رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ایران در 10 ماهه نخست امسال با رقم 336 میلیون دلار افزایش 23 درصدی داشت.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمید کارگر دیروز در حاشیه آیین اختتامیه دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه وضعیت صادرات فرش دستبافت ایران پس از برجام رو به بهبودی رفت گفت: فرش دستبافت از ایران به 80 کشور جهان صادر شده است.

وی، صادرات فرش دستبافت کشور به خارج از کشور را در سال گذشته 359 میلیون دلار ذکرکرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به سال قبل آن (1394) 21 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، در سال 1395 کشور ایران 90 میلیون دلار یعنی بیش از رقم سال قبل از وقوع تحریم‌ها، صادرات فرش دستبافت داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: نباید به این روند افزایشی دل‌خوش کنیم چون هنوز با وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم.

فرش دستبافت ایران هنر صنعت قدیمی و میراث ماندگار ایران

کارگر، از فرش دستبافت ایران به‌عنوان هنر و صنعت قدیمی و میراث ماندگار ایران نام برد و گفت: این صنعت همیشه در صدر بوده و امروز باوجود همه افت‌وخیزها و دشواری‌هایی که در فرایند تولید و تجارت وجود دارد در صدر کالاهای بازارهای جهانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده فرش دستبافت ایران است گفت: نباید به بازار آمریکا برای صادرات فرش دستبافت بسنده کنیم.

به گفته وی، دولت و فعالان صادرات حوزه فرش با استفاده از همه ابزارهای تبلیغاتی، برگزاری نمایشگاه‌های برون‌مرزی و اعزام و پذیرش هیات های تجاری و با شیوه‌های مختلف و شناخت سلیقه و کشش بازار باید صادرات فرش دستباف ایران را به‌صورت جهشی افزایش دهند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران روند کاهشی صادرات فرش دستباف کشور در چند دهه گذشته به علت‌های مختلف را یادآورشد و گفت: صادرات فرش دستباف ایران در سال 2010 با تحریم مستقیم آمریکا بر فرش دستباف ایران و ممنوعیت ورود هر تخته فرش دستبافت به آمریکا که مبدأ آن ایران بود تحت تأثیر قرار گرفت.

به گفته وی، آمریکا در سال قبل از تحریم 80 میلیون واردات فرش دستبافت داشت اما این رقم یک‌دفعه به صفر رسید و به مدد برجام از دی سال 94 تاکنون صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از سر گرفته‌شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران باهدف شرکت در دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستبافت کشور به کاشان سفرکرده بود.
دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور با معرفی نفرات برتر در بخش دانشجویی با رشته‌های رنگرزی، طراحی، بافت و مرمت و در بخش دانش‌آموزی با سه رشته رنگرزی، طراحی و بافت پس از سه روز برگزاری از روز هشتم تا دهم اسفند به کار خود پایان داد.

شایان‌ذکر است: آیین پایانی دوازدهمین المپیاد فرش دستباف ایران به میزبانی دانشگاه کاشان همراه با رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان و با حضور حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران، اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، معاون استاندار و فرماندار کاشان، رئیس دانشگاه پروفسور عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان، دکتر احمد اکبری رئیس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان، دکتر امیرحسین چیت‌سازیان رئیس انجمن علمی فرش ایران و سایر مسئولان و مدیران این دانشگاه و مرتبط با هنر صنعت فرش برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: صنعت ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.