میرشکار گفت:درهفته احسان ونیکوکاری روز پنج‌شنبه۱۷اسفندماه جشن توانمندسازی هزار و۳۰۰ خانواده کمیته امداد باحضورجمعی از مسئولان استانی و ملی برگزار می‌شود.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛اکبر میرشکار،مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم،ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی استان قم برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی در 14 اسفندماه،گفت: رسانه‌های استان قم نگاهی ویژه نسبت به فعالیت کمیته امداد در این استان داشته به همین علت در عرصه‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های خود مشارکت لازم را انجام دادند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم از افزایش سه برابری مستمری مددجویان با نگاه مثبت دولت و مجلس یاد کرد وافزود: در لایحه بودجه 97 نیز افزایش مستمری در نظر گرفته شده است هر چند این مبالغ نمی‌تواند به صورت کامل خانواده‌ها را تأمین کند اما این نگاه مثبت دولت و مجلس قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد برکات بسیاری را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته است،عنوان کرد: کمیته امداد با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به شیوه مطلوب در راستای کمک‌رسانی به مددجویان گام برداشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم با بیان اینکه کمیته امداد خدمات خود را در دوره زمانی مشخصی به مددجویان ارائه می‌دهد،گفت: هر چند تاکنون بخش قابل توجهی از خانواده‌ها توانمندسازی و از چرخه امداد خارج شده‌اند و امیدواریم علاوه بر کمیته امداد، دستگاه‌های مختلف نیز در راستای اشتغال‌زایی گام بردارند اما اکنون نیز 800 خانواده نیازمند شناسایی شده که باید در سال آینده مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: کنترل ورودی‌های کمیته امداد فقط بر عهده این مجموعه نیست چراکه اهتمام دستگاه‌ها نسبت به رسالت‌هایشان می‌تواند در کاهش فقر در جامعه مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد در حوزه‌های اشتغال‌زایی و فرهنگی نیز برای حمایت از خانواده‌ها گام‌های مطلوبی برداشته است، عنوان کرد: اکنون کمیته امداد یک منظومه خدمات جامع را به خانواده‌ها ارائه می‌کند.

میرشکار با اشاره به اینکه امسال 33 میلیارد تومان مستمری با استفاده از بودجه دولتی به مددجویان پرداخت شده است، مطرح کرد: یارانه مددجویان به حساب صندوق قرض‌الحسنه امداد واریز می‌شود تا این افراد دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

وی یادآورشد: در هفته احسان و نیکوکاری روز پنج‌شنبه 17 اسفندماه جشن توانمندسازی هزار و 300 خانواده کمیته امداد با حضور جمعی از مسئولان استانی و ملی برگزار می‌شود.

وی از ایجاد 12 پایگاه ثابت جشن نیکوکاری و فعالیت 20 اکیپ سیار در شهر قم یاد کرد و گفت: درآمد جشن نیکوکاری سال گذشته یک میلیارد و 670 میلیون تومان بوده که 440 میلیون نقدی و یک میلیارد و 230 میلیون کالای قابل استفاده و جدید بوده است.

میرشکار با تاکید بر اینکه جشن نیکوکاری امسال از سه ماه گذشته با مراجعه به خیرین و برگزاری نشست‌های مختلف دنبال شده است، عنوان کرد: بیش از 170 هزار پاکت در مدارس توزیع شده است. مدیریت توزیع این منابع در اختیار مدیران مدارس است تا برای دانش‌آموزان نیازمند هزینه شود هر چند گاهی امکان دارد دانش‌آموز نیازمندی عضو کمیته امداد نباشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم خاطرنشان کرد: صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تاکنون نزدیک به چهار هزار مورد تسهیلات قرض الحسنه را از یک تا پنج میلیون تومان پرداخت کرده است، مبلغ سپرده‌گذاری‌ها به یک میلیارد تومان نرسیده است به همین علت بیشتر از اعتبارات کمیته امداد قم برای پرداخت تسهیلات استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: سال گذشته 82 واحد و از ابتدای سال جاری تا امروز 125 واحد مسکونی را خریداری و برای 116 واحد نیز نزدیک به 40 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم که در مجموع برای این اقدام 900 میلیون تومان از اعتبارات دولتی و بیش از سه میلیارد تومان از کمک‌های مردمی استفاده شده است.

میرشکار به توزیع 50 هزار پاکت ویژه جشن نیکوکاری در میان اصناف اشاره کرد و ادامه داد: سرانه کمک‌های مردمی به کمیته امداد در قم از میانگین سرانه کشور بالاتر است، قمی‌ها در سال جاری میانگین 22 هزار تومان به کمیته امداد کمک کرده‌اند.

میرشکار با اشاره به اینکه امسال از محل اعتبارات امداد در قالب صندوق قرض‌الحسنه ولایت دو میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به بیش از 300 مددجو پرداخت شده است، گفت: سال آینده جشن توانمندسازی بیش از هزار خانواده کمیته را برگزار می‌کنیم.

