در این گزارش دستاوردهای سفر دو روزه روحانی به استان هرمزگان را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح چهارشنبه 9 اسفند ماه به همراه 10 تن از مردان کابینه خود وارد فرودگاه بین المللی بندرعباس شد.

 وی در بدو ورود به این استان  با بیان اینکه این سومین سفر استانی من در دولت دوازدهم است، گفت: خوشحال هستم در بندرعباسی که به عنوان یکی از بنادر استراتژیک کشور است و مردمی که همیشه در مقابل استعمار مبارزه کرده‌اند و مدافع خوبی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند، حضور یافته‌ام.

همه آنچه در سفر دو روزه روحانی به بندرعباس گذشت

 


* افتتاح 30 پروژه دولتی با 4 هزار میلیارد تومان اعتبار

رئیس جمهور سپس در جمع مردم بندعباس حاضر شد و گفت: بیکاری در استان هرمزگان کاهش یافته است و این افتخار ماست. در ایران در فصل پاییز نسبت به سال قبل ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شده است و تورم تک رقمی شده است که باعث افتخار ماست.

روحانی تصریح کرد: بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در سطح استان هرمزگان در نظر گرفته شده است که اجرایی شدن آنها می‌تواند تحولات چشمگیری در مسیر توسعه استان ایجاد کند.

 

همه آنچه در سفر دو روزه روحانی به بندرعباس گذشت

* بهره برداری از مرحله نخست کارخانه تولید بریکت گرم

در اولین روز سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان مرحله نخست کارخانه تولید بریکت گرم به بهره برداری رسمی رسید. ظرفیت این کارخانه تولید پنج میلیون تن مقاطع فولادی در سه مرحله است که در مرحله نخست آهن اسفنجی تولید می‌شود. برای ساخت این کارخانه ۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

با بهره برداری از این کارخانه برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۴ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است. ساخت این کارخانه از سال ۸۸ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۳ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز شد. با بهره برداری از مرحله نخست این کارخانه ظرفیت تولید فولاد خام در استان از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد. هرمزگان با ۱۰ درصد تولید فولاد رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

* بهره‌برداری از واحد بنزین سازی و بخش تصفیه نفتای سبکِ

عصر چهارشنبه (9اسفند ماه) واحد بنزین سازی و بخش تصفیه نفتای سبکِ (LNHT) واحدِ ایزومریزاسیون پالایشگاه بندرعباس با حضور روحانی به بهره برداری ‌رسید.

 

همه آنچه در سفر دو روزه روحانی به بندرعباس گذشت

 

واحدهای بنزین سازی و ایزومریزاسیون، از واحدهای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین یکی از پالایشگاهها در استان هرمزگان است. ظرفیت پالایش واحد بنزین سازی این پالایشگاه روزانه ۲۵ هزار بشکه، و واحد ایزومریزاسیون ۲۰ هزار بشکه در روز است.

برای ساخت این واحدها و واحدهای جانبی مورد نیاز این بخش شامل، ۹ دستگاه مخزن استوانه ای، دو دستگاه مخزن کروی، یکدستگاه آب شیرین کن، سه دستگاه مشعل گازهای مازاد، یکدستگاه برج خنک کننده و یک واحد تولید نیتروژن، ششصد میلیون یورو هزینه شده است.

تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین براساس استانداردهای یورو ۴، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده حداکثری از ظرفیتها، فراهم شدن زمینه اشتغال مولد و ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص از مزایای بهره برداری از این طرح ها است. با راه اندازی این واحدها برای ۶۰۲ نفر بطور مستقیم شغل ایجاد شده است.

* کلید خوردن دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی

همچنین در این روز دومین مرحله از عملیات احداث فاز سوم طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با حضور رئیس‌جمهور کلید خورد.  قرار است با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و بهره گیری از تجهیزات و فن آوری های روز دنیا، ۱۴۰۰ متر اسکله جدید در بزرگترین بندر بازرگانی ایران طی ۳۶ ماه ساخته شود که در زمان بهره برداری کامل از این زیرساخت بندری، به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با ۴۰۰ متر طول، ۱۷.۵ متر آبخور و ۱۸هزار و ۴۰۰ کانتینر ظرفیت، می توانند در این اسکله ها پهلو بگیرند. علاوه بر این، ۱۱۰ هکتار محوطه برای راه اندازی یک ترمینال جدید کانتینری در پسکرانه بندر هم آماده می‌شود.

