تلویزیون فرانس ۲۴ در گزارشی اعلام کرد رییس جمهور فرانسه در سال جاری میلادی به ایران سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تلویزیون فرانس 24 فرانسه در گزارشی به تاریخ نگاری روابط این کشور و ایران، پیش و پس از انقلاب اسلامی سال 1357 پرداخت و پس از بررسی روابط پر فراز و نشیب دو کشور گفت انتظار می رود امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سال جاری میلادی به ایران سفر کند.

در گزارش فرانس 24 آمده است: «ایران و فرانسه روابط دیپلماتیک بسیار پر فراز و نشیبی در طول تاریخ داشته اند. روستای نوفل لوشاتو در حومه پاریس در سال 1978میزبان رهبر انقلابی در تبعید جمهوری اسلامی، آیت الله روح الله خمینی (ره) بود. در سال 1979 انقلاب ایران اتفاق افتاد و شاه برکنار شد و آیت الله خمینی پیروزمندانه به تهران، پایتخت ایران بازگشت. انقلابی ها از میزبانی فرانسه از رهبر معنوی شان قدردانی کردند؛ اما خیلی زود روابط دو کشور رو به تیرگی گذاشت.

در ادامه این گزارش آمده است: علت این تیرگی پشتیبانی پاریس از بغداد در جریان جنگ هشت ساله ایران - عراق بود. حتی آیت الله خمینی (ره) خودش فرانسه را شیطان کوچک خواند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سال 2016 به پاریس، پایتخت فرانسه سفر کرد و دو کشور توافقنامه هایی به ارزش میلیاردها یورو امضا کردند. این رویداد چراغ سبزی بود برای شرکت های فرانسوی توتال، پژو و رنو.

این رسانه فرانسوی تاکید کرد: امروز پاریس هم مانند دیگر پایتخت های اروپایی از سوی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا زیر فشار شدید قرار دارد تا روابط سیاسی و تجاری خود را با تهران کاهش دهد؛ اما فرانسه در تلاش برای عبور از تحریم های باقیمانده آمریکا ضد ایران در برابر فشارهای واشنگتن مقاومت می کند. در حالی که هیچ یک از روسای جمهور فرانسه حتی پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 به ایران سفر نکرده اند، امانوئل ماکرون می خواهد این روند را تغییر دهد. انتظار می رود رئیس جمهور فرانسه در ماه های آتی سال جاری میلادی به تهران سفر کند.

انتهای پیام/

سفر مکرون به تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
باید بهش بگن پاشو بیشتر از گلیمش دراز کرده
آخرین اخبار