وی از اجرای طرح مددکاری اسلامی در قم یاد کرد و ادامه داد: بیش از 600 خانواده دارای شرایط خاص شناسایی شده‌اند و در قالب این طرح به دنبال رقم زدن ازدواج مجدد خانواده‌های طلاق، ایجاد اشتغال‌زایی برای افراد و رفع مشکل اعتیاد معتادان هستیم؛ 20 اسفندماه نخستین جشن ازدواج مجدد مطلقه‌‌ها را برگزار می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم با بیان اینکه طی 11 ماه اخیر 690 نفر از دختران کمیته امداد ازدواج کرده‌اند،بیان کرد: با استفاده از درآمد مشارکت‌های مردمی یک میلیارد و 700 میلیون تومان کمک هزینه جهیزیه به این افراد پرداخت شده است.

میرشکار خاطرنشان کرد: در سال جاری 28 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات ویژه مددجویان کمیته امداد برای 12 بانک عامل در قم مصوب و بیش از 26 میلیارد تومان ابلاغ شده است و کمیته امداد هزار و 700 نفر را برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی کرده اما با وجود پیگیری‌های مستمر مسؤولان همچنان فقط 53 درصد از این مبلغ توسط 996 نفر جذب شده است که این افراد طی ماه‌های آینده به توانمندسازی می‌رسند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از بانک‌ها از بانک مرکزی هم برای پرداخت تسهیلات سخت‌تر عمل می‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم با عنایت بیشتر بانک‌ها و مسؤولان بتوانیم 47 درصد باقیمانده ویژه تسهیلات کمیته امداد را جذب کنیم چراکه اکنون کمترین آمار پرداختی را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین کالاهای ضروری 200 کولر، 100 یخچال و 135 بخاری خریداری شده است، عنوان کرد: امسال برای خانواده‌های مورد پوشش سبد معیشتی به صورت کالا و بن پیش‌بینی کرده و برای بیش از دو هزار خانواده روستایی نیز سبد کالای ویژه درنظر گرفته شده که با اکرام به آن‌ها داده می‌شود.

میرشکار اضافه کرد: برای 18 هزار خانواده شهری به ازای هر نفر 50 هزار تومان بن کالا درنظر گرفته شده است و در مجموع یک میلیارد و 600 میلیون تومان بن توزیع می‌کنیم.

وی از اختصاص سامانه تلفنی 096887 ویژه مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد امام خمینی یاد کرد و ادامه داد: نزدیک به 500 کودک زیر 12 سال با عنوان محسنین در قم داریم که پدران آن‌ها زندان رفته یا طلاق گرفته‌اند اما برای حمایت از آن‌ها حامی مورد نیاز را نداریم.

میرشکار با اشاره به اینکه امسال با مشارکت یک خیر 585 میلیون تومان پارچه‌های درجه یک در استان قم برای مددجویان کمیته امداد درنظر گرفته شده است،افزود: با استفاده از این مشارکت مردمی 41 هزار لباس را برای مددجویان تهیه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اکنون 20 هزار و 666 خانواده از خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند،گفت: بیش از 15 هزار مورد از آن‌ها دارای مستمری هستند و پنج هزار و 337 خانواده نیز به صورت موردی از خدمات امداد استفاده می‌کنند.

میرشکار با تاکید بر اینکه سه درصد از جمعیت استان قم مورد حمایت کمیته امداد هستند،افزود: میانگین پوشش جمعیتی کمیته امداد در کشور چهار درصد است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم خاطرنشان کرد: 14 هزار و 51 مورد از خانواده‌های کمیته امداد دارای سرپرست زن هستند و 13 هزار مورد از مددجویان بالای 60 سال سن دارند.

وی با بیان اینکه بالاترین جذب حامی و سرانه پرداخت به ایتام به استان قم اختصاص دارد، گفت: هزار و 810 یتیم در استان قم زیر پوشش امداد هستند که برای هر یتیم ماهیانه 320 هزار تومان پرداخت می‌شود.

میرشکار با تاکید بر اینکه رویکرد کمیته امداد قم فرهنگی است، اظهار کرد: برای فعالیت‌های مختلف به دنبال جذب اعتبارات دولتی و استانی هستیم و ریالی از مبالغ مشارکت‌های مردمی صرف هزینه‌های جاری کمیته امداد نمی‌شود.

وی یادآور شد: 32 میلیارد تومان در سال جاری جذب مشارکت‌های مردمی داشته که 6.5 درصد این آمار نقدی و باقیمانده آن کالاهای خوب و نو بوده است و امیدواریم این مبلغ مشارکت‌های مردمی تا پایان سال جاری به بیش از 35 میلیارد تومان برسد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم با اشاره به اینکه برای هر خانواده در انتظار پوشش کمیته امداد 300 هزار تومان نقدی پرداخت کرده‌ایم، یادآورشد:‌ امیدواریم در سال آینده بتوانیم بخش قابل توجهی از این افراد را به مجموعه کمیته امداد اضافه و از آن‌ها به صورت ویژه حمایت کنیم.

انتهای پیام/ح

قم 500 کودک محسنین بدون حامی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار