سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهارت دوخت پوشاک کردی زنان لایین کلات در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

ثبت ملی مهارت دوخت پوشاک کردی زنان لایین کلات خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  مرجان اکبری افزود: پوشاک سنتی زنان کرد لایین، قدیمی ترین فرم پوشاک کردی زنان در خراسان است و به دلیل دست بافت بودن پارچه و تزیینات آن، از ارزش هنری و قیمت بالایی برخوردار است.


وی تصریح کرد: پوشاک سنتی زنان کرد روستای لایین از منطقه کلات نادری در خراسان رضوی، از اصیل ترین و زیباترین پوشاک سنتی خراسان است و این پوشاک در روستای کردنشین لایین و روستاهای اطراف همچون سندیفال، ایدلیک، چرم از گذشته تاکنون رواج داشته است.


سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی  افزود: هرچند این پوشاک در مناطق ترک نشین و فارس نشین نیز از گذشته تا کنون رواج داشته اما در گویش محلی این اقوام نیز به لباس کردی معروف است.


اکبری گفت: با وجود تغییر در سبک زندگی و کاهش پوشیدن لباس سنتی در زندگی روزمره، با توجه به برگزاری جشن های عروسی، زنان و دختران کرد لایین همچنان این پوشاک را به شکل پیوسته و گسترده استفاده می ‏کنند و امروزه با وجود پرهزینه بودن دوخت لباس کردی، در هر خانواده لایینی دوخت و تهیه لباس سنتی برای دختران حتی از سنین 5 سالگی موردعلاقه والدین است.


وی با اشاره به اینکه تهیه یکدست لباس اعلا برای دختران تازه نامزد شده از سوی هردو خانواده از واجبات به شمار می‏‎رود، ادامه داد: پوشاک زنان کرد (کرمانج) روستای لایین و دیگر روستاهای اطراف در منطقه کلات نادری، از نظر پوشش تفاوتهایی در جزئیات لباس، پارچه و تزئینات با دیگر مناطق کردنشین استان خراسان رضوی دارند.


سرپرست معاونت میراث فرهنگی گفت: پوشاک زنان کرد روستای کردنشین لایین در منطقه کلات نادری استان از زیباترین و باارزشترین پوشاک سنتی خراسان است که همچنان به شکل گسترده مورد استفاده زنان و دختران این منطقه قرار می‏ گیرد.


اکبری افزود: بخش بزرگ این لباس با دست بافته و دوخته می‏ شود و همچنین به دلیل استفاده از پارچه ‏های دستبافت ابریشم و نوارهای دستبافت از قیمت بالایی برخوردار است وهرچند پوشاک سنتی زنان روستاهای کردنشین در منطقه کلات دارای تغییرات مختصری است اما فرم کلی لباس در این منطقه یکسان است.


وی گفت: شاخص ترین لباس این منطقه، لباس روستای لایین است که از اعتبار ویژه ه‏ای از نظر فرهنگی و هنری در این منطقه برخوردار است.


انتهای پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.