 

همه آنچه در سفر دو روزه روحانی به بندرعباس گذشت

 

عملیات اجرایی ساخت فاز ۳ بندر شهید رجایی، با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی می شود و در چشم انداز سه سال آینده، ظرفیت این بندر از ۶ میلیون به ۸ میلیون کانتینر افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، برای جمعیت چشمگیری نزدیک به ۷هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم ( پس از پایان دوره بهره برداری کامل پایانه جدید) اشتغالزایی صورت می‌گیرد . در مجموع با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران توی بازار تجارت جهانی و ارتقاء جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

گفتنی است که مقدمات مرحله نخست احداث زیرساخت‌های فاز ۳ بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان(ششم اسفندماه ۹۲) در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام یکسری مطالعات، کمتر از یکسال بعد (بهمن ماه ۹۳)عملیات عمرانی این طرح عظیم بندرسازی با حضور معاون اول رئیس جمهور، شروع شد.

روحانی همچنین از طریق ویدئو کنفرانس  17  پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی را به طور همزمان  افتتاح کرد و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه نیز آغاز شد. بر این اساس 5 طرح آب و فاضلاب و طرحهای بزرگ تامین انرژی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی خط انتقال آب از آبشیرین کن غرب به مخازن شهر بندرعباس نیز آغاز شد.

همچنین فاز نخست نیروگاه خورشیدی تولید ۱۰ مگاوات برق در قشم افتتاح شد و نخستین ترمینال فرودگاهی هوشمند کشور در قشم و دو هتل چهار ستاره در قشم به بهره برداری رسیدند.

* آغاز عملیات اجرایی گاز رسانی به ۳۶ هزار خانوار شهری و روستایی استان هرمزگان با حضور وزیر نفت

افزون بر افتتاح‌هایی که به وسیله رئیس‌جمهور انجام شد هر کدام از وزرا نیز مامویت یافتند تا با سفر به شهرستان‌های این استان طرح‌هایی را افتتاح کنند. در این راستا عملیات اجرایی گاز رسانی به ۳۶ هزار خانوار شهری و روستایی استان هرمزگان با حضور وزیر نفت آغاز شد.

"رضا اردکانیان"  وزیر نیرو در جلسه شورای اداری شهرستان میناب حاضر شد و گفت: استان هرمزگان یکی از استانهای مورد توجه دولت است و در تلاش هستیم که بتوانیم در همه حوزه هایی که با مشکلاتی مواجه هستیم آنها را مورد بررسی و مرتفع بسازیم.

وزیر نیرو  افزود: طرح‌ها و پروژه‌های شیرین سازی آب پیشرفت خوبی داشته‌اند و با وارد مدار کردن آب شیرین کن‌ها برای تامین آب شرب مردم بندرعباس نیاز آبی این شهرستانها هم برطرف خواهد شد.

وی درباره احداث نیروگاه بزرگ در شرق هرمزگان که زمینه اشتغال خوبی هم در پی دارد عنوان داشت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های کشور و استان است که بیشتر کارهای مورد نیاز آن انجام شده و تا کنون ٨٥میلیون یورو از اعتبار سرمایه گذاری آن با کشورهای خارجی محقق و بخش دیگری از این پروژه بزرگ هم در حال انجام است.

"سید محمد بطحایی" وزیر نیرو در جمع فرهنگیان و مردم پارسیان در شورای اداری گفت: منابع اعتباری خاصی علاوه برآنچه که به طور عادی در اختیار شهرستان قرار می گیرد در نظر گرفته شده که می توان علاوه بر آن ۳ مدرسه نیمه کاره پارسیان را تا قبل از مهرماه سال آینده به بهره برداری رساند.

روحانی پیش ازظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان، با بیان اینکه وجود ۱۴ جزیره، ظرفیت بزرگ استان است و اخیرا برای توسعه آنها دستوراتی صادر کرده‌ام، توافق مسئولان ارشد استان هرمزگان و همدلی اقوام و مذاهب در استان را موجب سرافرازی برشمرد و گفت: پذیرای سرمایه گذاران بزرگ ایرانی خارج از کشور باشیم؛ سخت گیری نکنیم.

* مسائل زیست محیطی انتقال آب از خلیج فارس باید رعایت شود

 همه آنچه در سفر دو روزه روحانی به بندرعباس گذشت

 

رئیس‌جمهور در برنامه پایانی سفر به استان هرمزگان با حضور در نشست خبری پاسخ خبرنگاران استان هرمزگان را داد و درباره انتقال آب خلیج فارس به استانهای مرکزی کشور گفت:  ناچار به شیرین سازی آب دریاهای جنوب کشور و انتقال آن هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه هایی برای شیرین سازی آب و انتقال از خلیج فارس و دریای عمان به استانهای مرکزی کشور مصوب و در حال انجام است، عنوان کرد: به علت کمبود آب در کشور ناچار به شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان هستیم. اجرای این پروژه ها توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

به گفته روحانی، کشورهای جنوبی خلیج فارس هم در خلیج فارس اقدام به شیرین سازی آب زده اند و مشکلات زیست محیطی آنها هم متوجه ما هست. نگرانی کارشناسان درست است و باید تلاش شود در این گونه طرح ها مسائل محیط زیستی هم مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

گزارش از سحر بخشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار