشور فعالیت سیاسی دارند.


بیشتر بخوانید: نماد اصلی پایتخت کشور سیرالئون + تصاویر


کشور‌های طرف رابطه سیاسی با سییرالئون به ترتیب اولویت:

انگلستان، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایران، عربستان، قطر، مصر، لیبی، گینه کوناکری، سنگال، لیبریا و .... (رژیم صهیونیستی سفیر آکرودیته در سیرالئون دارد).

اقتصاد:سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ میلادی سیرالئون را به عنوان فقیرترین کشور جهان معرفی کرد. میزان تولید ناخالص داخلی سیرالئون ۴/۶۹۹ میلیون دلار می‌باشد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور (۱/۸-) درصد است.

از سوی دیگر میزان تولید ناخالص ملی سیرالئون ۳/۶۵۳ میلیون دلار و درآمد سرانه ملی آن کمتر از ۱۳۰ دلار در سال است. ۴/۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی سیرالئون مربوط به بخش کشاورزی، ۲۴ درصد مربوط به بخش صنعت و ۵/۳۱ درصد مربوط به بخش خدمات است. همچنین صادرات کالا و خدمات ۳/۱۴ درصد و واردات کالا و خدمات ۲۲ درصد تولید ناخالص داخلی سیرالئون را تشکیل می‌دهد.

سیرالئون کجاست؟

منابع: همشهری آنلاین،ویکی پدیا،رواق الحجاج،ویکی شیعه

گردآوری از باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

آشنایی با کشور سیرالئون

برچسب ها: خواندنی ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار