در ساخت این هواپیما از یک رآکتورترکیبی فشرده (CFR) استفاده میشود که سبب کاهش انتشار کربن میشود و البته ساخت آن حدود ۱۰ الی ۱۵ سال به طول میانجامد و یکی از مزیتهای آن جلوگیری از آلودگی هوا است.
اکنون طراحی این هواپیما در مرحله نظری قراردارد و کارشناسان اعلام کرده اند که نیاز به پیشرفت فناوری است تا درآینده ساخت فیزیکی آن اجرایی شود، یکی از ویژگیهای منحصربه فرد این هواپیما استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل و هدایت هواپیما است.
رآکتور استفاده شده در هواپیما میتواند انرژی الکتریکی تولید کند و در آن فرآینده همجوشی هستهای مشابه اتفاقی که درخورشید رخ میدهد اتفاق میافتد و انرژی تولید شده برای هدایت هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد.
در این هواپیما سیستمی ویژه برای تصفیه گاز CO۲ خروجی وجود دارد که سبب جلوگیری از آلودگی محیط زیست میشود.
بیش از ۵۰ سال است که دانشمندان از انرژی هستهای برای تولید انرژی در صنایع مختلف استفاده میکنند و حال محققان درنظر دارند از قدرت همجوشی (Fusion power) که منبع انرژی پاک و ایمن تری است برای تولید رآکتور هواپیمای مافوق صوت استفاده کنند.
دراین هواپیما از ۴ موتور هیبریدی، یک سیستم تصفیه co۲ و بدنه از جنس نانو گرافن استفاده خواهد شد.
این نخستین بار نیست که ایده استفاده از انرژی هستهای برای سوخت و قدرت پروازی هواپیماها مطرح میشود. دراوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی بمب افکن (NB-۳۶H) نیروی هوایی ارتش آمریکا، حامل رآکتور هستهای حدود ۴۷ بار پرواز کرد، البته راکتور تنها در هوا تست شد و هرگز برای تولید قدرت در هواپیماها مورد استفاده قرار نگرفت. راکتور دارای پوششی به وزن یازده تن بود تا مانع از آلودگی و انتشار تشعشعات هستهای شود.
کارشناسان امیدوار هستند در آینده نزدیک نسل جدیدی ازهواپیماهای مسافربری دوستدار محیط زیست، ایمن و با سرعت بالا درآسمانها به پرواز در آیند.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/