لزوم توجه ویژه به پیشگیری از وقوع سوختگی‌ها در کشور / شیوع دو تا سه برابری آمار سوختگی‌ها کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفتهدبیر اجرایی کنگره کشوری سوختگی گفت: ما باید با کمک رسانه‌ها، نهادهای اجتماعی، فرهنگی و متولیان سلامت در کشور به سمت پیشگیری از وقوع سوختگی حرکت کنیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در هفتمین کنگره کشوری سوختگی که صبح امروز در مرکز همایش های راضی برگزار شد، طیب قدیمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و سوختگی و دبیر اجرایی کنگره در جمع خبرنگاران درباره هفتمین کنگره کشوری سوختگی، اظهار کرد: حدود 140 مقاله در این کنگره ارسال می‌شود که از این تعداد 70 مقاله به شکل پوستر هستند. در این کنگره ما به تأثیر متقابل اقتصاد و سوختگی بر همدیگر توجه ویژه داریم.

وی بیان کرد: سوختگی پدیده‌ای دینامیک است زیرا مربوط به همان لحظه‌ وقوع حادثه نیست، سوختگی عوارض بی‌شماری همچون عوارض اقتصادی، اجتماعی و روانی به جای می‌گذارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: پیشگری در سوختگی اهمیت بسزایی دارد ما امیدواریم که بتوانیم با برگزاری این کنگره‌ها و با کمک رسانه‌ها، نهادهای اجتماعی، فرهنگی و متولیان سلامت در کشور به سمت پیشگری از سوختگی حرکت کنیم.

قدیمی تأکید کرد: وقتی ما پیشگیری از سوختگی را در جامعه نهادینه کنیم علاوه بر اینکه تعداد سوختگی‌هایمان کاهش پیدا می‌کند شدت سوختگی‌ها هم کم می‌شود، بنابراین عوارض ناشی از سوختگی به حداقل می‌رسد. ما باید سوختگی‌ها را با توان بیشتری مورد حمایت قرار دهیم و مراقبت درمانی از بیماران سوخته را از بدو حادثه تا بازگشت آن‌ها به جامعه انجام دهیم.

فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و سوختگی و دبیر اجرایی کنگره درباره شیوع سوختگی‌ها در کشورمان تصریح کرد: در شیوع سوختگی ما نسبت به کشورهای همسایه تفاوت چندانی نداریم اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته آمار سوختگیمان دو تا سه برابر بیشتر است وقتی آمار سوختگی بیشتر می‌شود به طبع آمار بستری بیماران در بیمارستان‌ها و آمار مرگ و میر هم افزایش پیدا می‌کند.

ضرورت همکاری‌های بین بخشی برای کاهش سوختگی‌های محل کار

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سوختگی‌های محل کار گفت: برای کاهش سوختگی‌های محل کار باید همکاری‌های بین بخشی را با سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صنعت و معدن و وزارت کار و رفاه اجتماعی توسعه دهیم ما باید نظارت خاصی از کارگاه‌های تولیدی کشور داشته باشیم.

قدیمی اظهار کرد: ما باید ارتباط بین حوزه معاونت اجتماعی و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را با سایر وزارتخانه‌هایی که دست اندرکار وزارت و ایمنی کار هستند تقویت کنیم اگر ایمنی افزایش پیدا کند علاوه بر کاهش وقوع تعداد سوختگی‌ها شدت و عمق سوختگی‌ها هم کمتر می‌شود.

فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و سوختگی و دبیر اجرایی کنگره بیان کرد: ما باید در محل کار نکات ایمنی را رعایت کنیم و در استفاده از سوخت‌ها و منابع انرژی ایمنی را مد نظر قرار دهیم. ما همچنین باید از ضوابط قانونی که بر مراکز تولیدی و صنایع ما وجود دارد پیروی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که بیماران سوخته با آن مواجه هستند مشکلات روانی و اجتماعی آن‌هاست. ما باید به این افراد کمک کنیم که بتوانند به زندگی اجتماعی قبلی خود بازگردند.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار