عضو شورای شهر تهران گفت: میزان فراوانی و گستردگی معضلات در کشور و به خصوص در استان تهران بیش از استاندارد جهانی است.

میزان فراوانی و گستردگی معضلات در استان تهران بیش از استاندارد جهانی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران با موضوع توسعه پایدار استان تهران که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه تراکم جمعیت در استان تهران گاهی به 100 نفر در کیلومتر مربع می‌رسد، اظهار کرد: در این استان با پدیده‌های متنوع و آسیب‌های متعدد اجتماعی و فرهنگی مثل اعتیاد، طلاق، خودکشی، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، وجود اتباع سایر کشورها، بیکاری و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در دوران گذار اجتماعی این پدیده‌ها و آسیب‌ها به عنوان دغدغه کشورها وجود دارند، گفت: متأسفانه میزان فراوانی و گستردگی آن‌ها در استان تهران و در کشور ما بیش از استاندارد جهانی است و ما در برخی از معضلات و مشکلات به مرز هشداردهنده و بحرانی رسیده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: در سال‌های اخیر این آسیب‌های اجتماعی توجه مقامات عالی کشور را نیز به خود جلب کرده است.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه در اواخر قرن بیستم نظریه‌پردازان علم توسعه پایدار به وجوهی از این علم دست یافته‌اند که نتیجه آن توسعه همه‌جانبه پایدار است، گفت: این رویکرد با تأکید بر توسعه فرهنگی به عنوان محور توسعه از رویکردهای قابل تأمل است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت‌ها برای حکمرانی خوب و رضایتمندی اجتماعی نیازمند مشارکت آحاد جامعه در تصمیم‌گیری‌ها هستند، گفت: تلفیق توسعه و حکمرانی خوب به ما این نکته را می‌آموزد که هرگونه توسعه بدون مشارکت مردم، رفتن به بیراهه است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم که مردم متعهد نسبت به سرنوشت خود شوند، لازم است در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای رویکرد انسان‌‌گرایانه فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: برای رسیدن به چنین جامعه‌ای نیازمند توجه تصمیم‌گیران کلان کشور، درک درست مدیران میانی از فرهنگ و حفظ تعلق مردم به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، است.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه برای حل تئوری این معضلات باید به شاخص‌های توسعه فرهنگی که شامل عقلانیت، زیست خوب، گفتگو، تعامل با یکدیگر، باور به آزادی و بیان قبل از هر نگرانی توجه کرد، گفت: استان تهران دارای تهدیدهای دیگری است. طرح بازماندگان از تحصیل، کمبود فضاهای فرهنگی مثل فضاهای ورزشی، کتابخانه، تئاتر، سینما در استان تهران تهدید محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در حوزه آموزش و پرورش باید به سمت توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای به منظور افزایش مهارت‌های شغلی در فارغ‌التحصیلان این حوزه و در حوزه فرهنگ و هنر به ساخت و تجهیز فرهنگسراها، سالن‌های سینما، تئاتر و ورزشگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در تهران بیشتر از کشور است، گفت: در کشور تعداد دانش آموزان در هر کلاس کمتر از 24 نفر است، این در حالی است که این رقم در استان تهران در هر کلاس حداقل 30 نفر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدارس دونوبته در بیشتر استان‌ها برچیده شده است، گفت: اکنون در تهران در آستانه مدارس سه نوبته قرار گرفته‌ایم و این مشکل با توجه به نرخ افزایش جمعیت و رشد بی‌رویه، مهاجرت، سودجویی و زمین‌خواری و تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی به وجود آمده است.

خلیل‌آبادی درباره فرصت های استان تهران گفت: حدود 60 درصد گردش مالی کشور در تهران است. وجود بیشترین مراکز صنعتی و تولیدی در استان تهران، وجود زیرساخت‌های گسترده آموزش عالی، وجود شریان‌های بزرگ اقتصادی به سایر استان‌ها، فرصت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و حتی سلامت از فرصت‌های این استان است.

عضو شورای شهر تهران تشکیل کارگروه‌های مطالعاتی به منظور دستیابی به علل این معضلات را راه‌حل جلوگیری از پیدایش معضلات و آسیب‌های اجتماعی_ فرهنگی دانست و گفت: تشکیل این کارگروه‌ها از ضرورت‌های اولیه برنامه‌ریزی است تا بدانیم علت این امر چیست.

وی جای مدیریت یکپارچه شهری در استان تهران را خالی دانست و گفت: با وجود قوانین موجود در خصوص اختیارات شورا هنوز قوانین اجرا نمی‌شود و این مسئولیت برعهده استانداری است.

خلیل آبادی افزود: این مسئولیت نانوشته را استانداری باید با رویکردی علمی، منطقی و برنامه‌ریزی شده و با کمک همکاران خود و با نظارت بر فعالیت فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های تابعه انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران در پایان شورای اسلامی را بازوی قوی و مردمی دانست و گفت: باید در این فرآیند جایگاه شوراها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

صحبت‌های خلیل آبادی در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار