موزه دفاع مقدس خرمشهر یکی از قدیمی ترین موزه های جنگ کشور است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛موزه جنگ خرمشهر  یادآور تاریخ چند ساله مبارزه مردانی است که برای حفظ اسلام از تمامی تعلقات گذشتند وبه شهر خرمشهر آمدند.

این موزه  در سمت چپ رودخانه کارون و در بلوار امام خمینی (ره) این شهر واقع شده است.

ساختمان این موزه یکی از ساختمان های قدیمی پالایشگاه آبادان بود که در سال 1309به بهره برداری رسید .

این ساختمان در زمان جنگ و محاصره خرمشهر به دست بعثیها افتاد و به مقر تیپ فلوجه عراق تبدیل شد که در 19 ماه محاصره این شهر، مرکز فرماندهی این تیپ بود ودر سال 1361بعد از پیروزی در عملیات دفاع مقدس به دست رزمندگان افتاد .

همچنین این ساختمان بعد از جنگ تحمیلی در سال 1372بخاطر مقاومتش و وقایعی که در این مکان اتفاق افتاد به موزه تبدیل ومعرفی شد .

عباس حربی یکی از راویان موزه دفاع مقدس خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت: شهریور ماه سال 59 زمانی که جنگ شروع شد 2 شهر آبادان و خرمشهر اولین شهرهایی بودند که در معرض حمله دشمن قرار گرفتند.

وی افزود: دشمن بعثی هیچگاه تمام شهر خرمشهر را تصرف نکرد و سرانجام خرمشهر در سوم خرداد 1361 آزاد شد.

در موزه دفاع مقدس  آثار شهدا چون کولهپشتی، اسلحه، قمقمه و پوتین وجود دارد که از مناطق مرزی خرمشهر چون شلمچه به یادگار مانده است .همچنین در این موزه 5  تالار اصلی موجود است.

یکی از بازدید کنندگان موزه  درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت: سلاح های موجود در این موزه نشان از آن دارد که  تنها وسیله ای بود که  رزمندگان در کف دستانشان گرفته اند وبا اخلاص از دین ووطنشان دفاع کرده اند.

تالارهای اصلی موزه دفاع مقدس:

تالار اول  موزه دفاع مقدس شامل بحران قبل از شروع جنگ و هجوم اولیه ارتش متجاوز بعث صدام است.

تالار دوم سالنی است که در آن حماسه45 روزه مقاومت مردم قهرمان خرمشهر در مهر و آبان 1359به نمایش گذاشته شده است.

تالار بعدی تالار اشغال خرمشهر است که در آن عکسهایی از تخریب شهر و حضور عراقیها در خرمشهر، عکسهایی از سرقت اموال مردم توسط متجاوزان، تخریب خیابانها و حضورشان در خرمشهر مشاهده میشود.

در تالار چهارم بازدیدکنندگان به عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر خواهند رسید و با مشاهده نقشههای عملیات، با چگونگی شکلگیری این عملیات غرورآفرین آشنا خواهند شد.

تالار پنجم این موزه به بازگشت مردم قهرمان خرمشهر به این شهر اشاره دارد.

همچنین تالار ششم به نام تالار«‌خرمشهر امروز» نیز در حال تکمیل است، که روند دفاع تا پیروزی و بازگشت مردم و بازسازی تا کنون را شامل می شود.

موزه دفاع مقدس یک اتاق مقاومت و غرفه کودکان ونونهالان نیز دارد.

اتاق مقاومت

اتاق مقاومت یکی دیگر از بخش های مهم این موزه  است که با محوریت خاطره گویی و تاریخ شفاهی می باشد تا کسانی که از 45 روز مقاومت خاطرهای دارند، در این مکان حضور پیدا کرده و راوی خاطراتشان باشند.

غرفه کودکان و نونهالان

این غرفه جهت آشنایی نسل جدید انقلاب با همسالان آن دوران خود راه اندازی شدکه در این غرفه برنامههایی وجود دارد که کودکان با روشهای جدیدی با جنگ و دفاع مقدس و مقاومت آشنا میشوند.

در موزه دفاع مقدس مرکز فرهنگی هم وجود دارد که دارای 4 سرسرای مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است .

در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سیدمحمدعلی جهان آرا و سیدعبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

یکی از بازدید کنندگان  این موزه گفت:در این موزه میتوان رشادت ها ودلاوری های مردان وپدران را دید که برای دفاع از شهر ووطناش از خونشان گذشتند تا این شهر را از چنگال دشمن بیرون اورند.

یک بازدید کننده دیگر هم گفت: هر آدمی با آمدن به این موزه ودیدن آثار باقیمانده از جنگ بی اختیار دلش به لرزه می افتد واشک در چشمانش جاری می شود.

رییس مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهرهم گفت: موزه خرمشهر نخستین و بزرگترین موزه در کشور است که مانند نگینی در خرمشهر میدرخشد و آثار مظلومیت، ایثار و فداکاری را به تصویر میکشد.

ناصر چنعانی افزود: از ابتدای امسال تاکنون6هزار گردشگر خارجی از موزه دفاع مقدس این شهر دیدن کرده اند.

هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به ویژه تعطیلات عید نوروز با توجه به حضور کاروان های راهیان نور در خرمشهر، از این مرکز فرهنگی دیدن می کنند.

انتهای پیام/د

معرفی موزه جنگ خرمشهر  

برچسب ها: دفاع مقدس ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.