روز درختکاری بهانه‌ای است برای این که به محیط زیست احترام بگذاریم و آن را احیاء کنیم یا حداقل آن را با دقت بیشتری حفظ کنیم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری ازجایگاه خاصی برخوردار است و دین اسلام هم انسان‌ها را به کاشت درخت تشویق کرده است به طوری که بعضی از بزرگان دین هم مانند حضرت علی (ع) در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود می‌آوردند و در راه خدا وقف می‌کردند.

درختان با تولید اکسیژن مورد نیاز انسان، ریه‌های تنفسی جهان به شمار می‌آیند و علاوه براین در تامین محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مداد‌های مختلف) الوار و هزاران محصول دیگر نقش دارند.
 
روز درختکاری بهانه‌ای برای احترام به محیط زیست
 
بنابراین برای کاشتن این موجودات بی منت که خداوند برای بشر خلق کرده است همراه با جمع زیادی از مردم شهر مشهد، به ویژه نوعروسانی که از سراسر کشور میزبان مشهد الرضا بودند به ارتفاعات جنوبی شهر مشهد رفتیم تا در این امر خداپسندانه شرکت کنیم و نهال دوستی بکاریم.

در بین جمعیت خادمان آقا علی بن موسی الرضا (ع) را دیدم که با همان لباس‌های خادمی خود، با رویی گشاده در حال کاشت درخت بودند و با هم عکس یادگاری می‌گرفتند .
حسین معصومی خادم افتخاری حرم مطهر رضوی کاشتن درخت را یکی از توفیقات زندگی خود برشمرد و گفت: کاشتن درخت را برای داشتن ایرانی سبز و خرم برای آیندگان به همه مردم سرزمینم توصیه می‌کنم و همه باید بدانند که کاشتن درخت ذخیره‌ای برای آخرت است.
 
روز درختکاری بهانه‌ای برای احترام به محیط زیست
غلام حسین ناظمی یکی دیگر از خادمان افتخاری حرم امام رضا (ع) درباره عشق خود نسبت به طبیعت گفت: امروز این افتخار نصیب من و همکارانم شده تا در ارتفاعات سیدی درخت بکاریم و این بسیار خوب است تعداد زیادی از مردم برای کاشتن درخت به این منطقه آمده اند.
 
وی افزود: من عاشق درختان هستم و در خانه خود باغچه‌ای کوچک دارم که تمام وقت خود را صرف آن‌ها می‌کنم و گاهی پیش می‌آید که یک هفته یا ده روز که به مسافرت می‌روم برای باغچه و درختانم دل تنگ می‌شوم.

خانم فرامرزی که برای کاشتن درخت همراه با فرزند کوچک خودآمده بود گفت: برای داشتن هوایی پاک به این جا آمده ام تا به فرزندم آموزش دهم که کاشتن درخت یک امر نیکو و پسندیده است.
 
وی خاطر نشان کرد: من شخصا به فرزند خود همیشه توصیه می‌کنم برای حفظ محیط زیست هیچ گاه روی زمین زباله نریزد.
 
روز درختکاری بهانه‌ای برای احترام به محیط زیست
آقای نیکنام هم یکی از افراد حاضر در ارتفاعات جنوبی مشهد به کمبود منابع آبی اشاره کرد و افزود: در طول عمر خود درخت‌های زیادی کاشته ام و باید توجه کنیم در شهری زندگی می‌کنیم که ۳ ملیون نفر جمعیت دارد و به شدت به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود وکمبود فضای سبز سبب ایجاد مشکلاتی مثل آلودگی هوا خواهد شد .
 
وی افزود:امسال خداراشکر به نسبت سال‌های گذشته استقبال بیشتری شده است و مردم نسبت به اهمیت فضای سبز آگاهی بیشتری پیدا کرده اند و می‌دانند ایجاد و نگهداری فضای سبز اهمیت زیادی دارد و به همه توصیه می‌کنم برای نگهداری از طبیعت در صرفه جویی از آب کوشا باشند.
 


 هر شهروند مشهدی در هر سال یک درخت بکارد

 
قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد هم که همراه شهوردان مشهدی به این ارتفاعات آمده بود گفت: درختکاری امری است که همه افراد آن را نیکو می‌دانند پس شایسته است هر شهروند مشهدی در هر سال یک درخت بکارد تا شاهد مشهدی سرسبز باشیم.

شهردار مشهد با اشاره به شعار درخت دوستی بکار افزود: از مردم مشهد تقاضا دارم در روز سیزده بدر درخت بکارند و در ترویج این امر به عنوان یک سنت تلاش کنند.

تقی زاده خامسی با اشاره به جمعیت ۳ ملیون نفری مشهد گفت: شهرداری مشهد تصمیم دارد تا به ازای هر شهروند مشهدی ۳ عدد گل بکارد و امید واریم امسال زائرین امام رضا (ع) اوقات خوشی را در ایام نوروز سپری کنند.

محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر و روستا هم که برای کاشتن درخت به ارتفاعات جنوبی آمده بود افزود: در آموزه‌های دینی کاشتن درخت جایگاه ویژه‌ای دارد و قطع آن‌ها کار درستی نیست،.
 
وی افزود: شورای شهر پنجم در نظر دارد این سنت حسنه را در مشهد ادامه دهد.
 

اجرای طرح ملی نهضت سبز در یک بازه ۲۰ ساله


علیرضا صحرایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی هم از اجرای طرح ملی نهضت سبز در یک بازه ۲۰ ساله خبرداد و گفت: در این طرح دو میلیون هکتاربه مناطق سبز استان اضافه خواهد شد و درحال حاضر هم ۱۵ متر مربع یعنی حدود ۱۰ هزار هکتار سرانه فضای سبز استان است و به ازای هر خراسانی سه درخت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی با دو چالش آب و ریزگرد مواجه است افزود:یک میلیون هکتار از زمین‌های خراسان رضوی آبخیز داری شده است و در ۵۷۰ هکتار از زمین‌های بحرانی خراسان رضوی مقابله با ریزگرد‌ها صورت گرفته است.


تا پایان سال ۲۳۰ هکتار به عرصه فضای سبز شهری اضافه خواهد شد


خلیل الله کاظمی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد هم در مراسم درختکاری از ساخت ۱۵ تصفیه خانه محلی با مشارکت بخش خصوصی خبرداد و گفت: تا اواسط سال ۹۷ دو عدد از این تصفیه خانه‌ها بهره برداری می‌رسد و تا پایان سال ۲۳۰ هکتار به عرصه فضای سبز شهری اضافه خواهد شد.

 امید است که با تلاش درجهت این کار خداپسندانه، با کاشتن نهالی هرچند کوچک، کشوری زیبا و آباد را مهیا کنیم.

گزارشگر: زهرا یونسی

انتهای پیام// ز.‌ی
برچسب ها: محیط زیست ، درختکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.