وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم ایران بتواند تامین کننده مطمئن انرژی برای کرواسی محسوب شود.

ازبه گزارش خبرنگار اعزامی حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در همایش اقتصادی ایران و کرواسی، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های اقتصادی متعدد بین تهران و زاگرب نشان دهنده اهمیت سفر سال گذشته رئیس جمهور کرواسی به تهران است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران و کرواسی از گذشته تاریخی، دوست یکدیگر بودند و از زمانی که کرواسی استقلال خود را به دست آورد ایران جزء کشور‌هایی بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت و رابطه سیاسی برقرار کرد.

وی همچنین افزود: بسیار قبل‌تر از آن نیز مردم دو کشور روابط دوستانه و حتی خویشاوندی داشتند و روابط تجاری و اقتصادی گسترده‌ای بین شرکت‌ها و کارآفرینان دو کشور وجود داشته است.

ظریف تصریح کرد: منافع دو کشور در راستای هم افزایی است و کشور ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظلمانه و غیرقانونی در بخش‌های صنعتی و علوم پیش رفت‌های خوبی را داشته است و امروز ما در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم همکار و شریک خوبی باشیم.

وی با بیان اینکه ایران و کرواسی در زمینه کشتی سازی و انرژی می‌توانند شرکای خوبی باشند، تصریح کرد: بعد از سال‌ها کرواسی جزء وارد کنندگان نفت ایران بوده است، امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران بتواند تامین کننده مطمئن انرژی برای کرواسی محسوب شود، ما به شما اطمینان می‌دهیم روی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تامین کننده اصلی انرژی حساب کنید.

وزیر امور خارجه همچنین افزود: توریسم حلال حوزه بسیار خوبی برای توسعه و گسترش روابط مردمی دو کشور است، زیرا ایران نه تنها می‌تواند پذیرای تعداد قابل توجهی توریست کروات باشد، بلکه شرکت‌های توریستی کرواسی نیز می‌توانند در راستای تامین زیرساخت‌های توریستی ایران نقش فعالی را داشته باشند، چراکه ما پیش رفت‌های زاگرب در حوزه توریسم را به رسمیت می‌شناسیم.

وی همچنین افزود: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت می‌توانیم همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم، زیرا موقعیت جغرافیایی کرواسی در جنوب شرق اروپا می‌تواند دروازه ورود ایران به بازار‌های اروپایی باشد و در مقابل نیز ایران به عنوان کریدور حمل و نقل شرق به غرب به عنوان یک آزاد راه تجاری عمل می‌کند.

ظریف با اشاره به اینکه زمینه همکاری دو جانبه و چند جانبه بین تهران و زاگرب زیاد است، تاکید کرد: در حوزه پاکسازی عراق و افغانستان ایران و شرکت‌های آن مزیت نسبی خوبی را دارند، به طوری که امروز ما می‌توانیم به صورت مشترک در این دو کشور همکاری کنیم، لذا زمینه‌های خوبی برای همکاری بخش خصوصی و دولتی ایران و کرواسی وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار