عظمیان مطرح کرد؛

جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز با حضور یگان ویژه حفاظت

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توانستیم با ورود یگان ویژه حفاظت از اراضی، مانع ساخت و سازهای غیرمجاز و از بین رفتن سیمای شهری شویم.

جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز با حضور یگان ویژه حفاظتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عظمیان معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین دوره آموزشی مدیران ستادی و فرماندهان یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن  با بیان اینکه در مجموعه دولت سازمان ملی زمین و مسکن آخرین نهادی بود که اجازه ایجاد یگان ویژه را از فرمانده کل قوا کسب کرده است، اظهار کرد: این یگان از سال 94 آغاز به کار کرده و هنوز در ابتدای راه است.

وی در ادامه افزود: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن یک نهال تازه کاشته شده است که نیاز به مراقبت و عنایت ویژه‌ای دارد تا بتواند قابلیت‌های خود را افزایش دهد.

عظیمیان با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته این یگان اقدامات گسترده‌ای را جهت حفاظت از اراضی انجام داده و ما از فعالیت‌های کارشناسی شده آنها رضایت کامل داریم، افزود: یگان ویژه اقدامات بسیار خوب و ارزنده‌ای در سراسر کشور انجام داده به طوری که از زمین‌های دولت در حریم شهرها حفاظت گسترده‌ای را کرده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه زمین‌های دولت در حریم شهرها و محدوده شهرها ارزش ریالی و ملکی بالایی نسبت به اراضی خارج از حریم‌ها دارد گفت: خوشبختانه در سال گذشته با حفاظت‌های صورت گرفته از این یگان توانسته‌ایم مانع از بین رفتن سرمایه‌های ملی در این حوزه شویم.

وی تأکید کرد: یگان ویژه توانسته به سرعت در سراسر کشور معرفی شود و امسال در تمامی استان‌ها این یگان جهت حفاظت از اراضی فعالیت دارد.

عظمیان، گفت: حفاظت از اموال عمومی تنها در تعامل سازنده با ستادهای کل از جمله نیروهای انتظامی و نظامی انجام می‌شود در نتیجه این یگان توانسته در هماهنگی کامل و اجرای تدبیرهای لازم فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

وی یادآور شد: سازمان ثبت اسناد نیز در این حوزه اقدامات خوبی جهت جلوگیری از زمین‌خواری و جعل اسناد انجام دهد.

عظمیان با بیان اینکه حفاظت از اراضی و زمین‌های بیت‌المال یک اقدام جمعی بوده و متاثر از هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط است گفت: در صورتی که یکی از دستگاه‌ها فعالیت خود را انجام ندهد این یگان نیز متاثر از آن با مشکل مواجه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وظیفه ما به لحاظ اقتصادی بسیار با اهمیت است باید تمامی فعالیت‌های خود را جهت جلوگیری از تضییع شدن اموال عمومی به کاربگیریم.

عظیمیان اظهار کرد: متاسفانه تصرف زمین‌ و اراضی باعث افزایش میزان ساخت و سازهای غیر مجاز و از بین رفتن سیمای شهر و معماری ایرانی- اسلامی می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه طی آمارهایی که داده شده ساخت و سازهای غیر مجاز در وسط جنگل‌ها و کوه‌ها نیز دیده شده که این موضوع باعث ایجاد ساخت و سازهای ناقواره شده است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز برای بسیاری از مردم تحریک کننده است گفت: چنین ساخت و سازهایی باعث برهم زدن بافت شهری می‌شود و اثرات بسیار بدی در مناطق طبیعی و اطراف روستاها دارد.

عظیمیان اظهار کرد: ما تمامی تجهیزات، امکانات و هماهنگی‌های لازم را جهت حمایت از یگان ویژه حفاظت از اراضی به کار گرفته‌ایم و از این فرصت برای حفاظت از زمین‌ها ستفاده خواهیم کرد.

حفاظت پلاک به پلاک اراضی دولتی از سوی یگان ویژه

در ادامه این برنامه سرهنگ عباس‌نژاد با بیان اینکه تا کنون یک میلیون و 23 هزار و411 هکتار از این اراضی در 324 شهرستان به یگان ویژه حفاظت تحویل داده شده است گفت: 58 هزار 146 میلیارد ریال ارزش اراضی ملی است که در این مدت توسط یگان ویژه رفع تصرف شده است.

 رفع تعرض 3975 هکتار از اراضی دولتی

عباس‌نژاد اظهار کرد: در این مدت یگان حفاظت اجازه نداده به 3975 هکتار اراضی دولتی تعرضی شود که از این مقدار 3773 مورد رفع تعرض شده اما به دلایلی از 202 مورد نتوانستیم تعرض را رفع کنیم که پرونده‌های قضایی برای آن تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت سازمان ملی زمین  و مسکن از تصرف 2324 هکتار از اراضی دولتی جلوگیری کند، افزود: 2579 از این اراضی رفع تعرض شده که ارزش ریالی آنها 58 هزار 146 میلیارد ریال است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: سال 97 تمامی اراضی دولتی و ملی به صورت کامل و میدانی و پلاک به پلاک حفاظت خواهیم کرد و 402 فقره حکم قضایی نیز با نظر دادستان‌های سراسر کشور تعیین و تکلیف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار