رئیس مرکز آمار ایران گفت:مجموعه بیکاران مطلق کشور ۳ میلیون ۲۲۶ هزار نفر است.

/////////////به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در نشست کالبدشکافی آمارهای اشتغال و بیکاری با اشاره به آمارهای 9 ماهه اشتغال  امسال، اظهار کرد: نرخ بیکاری در متوسط 9 ماهه امسال در مقایسه با نه ماهه متوسط سال گذشته منفی 3 دهم درصد و نرخ بیکاری جوانان 1.3 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ مشارکت با رشد یک درصدی همراه بوده است.

وی افزود: حدود 836 هزار نفر در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته نسبت به امسال به جمعیت فعال کشور اضافه شده که 819 نفر آنها شاغل شده است.

به گفته پارسا در حال حاضر مجموعه بیکاران مطلق کشور 3 میلیون 226 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه از سالهای 75 تا 95 رشد شاغلین کشور 2.5 درصد و در سال 95، 2.8 دهم درصد بوده است، گفت: در 9 ماهه امسال در مقایسه با نه ماهه سال قبل جمعیت شاغل کشور 3.6 درصد افزایش پیدا کرده در حالیکه نیاز سالیانه کشور برای پوشش بیکاری 4 درصد است.

پارسا  تاکید کرد: از شش ماهه دوم امسال تحلیل‌های مبتنی بر آمارهای اشتغال در دستور کار قرار گرفته تا از تفسیرهای غلط در حوزه اشتغال جلوگیری شود.

وی در خصوص بازار کار  بیان کرد: بازار کار موضوع ساده ای نیست و انواع اشتغال همچون خود اشتغال، کارفرما، روز مزد و .. داریم. اینکه چطور می‌خواهیم آمارگیری کنیم تا آمارهایی مبنی بر اینکه اشتغال به چه میزان به اقتصاد کلان  کمک کرده و یا اینکه در تولید ناخالص داخلی کشور اثر داشته است یا خیر، دارای اهمیت وافری است.

پارسا افزود: تعداد افراد اهمیت ندارد، بلکه حجم کار و نتایج فعالیت آنها هم حائز اهمیت است.

جزییات تفکیک دسته بندی افراد شاغل

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: برخی ها سخنانی مبنی بر اینکه بازار کار کشور ما با آمارگیری‌های سازوکار مطابقی ندارد و این آمارهای اعلامی به طوری جلوه می‌کند که گویا تمام وقت محسوب می شوند، در حالیکه بیکاران مطلق، غیرفعالان و .. هر یک در جامعه آماری، متفاوت دسته بندی می شوند و آمار اعلامی درمورد بیکاری مربوط به بیکاران مطلق است.

وی در مورد تفکیک دسته بندی افراد شاغل، اضافه کرد: مرکز آمار در زمان آمارگیری اشتغال سوال های خود را به تفکیک ساعتی مورد بررسی قرار می دهد. برخی از افراد با 44 ساعت کاری شاغل محسوب می شوند که برخی از آنها به صورت اضافه کاری، دور کاری و .. مشغول هستند.

پارسا ادامه داد: تعاریف جدیدی که در سال های اخیر به شاخص های آماری اشتغال و بیکاری اضافه شد با روال سابق تفاوت چندانی نمی‌کند و تنها ضریب دقت آمارگیری را افزایش داده است. شاخص اشتغال و بیکاری شیوه های نوین با روال سابق؛ حدود 1 درصد تفاوت در مقیاس ها ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران اذعان کرد: میزان سختی کار، دست مزدها و ... که مربوط به کیفیت مشاغل محسوب می شوند، برای آمارگیری های سال 97 لحاظ می شود.

وی با بیان اینکه چه سازوکاری برای تعیین ساعت کار در احتساب مشاغل ملاک است، تصریح کرد: تعداد افراد شاغل بخشی از آمارگیری هاست اما حجم تولید و خروجی آنها در تولید ناخالص داخلی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پارسا بیان کرد: اکنون کل ساعت کار ایران به یک میلیارد می رسد که تقسیم این عدد در نیروی کار مشغول به میانگین متوسط 44 ساعت است. بنابراین این مقدار ساعت را شاخصی برای ملاک قرار دادن افراد شاغل و بیکار قرار داده ایم.

2 میلیون و 44 هزار نفر، اشتغال ناقص دارند

پارسا در تفکیک جامعه آماری افراد شاغل و بیکار اضافه کرد: حدود 25 میلیون و 700 هزار نفر متقاضی نیروی کار هستند که از این تعداد 3 میلیون بیکار مطلق وجود دارد.

وی افزود: حدود 22 میلیون نفر در طول سال سابقه اشتغال در بازار کار داشته اند که سهم افرادی که کمتر از تمام وقت به کار مشغول بودند به حدود 9 میلیون نفر می رسد. 65 درصد از این میزان اکنون جویای کار و یا خواهان ارتقاء شغلی نیستند و 5 میلیون نفر از این افراد نیز سابقه کاری کمتر از 44 ساعت داشته اند.

پارسا اضافه کرد: حدود 2 میلیون و 44 هزار نفر در کشور اشتغال ناقص  دارند و این دسته خواهان افزایش به کارگیری آنها هستند. حدود 829 هزار نفر از این دسته هم جویای کار هستند.

رئیس مرکز آمار ایران در خاتمه یادآور شد: جامعه آماری افرادی که سابقه کاری کمتر از یک ساعت داشته اند به حدود یک میلیون نفر می رسد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
قریب 8000000 بیکار داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
پارسال اعلام شده بود یازده میلیون بیکار داریم،
که قشر عظیم آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی متولد دهه شصت تشکیل میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۵:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
من از حقوق بازنشستگی پدرم دارم حق بیمه پرداخت می کنم و در امار من را شاغل حساب می کنند ولی با 32 سال هنوز بیکار مطلق هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
تکلیف جوانانی که سنشان مثل من 35 شده و هنوز بیکار هستن چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
تکلیف جوانانی که سنشان مثل من 35 شده و هنوز بیکار هستن چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
ایجاد اشتغال و رفع بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
استفاده از جوانان در مشاغل و دستگاه های دولتی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
مسولین فکری به حال تحصیل کرده های بیکار بکنن. من خودم کارشناسی ارشد هستم دو سال هست فارق تحصیل شدم ولی هر کجا که میرم کار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
کار در سطح نصاب و فروشندگی و شاگرد مغازه و کارگری همیشه هست . البته برای یک فارغ التحصیل دانشگاهی که کارشناسی ارشد و دکترا دارد و با گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت برای ورود به صنایع بزرگ ، توانایی تولید علم در صنایع بزرگ و کوچک را خواهند داشت این شغلهای که عرض شد نامناسب است.
وگرنه اصلا درس نمیخواندیم با همان سیکل و دیپلم هم میشد این کارها را انجام داد.
آخرین اخبار