معاون پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد: متاسفانه کارآموزی در کشور ما بسیار ضعیف است و باید برای بهبود این شرایط از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

کارآموزی در ایران بسیار ضعیف استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در پنجاه و یکمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در وزارت علوم برگزارشد گفت: برای ما دانشگاه ها تفاوتی ندارند، اگر هر دانشگاهی تجربه موفقی در امور پژوهش در هر زمينه ای داشته باشد قطعا استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه باید در  زمینه پژوهش از تجارب یکدیگر به نحو احسنت استفاده کنیم، گفت: متاسفانه کارآموزی در کشور ما بسیار ضعیف است و باید برای بهبود شرایط از تجربه های یکدیگر استفاده کنیم.

 معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: امروز متاسفانه نرخ بیکاری دانش آموختگان بالا رفته به طوری که  هشدارهای لازم در این مورد به صدا درآمده است و باید برای حل این مشکل همه تلاش کنیم.

برومند تصریح کرد: امروز نرخ بیکاری در کشور 12.8 است؛ نرخ بیکاری دانش آموخته ها 18.5 درصد و در میان افراد با تحصیلات عمومی این رقم به 11.7 درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو در سراسر کشور داریم که 115 هزار نفر از آنها دانشجویان مقطع دکترا هستند و مقام معظم رهبری هم در این خصوص تاکید دارند و  باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: بهبود کیفیت کار، فضای کسب و کار، استفاده بهینه از بازارها و مدیریت صحیح همکاری های بین المللی  از جمله این روش ها هستند که بهبود کیفیت کار  از مسائلی است باید در این زمینه تلاش کنیم.

راهکارهای افزایش اشتغال دانش آموختگان

برومند افزود: همچنین بازنگری محتوای درسی در چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای از جمله راهکارهای افزایش اشتغال دانش آموختگان است که در این زمینه باید دوره های کارآموزی با بهره وری بیشتر برگزار شود.

وی برگزاری جلسات برای رفع این چالش را از جمله اقدامات این وزارتخانه دانست و گفت:‌ بر این اساس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم جلسات مشترکی را با نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی برگزار کرده است.

وی افزود:رصد بازار اشتغال دانش‌آموختگان و برنامه‌ریزی برای مشارکت تمام دانشگاه‌های کشور از جمله اقدامات ضروری برای رفع این مشکل است و از آنجایی که دانشگاه‌ها ارکان توسعه استان‌ها هستند از این رو باید نقش مهمی در کاهش بیکاری دانش‌آموختگان داشته باشند.

وی گفت: همچنین در این مورد  رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه ای صورت گرفته است، چراکه رسیدن به تفاهماتی با این سازمان ها برای افزایش اشتغال دانش آموختگان می تواند از نظر اشتغال در دوران سربازی و دانشجویی موثر باشد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم  تفاهم نامه ای میان وزارت علوم با سازمان فنی و حرفه ای به امضا رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار