وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که مدارک کافی برای اثبات استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی سوریه را در اختیار ندارد.

اعتراف پنتاگون: نمی‌توان حملات شیمیایی در غوطه شرقی را ثابت کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه راشاتودی، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد علیرغم گزارش‌های سازمان‌های غیر دولتی درباره حملات شیمیایی در سوریه، نتوانسته است حتی وقوع این حملات را در این منطقه اثبات کند.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره اظهارات چندین نفر از مردم ساکن غوطه شرقی، روسیه از سوی غرب متهم به انجام حملات شیمیایی شد. 

رسانه‌های غربی به سرعت از این فرصت برای متهم کردن دولت سوریه و روسیه به انجام حمله مشکوک شیمیایی استفاده کردند. روسیه از دولت بشار اسد در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

همچنین در این حال، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده بود در صورت اثبات انجام حملات شیمیایی از سوی دولت سوریه، غرب نباید بی‌تفاوت باشد.

این گزارش‌ها پس از اعلام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای آتش‌بس 30 روز در سوریه منتشر شد. روز سه شنبه وزارت خارجه آمریکا روسیه را متهم به  حمایت نکردن از آتش بس سازمان ملل با هدف حمایت از دولت سوریه کرد. با این حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هنوز شواهد قابل اثباتی درباره حمله شیمیایی در غوطه بدست نیامده است.

سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای به راشاتودی، با تصدیق استفاده از اطلاعات بدست‌ آمده از گروه‌های موجود در منطقه، اعلام کرد که ما همچنان به دنبال دستیابی به مدارک در این باره هستیم.

به نظر می‌رسد چنین اتهام‌زنی‌هایی تبدیل به یک رویه جدید برای مقامات آمریکا شده است. در اواخر ماه ژانویه نیز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روسیه را متهم به دست داشتن در تمام حملات شیمیایی به منظور حمایت از دولت سوریه کرد. وی مدعی شد روسیه تنها طرف مسئول در چنین حوادثی است.

در عین حال به نظر می‌رسد واشنگتن کاملا نقض واقعی قوانین از سوی گروه‌های شبه نظامی مختلف در سوریه را نادیده گرفته است.

در حالی که نیروهای سوریه به اجرای کامل آتش بس پایبند هستند، گروه‌های شبه نظامی از این فرصت برای راه‌اندازی یک حمله تمام عیار به مواضع ارتش سوریه استفاده کردند.

شورای امنیت روز شنبه قطعنامه شماره ۲۴۰۱ مبنی بر آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را به تصویب رساند. این قطعنامه همه طرف‌های درگیر در این کشور را به توقف فوری درگیری‌ها، پایبندی به آتش‌بس انسانی طولانی مدت در همه مناطق سوریه به منظور تضمین وصول کمک‌های انسانی  و خارج کردن زخمی‌ها از این کشور ترغیب می‌کند.

پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی به انتشار اطلاعات تحریک‌کننده پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و استفاده از کلر در غوطه شرقی اشاره کرده بود. او این اطلاعات را گمراه‌سازی رسانه‌ای خواند و افزود، مسئولان روس نسبت به وجود مقدمات چنین اقدامات تحریک‌آمیزی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پنتاگون ، روسیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار