به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حضرت فاطمه (س ) خواستگاران فراوانی داشت. نقل است عدهای از نامداران صحابه از ایشان خواستگاری کردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود که اختیار فاطمه(س) در دست خداست. بنابر آنچه انس بن مالک نقل کرده است، عدهای دیگر از میان نامداران مهاجرین، برای خواستگاری فاطمه(س) به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتند و گفتند حاضریم برای این وصلت، مهر سنگینی را تقبل نماییم. رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول میکرد تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و گفت: "ای محمد! خدا بر تو سلام میرساند و میفرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است." امام علی (علیه السلام) نیز از خواستگاران فاطمه (س) بود و حضرت رسول بنا بر آنچه ذکر شد، به امر الهی با این وصلت موافقت کرد.
در روایات متعددی نقل شده است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. حضرت فاطمه (س) با مهری اندک (بر خلاف رسوم جاهلی که مهر بزرگان بسیار بود) به خانه امام علی(علیه السلام) قدم نهاد. ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای ، زینب (س)، ام کلثوم (س) ، محسن (ع) امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هستند در دامان چنین مادری تربیت شدند و 9 امام دیگر از ذریه امام حسین (علیه السلام) هستند و بدین ترتیب و از طریق فاطمه (س) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) منتسب میگردند و از ذریه ایشان هستند و به دلیل منسوب بودن ائمه طاهرین به آن حضرت، فاطمه (س ) را "ام الائمه" (مادر امامان) گویند.
زینب (سلام الله علیها) که بزرگترین دختر فاطمه(علیها السلام) به شمار میآید، بانویی عابد و پاکدامن و عالم بود. او پس از واقعه عاشورا، و در امتداد حرکت امام حسین (علیه السلام)، آن چنان قیام حسینی را نیکو تبیین کرد، که پایههای حکومت فاسق اموی به لرزه افتاد و صدای اعتراض مردم نسبت به ظلم و جور یزید بارها و بارها بلند شد. تا جایی که حرکتهای گستردهای بر ضد ظلم و ستم او سازمان گرفت. آنچه از جای جای تاریخ درباره عبادت زینب کبری(علیها السلام) بدست میآید، آنست که حتی در سختترین شرایط و طاقتفرساترین لحظات نیز راز و نیاز خویش با پروردگار خود را ترک نکرد و این عبادت و راز و نیاز ایشان نیز ریشه در شناخت و معرفت او نسبت به ذات مقدس ربوبی داشت.
ام کلثوم(س ) نیز که در دامان چنین مادری پرورش یافته بود، بانویی جلیل القدر و خردمند و سخنور بود . او نیز پس از عاشورا به همراه زینب (سلام الله علیها) حضور داشت و نقشی عمده در آگاهی دادن به مردم ایفا کرد. فاطمه(س) با آن همه فضیلت، همسری نیکو برای امیر مؤمنان(ع) بود. تا جایی که روایت شد:هنگامی که علی (علیه السلام) به فاطمه (س) مینگریست، غم و اندوهش زدوده میشد. فاطمه (س) هیچگاه حتی اموری را که میپنداشت امام علی (علیه السلام) قادر به تدارک آنها نیست، از او طلب نمی کرد.
در بیان عصمت فاطمه (س) و مصونیت ایشان نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطاست، استدلال به آیه تطهیر ما را بینیاز میکند. ما در این قسمت جهت جلوگیری از طولانی شدن بحث، تنها اشاره مینماییم که عصمت فاطمه (علیها السلام) از لحاظ کیفیت و ادله اثبات همانند عصمت سایر ائمه و پیامبر است.رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (س) را ستود و از او تجلیل کرد. در مواقع بسیاری میفرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم میشد و دست او را میبوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی میکرد، فاطمه (س) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد میشد، خانه ایشان بود.
انتهای پیام/
ممنون بابت این اطلاعات
ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای ، زینب (س)، ام کلثوم (س) ، محسن (ع) امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هستند
و حضرت محسن که بدنیا نیامده شهید شدند
محسن (ع) امام حسن (ع) و امام حسین (علیهما السلام) هستند