عشایری گفت: برآورد کل بودجه مورد نیاز برای بازآفرینی شهری، ۱۲۳ هزارمیلیارد تومان است.

بازآفرینی شهری نیازمند 123 میلیارد تومان بودجه است/ نوسازی 50 درصد از بافت‌های فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم معرفی برنامه‌های ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: بر اساس نتیجه اقدامات و روش‌های اجرایی نوسازی بافت‌های فرسوده و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی از برنامه سوم تا پنجم توسعه کشور کمتر از یک درصد در طی این سال‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون اقدامات اجرایی موثر نبوده و پیامدهای آن در بسیاری از پروژه‌های اجرایی مسئله را به صورت دیگری تشدید کرده است.

 عشایری تصریح کرد: نبود یکپارچگی و هماهنگی میان سیاست‌های اجتماعی اقتصادی و کالبدی کلان کشور در حل این مشکل و پیشگیری از گسترش آن همواره منجر به گسترش فقر شهری و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کشور شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حاشیه‌نشینی در کشور از حدود 6 میلیون نفر در سال 82 به 11 میلیون نفر در سال 95 رسیده است. پیش‌بینی ها حاکی از رشد روز افزون این پدیده در صورت نداشتن برنامه مشخص است.

عشایری بیان کرد: به همین منظور دولت یازدهم با استفاده از تجربه‌های گذشته روش‌های جدید پیشگیری از گسترش فرسودگی و رشد حاشیه‌نشینی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی را در وزارتخانه در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه ستاد ملی بازآفرینی شهری با ریاست وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد، گفت: بر اساس سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در دستور کار قرار گرفت.

2700 محله در  بافت فرسوده وجود دارد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه 2700 محله در 546 شهر در مجموع بافت فرسوده وجود دارد، گفت: 1000 محله در 465 شهر جز بافت‌های ناکارآمد میانی و 600 محله در 175 شهر جزو بافت‌های تاریخی با ارزش و 1100 محله در 110 شهر جز سکونتگاه‌های غیررسمی است.

به گفته وی؛ 19 میلیون نفر که شامل  30 درصد از جمعیت شهری می‌شود در 141 هزار هکتار در بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

عشایری توضیح داد: فقر شهری، گسترش‌ آسیب‌های اجتماعی، بحران ایمنی و تاب‌آوری پایین در برابر بلایا، افت منزلت مکانی و بحران هویت ناکارآمدی نظام جا به جایی زیست محیطی از جمله مشکلاتی است که قابلیت زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در شهرها را کاهش داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی کشور و شهرداری‌ها موظفند سالانه 270 محله از بافت‌های ناکارآمد میانی تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی را احیا، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی کنند، افزود: اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه به این صورت است که سهم دولت به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی رسیده و در قالب بودجه سنواتی در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

عشایری در مورد برنامه‌های عملیاتی این بخش گفت: در دو بخش نوسازی مسکن ، تامین خدمات و زیرساخت‌ها تمامی دستگاه های عضو ستاد ملی برای ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله‌محور تهیه می‌شود.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی کشور، سازمان برنامه و بودجه و تمامی دستگاه‌های عضو ستاد ملی ملزم به اجرای برنامه‌های بازآفرینی خواهند بود.

مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری درباره اهداف برنامه بازآفرینی، تصریح کرد: بازآفرینی شهری دربرگیرنده رویکرد و سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت و روند رشد و توسعه شهرها است. هدف کلان این طرح، ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و کاهش فقر شهری، ارتقاء هویت و منزلت مکانی و افزایش حکم روایی محله است.

عشایری به ارکان اصلی بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، توسعه و تجهیز خدمات روبنایی، بهسازی و ارتقا خدمات زیربنایی فضاهای عمومی از ارکان اصلی این برنامه به شمار می‌رود.

برنامه‌های سه‌گانه کالبدی برای بازآفرینی شهری

عشایری به برنامه‌های سه‌گانه کالبدی بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: توسعه و تجهیز خدمات روبنایی از جمله احداث فرهنگسرا سالن‌های ورزشی، آتشنشانی باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین برای بهسازی و نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن باید به پرداخت تسهیلات مشوق‌های و بسته‌های حمایتی، نظارت بر کیفیت ساخت و ساز، مقاوم سازی و اسکان مجدد از برنامه‌های این حوزه به شمار می رود.

عشایری به جزئیات برنامه بهسازی ارتقاء خدمات زیربنایی و فضاهای عمومی اشاره کرد و گفت: ایجاد خطوط آب رسانی، فاضلاب و شبکه برق و مخابرات و همچنین تجهیز فضاهای شهری باید در قالب این برنامه تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اهداف کمی برنامه بازآفرینی شهری تا پایان برنامه ششم توسعه گفت: 1334 محله که شامل 50 درصد از کل محله‌های هدف می‌شود و همچنین 66 هزار هکتار که شامل 48 درصد از مساحت محله‌های هدف می‌شود؛ در قالب این برنامه نوسازی می‌شود.

عشایری با بیان اینکه برآورد کل بودجه مورد نیاز برای بازآفرینی شهری طی 5 سال 123 میلیارد تومان است، گفت: از این میزان سهم دولت 38 میلیارد تومان ، سهم شهرداری‌ها 37 میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی 48 میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه ابزارهای تحقق پذیری میانگین منابع مالی مورد نیاز برای این طرح را سالانه 25 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است، اذعان کرد: با تخصیص تنها 1500 میلیارد تومان افزون بر برنامه متعارف سالانه دولت و اختصاص 2500 میلیارد تومان وجوه در اختیار دولت مبلغ 17 هزار میلیارد تومان سرمایه به بافت‌های ناپایدار شهری، روانه می‌شود. همچنین سالانه 300 هزار شغل در قالب این منابع مالی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پراکندگی‌ پروژه‌های مختلف نوسازی مسکن در اراضی دولتی کشور وجود دارد، گفت: 2600 واحد مربوط به پروژه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است و همچنین 2400 واحد مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن و 5 هزار واحد مربوط به پروژه‌های شهرداری‌ها است که در مجموع 10 هزار واحد مسکونی در سطح کشور باید نوسازی شود.

وی  با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری باید 30 درصد از اعتبارات مربوط به فعالیت‌های خود را در شهرها به این ستاد اختصاص دهند، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان موظف هستند سهم این اعتبارات ارائه دهند.

عشایری در ادامه به حمایت از توسعه‌گران اشاره کرد و گفت: بانک هزینه‌های غیرساختمانی را تا سقف ده درصد تسهیلات بانکی به عنوان آورده توسعه‌گر باید بپذیرد. همچنین در صورتیکه عدم کفایت توسعه‌گر برای دریافت تسهیلات بانکی طرح‌های بازآفرینی شهری مورد قبول نباشد بانک‌ها اراضی دولتی واقع در بافت‌ها را به عنوان مکمل وثیقه تسهیلات بپذیرند.

عشایری با اشاره به اینکه 4150 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع تولید اشتغال قانون بودجه سال 97 در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهری قرار گیرد، گفت: 2500 میلیارد تومان از این میزان در قالب وجوه اداره شده صفر درصد با مشارکت بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومان با سود 9 درصد و یا افزایش سرمایه صندوق پس انداز یکم بانک مسکن با مشارکت سایر بخش‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار