عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده حدود یک پنجم سرطان ها و یک چهارم مرگ ناشی از بیماری سرطان به علت مصرف مواد دخانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر آذر فانی پاکدل با بیان اینکه افزایش سن،سبک زندگی نادرست، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل اثر گذار در ابتلا به سرطان به شمار می رود افزود: به طور حتم نمی توان مانع از افزایش سن شد اما می توان با اصلاح سبک زندگی، ترک مصرف دخانیات و استفاده از غذای سالم از بروز سرطان پیشگیری کرد.

وی مصرف دخانیات به ویژه سیگار را عاملی مهم در ابتلا به سرطان دانست و گفت: داشتن تغذیه مناسب و سالم ریسک ابتلا به سرطان های گوارش و بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

دکتر فانی پاکدل افزود: رژیم مناسب باید دارای فیبر بالا باشد نان های سبوس دار، غلات، حبوبات و پنج سهم میوه و سبزیجات در طول روز توصیه می شود.

وی با تأکید بر اینکه ورزش منظم ریسک سرطان را کاهش می دهد، گفت: انجام فعالیت های ورزشی دو بار در هفته و هر مرتبه به مدت نیم ساعت یا دفعات بیشتر و مدت کمتر بر اساس برنامه های زندگی یا تنها پیاده روی به مدت ۱۰ دقیقه یا دوچرخه سواری توصیه می شود هنگام ورزش ضربان قلب و تنفس افزایش پیدا می کند.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه جلوگیری از آفتاب سوختگی از سرطان های پوست پیشگیری می کند افزود: بهتر است از کرم های ضدآفتاب با حداقل SPF ۱۵ یا ۳۰ استفاده شود برای برنزه کردن به جای اتاق های یو وی بهتر است از کرم های مرتبط استفاده کرد.

دکتر فانی پاکدل با بیان اینکه بعد از اصلاحات و تغییرات در سبک زندگی برای کاهش موارد سرطان زا توجه به علائم هشدار دهنده برای شناسایی اولیه و درمان مهم می باشد، گفت: مشاهده توده در هر جایی از بدن، وجود زخم در روی بدن که با درمان معمولی بهبود نمی یابد، تغییر رنگ و اندازه خالهای پوستی، خشونت صدا که به درمان های معمولی جواب نمی دهد، تنگی نفس، کاهش اشتها و بی اشتهایی، سوء هاضمه، اشکال در بلع، تغییر در عادت اجابت مزاج بیش از سه هفته برخی از عوامل هشدار دهنده هستند.

وی افزود: برنامه های غربالگری در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند در سنین خیلی پایین تر انجام می شود به طور مثال افرادی که زمینه سرطان پستان دارند باید ۱۰ سال زودتر از افراد دیگر غربالگری را انجام دهند.

انتهای پیام// م.م

اهمیت تغییر سبک زندگی در کاهش ابتلا به سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.