روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی به انتصاب تعدادی از شاهزادگان جناح مخالف ملک سلمان در سمت‌های مهم پرداخت.

چرا ملک سلمان تعدادی از شاهزادگان جناح مخالف را در مسئولیت‌های مهم منصوب کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: عربستان در پی به بن بست رسیدن در جنگ بی‌نتیجه یمن و نیز با توجه به بی ثباتی حاصل از افزایش نارضایتی داخلی در قبال اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تعدادی از شاهزادگان جناح مخالف را در مسئولیت های مهم منصوب کرده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار در یادداشتی نوشت برکناری فرماندهان نظامی قدیمی عربستان در جهت جلب رضایت جناح های خشمگین از حکومت بن سلمان، مهمترین پیامی است که بسته جدید احکام پادشاهی عربستان در بردارد و به نظر نمی رسد خارج از چارچوب چالش هایی باشد که عربستان با آن مواجه است.

38 فرمان سلطنتی که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، دوشنبه شب گذشته صادر کرد و مهمترین آنها مربوط به فرماندهان نظامی عربستان بود باعث ایجاد تغییرات گسترده و فراگیری شد که در چارچوب مقتضیات توسعه وزات دفاع قرار می گیرد. به ویژه آن که شش منصب و موقعیت به افرادی از جناح هایی واگذار شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قبلا اقداماتی برای منزوی کردن آنها انجام داده بود.

این فرمان‌های سلطنتی شامل بازنشستگی عبدالرحمن بن صالح البنیان از ریاست ستاد ارتش و ترفیع و سپس انتصاب فیاض بن حامد الرویلی به جای او و نیز برکناری محمد بن عوض سحیم، فرمانده نیروی پدافند هوایی و ترفیع و سپس انتصاب ترکی بن بندر بن عبدالعزیز به جای او می شد. در نیروی زمینی هم فهد بن عبدالله المطیر جای فهد بن ترکی بن عبدالعزیز را گرفت.

موافقت با سند توسعه وزارت دفاع، زمینه ساز این تغییرات شد اما نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که ناتوانی عربستان از قطعی کردن نتیجه جنگ (با یمن) که به زودی سه سال کامل از آغاز آن می گذرد در روند این تغییرات موثر بوده است. اما در مورد انتصاب بندر بن سلطان بن عبدالعزیز به عنوان امیر منطقه الجوف با رتبه وزیر و فهد بن بندر بن عبدالعزیز به عنوان مشاور پادشاه با رتبه وزیر، فیصل بن ترکی بن عبدالعزیز مشاور دیوان پادشاهی با رتبه وزیر، ترکی بن طلال بن عبدالعزیز معاون امیر منطقه عسیر با رتبه وزیر، فیصل بن فهد بن مقرن بن عبدالعزیز معاون امیر منطقه حائل با رتبه ممتاز و سلطان بن احمد بن عبدالعزیز به عنوان مشاور دیوان پادشاهی با رتبه ممتاز، یک نکته جالب توجه است.

این امتیازها و مناصب به نوادگان پادشاه مؤسس آل سعود از میان سدیری ها اعطا شده است که ملک سلمان از آنها برای رساندن فرزندش محمد به ولایت عهدی عبور کرده بود. از بین این نوادگان تعدادی مانند طلال به مسیر انتقال قدرت معترض بودند و نزدیکان تعدادی دیگر از آنها در جریان بازداشت و سرکیسه کردن شاهزادگان توسط محمد بن سلمان، مورد تعرض قرار گرفتند.

از این رو می توان احکام جدید را به عنوان تلاشی از سوی ولیعهد برای کاهش خشم فزاینده نسبت به سیاست هایش در داخل خاندان حاکم و بازیابی دوستی و حمایت جناح های غیر از جناح «سلمانی» ارزیابی کرد که تلاشی در جهت هموار کردن مسیر اجرایی شدن چشم انداز بن سلمان نیز هست.

انتهای پیام/

علت انتصاب‌های جدید در بخش‌های نظامی عربستان

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار