یک کارشناس علوم قرانی گفت عوامل افزایش روزی و دارا شدن برکت در مال را تشریح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   حجت الاسلام و المسلمین حجت الله یزدان دوست کارشناس علوم قرآنی درباره رزق و روزی گفت: بزرگان و علمای دینی ما طبق روایت از انبیاء، اهل بیت و ائمه اطهار(ع) همگی اجماع دارند که روزی دست خداست و این خود بشر است که باعث می شود روزی به دستش برسد یا نرسد.

عواملی که باعث زیاد شدن رزق و روزی و افزایش برکت می‌شوند

وی درهمین راستا افزود: خداوند متعال در بخشی از آیه 32 سوره نور فرموده اند: "إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ". "اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد". همچنین در بخشی از آیه 2 و آیه 3 سوره طلاق می فرمایند: "وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا و وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ". "و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند". بنابراین هرکس تقوای الهی، پرهیزگاری، راه خدا و عبودیت و بندگی خدا را پیشه کند خداوند روزی را نصیبش می کند به نحوی که خود نمی داند این روزی از کجا آمده است. اگر فرد توکل بر خدا و یقین بر او کند، دغدغه و نگرانی و تردیدی نداشته باشد همان توکل و یقین کفایت کرده و خدا روزی را می دهد.


بیشتربخوانید : اثرات شگفت‌انگیز «لقمه حلال» در زندگی که تاکنون نمی‌دانستید!


این کارشناس علوم قرآنی درباره گشایش و افزایش روزی اظهار کرد: اگر برای نماز صبح افراد بیدار باشند و به بندگی خدا و تلاش بپردازند روزی خدا نصیبشان می شود ولی اگر تنبلی کرده، خواب باشند و دنبال کار نروند آن روز روزیشان قطع می شود. سحرخیزی از علائم روزی است. افراد اگر می خواهند روزیشان فراوان شود نماز شب بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان دوست ادامه داد: برخی امروز در اعتقاداتشان شبهه ایجاد شده و کمرنگ شده است و نگران آینده هستند. ترس و ناامیدی زندگیشان را فرا گرفته است در حالی که مشکل آن ها نبود ارتباط با خداست. اگر توکل بر خدا و ارتباط با عالم ملکوت در انسان ها وجود داشته باشد یقین حاصل خواهند کرد که روزیشان دست خدا است و دغدغه و نگرانی ندارند به همین دلیل احساس یاس و ناامیدی در زندگیشان نیز نخواهد بود.

وی درباره موانع نرسیدن روزی به افراد توضیح داد: گناه، نافرمانی از پدر و مادر، قانع نبودن و ناسپاسی از موانع گشایش روزی است. خداوند در آیه 7 سوره ابراهیم می فرماید: "وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‌ لَشَدیدٌ". "و آن زمانی که پروردگارتان اعلام کرد که اگر سپاسگزارید، هر آینه افزونتر به شما می دهم و اگر کفران نمایید، عذاب من بسیار شدید است". بنابراین اگر شکرگزار باشیم خداوند نعمت ها و روزی را بر ما فراوان خواهد کرد و اگر ناسپاسی کنیم پروردگار روزی را قطع خواهد کرد. بدخلقی باعث سلب روزی و خوش اخلاقی باعث افزایش روزی می شود. بنابراین این شاخصه ها باید به شکل جدی در زندگی رعایت شود. اگر عبویدت و بندگی خدا انجام نشود نافرمانی است. در قرآن کریم در آیه 124 سوره طه آمده است: "و مَنْ أعرض عن ذکری فإنّ له معیشةً ضنکاً و نحشره یوم القیامة اعمی". "و هر کس از یاد من رویگردان شود زندگی (سخت) و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم". بنابراین این افراد چون از ذکر و ارتباط با خدا و به عبارتی عبودیت و بندگی فاصله گرفته اند روزی از انان سلب شده است.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: روایت داریم که اگر افراد دائم الوضو باشند روزی زیاد و چهره نورانی می شود و قلب صیقل پیدا می کند. روایات متعددی داریم که وضو به خصوص روزی را زیاد می کند، دائم الوضویی نورانیت به همراه دارد و روزی را می آورد.

منبع: افکار نیوز

انتهای پیام/

چند راهکار ساده برای افزایش رزق و روزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن محمدی
۱۷:۵۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
لوله بازکنی به سراسر تهران ۲۰ دقیقه ی با دستگاه قوی اشپزخانه حمام توالت پاسیو پارکینک حیاط حتی لوله های سخت وسیمانی با ۳۰ شعبه سراسر تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بسته اینترنت نگیر گوشت بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۰ تير ۱۳۹۹
خدا اگه خودش بخواد میده فعلا داره امتحانمون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی محبی
۲۰:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
حلال بده
Iran (Islamic Republic of)
اذراحمدی دارانی
۲۲:۳۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ُسلام بندگانعزیزخدا/خداوند راارحم الراحمین بخوانید چون اقرار میکنی خداترحم الراحمین است بعدبیاوخوشی را سریع تماشا کن هیچکس یا کمتر کسی زندگیش مانند من شد اما خودم رابا بی روح و جسم باهوشی از بدبختی چسباندم بخدا و گفتم یا ترحم الراحمین اذراحمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۰ دی ۱۳۹۸
۹۹درصد افرادی ک نظر میدن فقط لفظی هستن و تو باطن خدامیدونه ک ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۶ دی ۱۳۹۸
رزق و روزی هم دیگه کفاف این تورم رو نمیده. دستمزدم تغییر انچنانی نکرده ولی تورم ۳برابر شده ۶ماه هست که برای خانه گوشت نگرفتم همیشه بدهکار بودم یکروز نشد دخلم بیشتر از خرجم باشه.اجاره مغازه،قسط،اجاره خانه،قسط،قبوض،لوازم مصرفی برای کارم،فقط خدا رو شکر میکنم زنم قانع است.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۰:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
ما اگر درست بندگی کنیم خداوند هم برای ما خوب خدایی می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
خداوند به ما این سعادت رابدهد که ایتام ، درراه ماندگان و محتاجان را از روزی و نعمتی که به ما داده حقی قائل شویم. حتما روزی ما زیاد می شود .انشاا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
خداوند کریم است وبه تمام موجودات چه انسان چه حیوان از بدو تولد رزق وروزی میدهد
Iran (Islamic Republic of)
امینی
۰۵:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
بخشش خداوندبزرگ انقدرزیاداست که به فکرمن وشمانمیرسد.نترس انشاالله درست میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
24 سال صبح زود برای کار رفتیم بیرون و عصر امدیم و کار یدی کردیم به نیت روزی حلال ، وقتی گله ای کردیم گفتن لابد در کارت مشکلی است گفته شده هر ایرانی در 8 ساعت کار فقط نیم ساعت کار میکند اما چرا ؟ من که از شروع کار پای دستگاه بودم تا وقت رفتن به منزل و از خستگی نای حرکت نداشتم و در منزل هم از خستگی ننشسته خوابم میبرد چرا میگن نیم ساعت کار کردم ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
سلام برادر دل باید صاف باشه وه هست چون کار شما صادقانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Canada
مرتضی
۲۲:۲۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
خدایا نعمت روزی حلال رو به ما عطا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
من اگه روزی ثروتمند بشم به نیازمندان هم کمک میکنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد دای
۰۶:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
تو هیچوقت ثروتمند نمیشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام. من همیشه در تنهایی خودم به مرگم میاندیشم و ازخود میپرسم مرگم چه زمانی فرا میرسد و چگونه خواهد بود بنابراین فکر میکنم دارم میمیرم پس چرا فرشته ای نمبینم . از سکرات مرگ از شب اول قبر ،برزخم و قیامت . تا جایی پیش میروم از اینکه بدنیا آمده ام نعوذبلله احساس پشیمانی میکنم و میگویم خدایا اگر قرار است این همه عذاب ببینم چرا مرا آفریدی . یا من کجا و علما و اهل عرفای مثل قاضی ها و بهجت ها کجا من هرچه تلاش کنم نمی توانم عمل خالص داشته باشم بطور کلی از آینده خودم و اینکه در لحظه مرگ مسلمان ممیرم نگرانم و ناامیدی چه کنم. لطفا به این سوال منم پاسخ دهید،؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۴۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
پاسخت اینکه تو تنهایی به مرگ فکر میکنی به جای اوستا کریم. بشین تو تنهایی با خود حرف بزن . تو اون بالایی، خدا به اون قشنگی رو ول کردی به مردن فکر میکنی؟ به جای فکر به راه حل به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستی . شهید حججی به حرف قشنگ داره . میگه که یه کاری کن خدا عاشقت باشه. خدا که عاشقت شد دیگه دنیا هم واسته جلوت باکی نیست. یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام دوست عزیز این نگاه به زندگیویاد مرگ برکات زیادی دارد اما همیشه باید این پیش فرض را در ذهن خود داشته باشید که از انسان که موجود ناقص است جز عمل ناقص نخیزد پس انسان همیشه محتاج استغفار است وآن چیزی که موجب رستگاری انسان می شود تلاش صادقانه انسان واعتقاد به این است که نجات از مماقف مختلف امتحانات این دنیا فقط در ظل عنایت خود پروردگار وائمه ی معصومین ع حاصل می شود واین امر هم به سخن خودشان برای کسی که با نیت صدق پا در مسیر الهی می گذارد حتما محقق است وجایی برای ناامیدی نیست خداوند بنای عالم را بر رحمت گذاشته نه بر عذاب
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۲۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
شما در توهم هستنید .به ذکر خدا متوسل شوید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
خدا دست مارم بگیر