استان سمنان دارای موقعیت های تفریحی زیادی است یکی از این ویژگی ها که باعث منحصر به فرد شدن آن شده است جنگل اولنگ شاهرود است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، جنگل‌ها در آیین‌ها و رسوم سنتی، تکریم و تقدیس می‌شدند و در ادیان باستانی مورد پرستش قرار می‌گرفتند، یکی از این جنگل ها جنگل ها جنگل اولنگ است  که در شهرستان شاهرود قرار دارد.

اولنگ به معنای سبزه زار و مرغزار است و به علت سرسبزی و زیبایی این جنگل است که این جنگل را،جنگل اولنگ می نامند.

حمیدرضا حسنی رئیس میراث فرهنگی شهرستان  شاهرود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: منطقه‌ی اولنگ در حقیقت منطقه‌ای است که بین دو فرهنگ متفاوت واقع‌شده است و در آبریز جنوبی روستاهای شاهرود و در آبریز شمالی روستاهای رامیان قرارگرفته‌اند که شکل فرهنگی اهالی معدود باقی‌مانده در منطقه‌ی اولنگ با سادگی بیشتری همراه است و هنوز تکلفات شهری را در خود جا نداده است.

جنگل اولنگ را بهتر بشناسیم + تصاویر

وی افزود : آنچه به اهمیت این منطقه اولنگ افزوده است تعداد روزهای یخبندان است که به استناد گزارش‌های هواشناسی، تعداد روزهای یخبندان در این منطقه ۹۸ روز بوده و اغلب بارش منطقه در فصل زمستان به‌صورت برف و در فصل بهار به‌صورت باران است.

 مهدی قاسمی کارشناس میراث فرهنگی شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، تصریح کرد: جنگل اولنگ در فاصله‌ی 80 کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل‌های ابر و قطری قرار دارد . این جنگل از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضه‌ی آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود.

جنگل اولنگ را بهتر بشناسیم + تصاویر

وی گفت : ارتفاع این اراضی حدود 3 هزارو 100 تا 3 هزارو 200 متر از سطح دریاست و در واقع بر روی یال‌های جداکننده‌ی دو حوضه‌ی آبریز شمالی و جنوبی رشته‌کوه البرز شرقی، در منطقه‌ی خیج شاهرود قرار دارد.

در این جنگل، گونه‌های جانوری بسیاری شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان هستند. شرایط جنگلی و امکان پناه گرفتن حیوانات شانس مشاهده بسیاری از حیوانات را برای گردشگران از میان برده است. افراد علاقه‌مند باید بکارگیری تمهیدات خاص، گونه‌های جانوری را مشاهده کنند و گروه های فسیل شناس و جانورشناس برای مطالعات خود به این منطقه سر می زنند.

جنگل اولنگ را بهتر بشناسیم + تصاویر

از جانوران این منطقه می توان خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، قرقاول را نام برد.

جنگل اولنگ را بهتر بشناسیم + تصاویر

جنگل اولنگ شاهرود در تعطیلات ایام نوروزی، میزبان گردشگران عزیز خواهد بود.

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام / ب

سری به جنگل اولنگ در شاهرود می زنیم

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.