فعالان سیاسی در قبال رفتار هایی که از خود بروز می‌دهند مسئولیت پذیر باشند/دلیل اینکه احزاب جدی گرفته نمی‌شوند تعدد احزابی است که به مجوز بسنده کرده انددبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان گفت: متاسفانه احزاب در بیشتر موارد جدی گرفته نمی‌شوند،شاید تعدد احزاب که به گرفتن مجوز بسنده کرده اند دلیل آن باشد.

احمد شریف دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان در گفت‌و گو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قانون احزاب فعلی، اظهار کرد: این قانون اصلاحیه قانون احزابی است که در سال 1360 تصویب شده بود، در حقیقت انتظار احزاب از اصلاح قانون سال 1360 این بود که فضا به سمت تشویق و ترویج فعالیت‌های تشکیلاتی  سوق پیدا کند اما متاسفانه نه تنها این مهم میسر نشد بلکه این اصلاحات محدودیت های دیگری به احزاب تحمیل کرد.

وی افزود: اعتراض هایی که از جانب تشکل‌های سیاسی به عمل آمد، سبب شد قانونی که اخیرا ابلاغ شده مجددا برای اصلاح در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس و خانه احزاب که از ذی‌نفعان این قانون هستند قرار بگیرد.

عضو شورای هماهنگی اصلاحات با اشاره به بررسی این قانون در خانه احزاب، تشریح کرد: قرار شده در شورای مرکزی خانه احزاب این قانون را بررس کنیم و پیشنهاداتمان را مدون کنیم تا در قالب یک لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود که در صورت بررسی مجلس تبدیل به یک طرح  می‌شود.

شریف تصریح کرد: در حال حاضر چیزی بالغ بر 240 تشکل سیاسی از کمیسیون ماده 10 پروانه گرفته اند اما تعداد انگشت شماری از آنها فعال هستند و این به نوعی به آشفته سازی فضای سیاسی دامن زده لذا اگر بنا باشد صرفا به یک مجوز اکتفاشود باعث تنزل جایگاه احزاب در جامعه خواهد شد.

وی افزود: دلیل اینکه متاسفانه احزاب در بیشتر موارد جدی گرفته نمی‌شوند و طرف مشورت قرار نمی‌گیرند شاید تعدد احزاب مختلف است که هیچگونه فعالیتی ندارند و صرفا به گرفتن مجوز بسنده کرده اند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان گفت: با توجه به اینکه احزاب سراسری مدعی هستند که توان تشکیل دولت را دارند و می‌خواهند کشور را اداره کنند، اکنون باید فعالیت های حزبی به سمتی هدایت شود که دارای برنامه های مدون باشد.

شریف با اشاره به نواقص قانون احزاب، اذعان داشت: می‌توان گفت رویکرد اصلی خانه احزاب در واقع آگاه کردن ظرفیت‌های احزاب در خصوص اداره امور کشور و بازگشت جایگاه واقعی احزاب است.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان به نوع رویکرد احزاب در دیگر کشورها اشاره کرده و ادامه داد: در همه جای دنیا یک تشکل حرفه ای وجود دارد و طبعا هیچ جامعه ای را در دنیا سراغ نداریم که بدون وجود حزب بتواند دولت تشکیل دهد.

شریف با اشاره به موارد حائز اهمیتی که نیازمند وجود احزاب است، تصریح کرد: به همین دلیل است که ما نمی خواهیم محدودیت‌های جدید یا مراحل سخت و پیچیده برای اخذ مجوز اعمال شود بلکه به دنبال ساده سازی اخذ مجوز حزبی هستیم.

عضو شورای هماهنگی اصلاحات ادامه داد: شرایط باید به گونه‌ای باشد که کسانی به سمت مجوز حزبی بروند که توان این کار را دارند زیرا این کار مهمی است.

شریف تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچ چاره ای نداریم جز اینکه رویکرد فعالیت‌های سیاسی را به سمت احزاب سوق بدهیم ،انتظار ما از دولتمردان این است که توجه ویژه ای به فعالیت های حزبی داشته باشند و اینکه حاکمیت هم بداند که با چه گروه و افرادی طرف است.

وی ادامه داد: همچنین افراد و فعالان سیاسی در قبال رفتار هایی که از خود بروز می‌دهند مسئولیت پذیر باشند چرا که اکنون ما شاهد بروز رفتار هایی از برخی افراد هستیم که در گذشته صاحب منصب بوده اند و اخیرا با مقامات عالی کشور نامه نگاری هایی داشته اند و به هیچ عنوان مسئولیتی را نمی‌پذیرند، درحالی که در کارکرد حزبی زمانی که یک مکاتبه صورت می‌گیرد مسئولیتی متوجه کل تشکیلات می‌شود چرا که دارای کنترل داخلی هستند.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار