دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت: با همت همه دست‌اندرکاران، سند ملی راهیان نور تدوین شد که در روزهای آینده رونمایی می‌شود.

سند ملی راهیان نور به زودی رونمایی می‌شود/ دفاع مقدس مظهر اراده ملت ایران استبه گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در نشست خبری که امروز سه‌شنبه 8اسفندماه برگزار شد، به تشریح اهداف و برنامه‌های این ستاد پرداخت و اظهار کرد:‌ دفاع مقدس نشان داد ملت ایران با تکیه بر اراده قوی خود علی رغم همه کمبودها و هجمه همه جانبه دشمنان می‌تواند به پیروزی‌های بزرگ دست یابد.

وی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس مظهر اراده ملت ایران است، گفت: در جریان هشت سال جنگ تحمیلی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با مجموعه‌ای از توانمندی‌های ملت ایران برخورد کرد و ملت ما توانست با تکیه بر این توانمندی‌ها در برابر هجوم دشمن بایستد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تأکید کرد: امام و امت دو محور اصلی پیروزی ملت ایران بودند و در وضعیتی که سخت‌ترین روزها را سپری می‌کردیم موفق شدیم بر توطئه‌های دشمنان غلبه کنیم.

ادیبی با اشاره به شور و نشاط جوانان در دفاع مقدس اضافه کرد: می‌توانیم با تکیه بر آموزه‌های دفاع مقدس و سیره شهدا برای ملت‌مان تاریخ خوبی را رقم بزنیم؛ دانشگاه جبهه محلی برای پرورش جوانان و مدیران آینده کشور شد و شهدایی همچون همت، خرازی، باقری، صیادشیرازی و بسیاری دیگر که مظهر توانمندی ملت ایران در مواجه با خطرهای بزرگ بودند به ژنرال‌های سرافراز جنگ تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه درس‌های دفاع مقدس در سرزمین راهیان نور در حال مشق کردن است، ادامه داد: در دفاع مقدس غرب و شرق در پیوندی می‌خواستند عزم این ملت بزرگ را نشانه بگیرند، اما به یاری خداوند موفق نشدند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تأکید کرد: در حال حاضر ملت ایران با حضور همه جانبه و پرشور در راهیان نور شکست جنگ نرم دشمن را رقم زده‌اند؛ ما با انواع و اقسام تهاجم فرهنگی دشمن مواجهیم، اما ملت ما برای مقابله با این تهاجمات بر سیره شهدا تکیه دارند.

ادیبی با اشاره به ضرورت بازخوانی و یادآوری رشادت‌های شهدا در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم بستر حضور مردم در مناطق عملیاتی را فراهم کنیم، چنانچه راهیان نور در افکار عمومی و عواطف ملت ایران بسیار نقش دارد و موجب استحکام روابط مردم با آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس شده است.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از سفرهای راهیان نور گفت: حجم روزافزون حضور زائران در مناطق عملیاتی دفاع مقدس نشان دهنده اوج اقبال آنان است و عمده زائران را جوانان 15تا 30 ساله تشکیل می‌دهند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تأکید کرد:‌ حضور روز افزون مردم در مناطق عملیاتی دفاع مقدس نشانگر این است که ملت ما برای آرمان‌های خود و تقویت آن تلاش می‌کند؛ در قرارگاه‌های 11 گانه ستاد مرکزی راهیان نور و با تلاش هزاران نفر از جوانان ما موفق شدیم بستر حضور آگاهانه مردم را در مناطق عملیاتی فراهم کنیم.

ادیبی با اشاره به اینکه این سفر پر از انگیزه‌های معنوی است، اظهار کرد: جوانانی که در سال‌های جنگ نبودند و آن دوران را تجربه نکرده‌اند در حال حاضر مومنانه و فداکارانه در مناطق عملیاتی حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه حضور کاروان‌های دانش آ‌موزی، دانشجویی و سفرهای شخصی خانوادگی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس از بهترین دستاوردهای راهیان نور است، تصریح کرد: مردم در یادمان‌های 22 گانه دفاع مقدس حضور دارند و با حضورشان می‌گویند که می‌خواهند در فرهنگ عمومی کشور نقش داشته باشند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به آثار شبکه راهیان نور در پرورش جوانان و نوجوانان ادامه داد: شبکه خادمین پدیده تربیتی بی‌نظیری است؛ نزدیک به 50 هزار خادم راهیان نور ثبت نام کرده‌اند که دارای تحصیلات آکادمیک کارشناسی و یا بالاترند.

ادیبی ادامه داد: خادمین دانش آموزی نیز یکی از اقدامات بسیار زیبا بوده که در حال انجام است. بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم می‌توان به این نتیجه رسید که اگر فضاهای پرورشی مناسب وجود داشته باشد دانش آموزان آمادگی حضور را دارند.

وی با بیان اینکه 15 هزار مبلغ روحانی انقلابی در مناطق عملیاتی سازماندهی شده و درحال خدمت رسانی هستند، گفت: در موزه فرهنگی راهیان نور نیز اقدامات وسیعی انجام شده است، برگزاری "جشنواره رهاورد سرزمین" هم یکی از اقدامات موثر است که اختتامیه آن در اردوگاه شهید باکری خرمشهر 20 اسفند برگزار می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به برنامه‌های راهیان نور در حوزه کودک و نوجوان افزود: ما تلاش می‌کنیم که در حوزه‌های مربوط به کودکان و نوجوانان توسعه بیشتری صورت گیرد و در چند یادمان دفاع مقدس نیز اقدامات ویژه‌ای در حال انجام است.

ادیبی با تأکید بر استفاده از ظرفیت موسسات مردم نهاد در مناطق مختلف عملیاتی ادامه داد: ما به این مهم توجه ویژه‌ای داریم و موسسات فرهنگی مردم نهاد دارای ظرفیت بزرگی هستند؛ راهیان نور در جایگاه رکن مهم و موثر اقدامات فرهنگی در غرب، شمال غرب و جنوب کشور توانسته ارتباط عمیقی با مردم آن مناطق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال کیفی سازی فعالیت‌ها هستیم، گفت: در هفت استان و 58 یادمان دفاع مقدس اقدامات کیفی سازی در حال انجام است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به رونمایی از سند ملی راهیان نور در روزهای آینده گفت: ما توانستیم با همت همه دست اندرکاران، سند ملی راهیان نور را تدوین کنیم که در روزهای آ‌ینده رونمایی خواهد شد و سیستم مکمل و پشتیبان اقدامات فرهنگی راهیان نور است.

ادیبی اضافه کرد: در سال 96 پنج یادمان دفاع مقدس ایجاد شد، این اقدامات در واقع برای نشان دادن تصویر کاملی از دفاع مقدس است؛ یادمان شهید باقری در استان خوزستان، یادمان شهدای والفجر یک در فکه شمالی، یادمان شهدای دشت ذوالفقاری در آبادان و یادمان عملیات بیت المقدس در جاده اهواز- خرمشهر  در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

وی با بیان اینکه شعار راهیان نور تا فروردین 97 "ما می‌توانیم" است، ادامه داد: در حوزه اقدامات جاده‌ای، حمل و نقل، امنیت و انتظامی و بهداشت و درمان توفیقات زیادی در مناطق عملیاتی کسب شده که نشان دهنده عزم و اراده دست اندرکاران است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات امور بین الملل راهیان نور گفت: کمیته‌ای برای سازماندهی امور بین الملل تشکیل شده است و بحث گسترده‌تر شدن کیفیت و افزایش تعداد زائران غیر ایرانی در دستور کار است، عمده زائران غیر ایرانی به صورت داوطلبی به این مناطق سفر می‌کنند و ما امیدواریم در آ‌ینده بتوانیم سازماندهی بهتری در این زمینه داشته باشیم.

ادیبی در پاسخ به سوالی درباره سند ملی راهیان نور و اهداف آن بیان کرد: سند ملی راهیان نور شامل چشم‌اندازها، اهداف، سیاست‌ها و نقش آفرینی‌ دستگاه‌ها برای انجام اقدامات در حوزه وظایف ذاتی و حمایتی آنان است ما با استفاده از این ظرفیت نقشه راه راهیان نور و اقدامات سال‌های آتی را ترسیم کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد زائرانی که در ایام نوروز به این مناطق سفر می‌کنند، گفت: در مناطق عملیاتی دفاع مقدس سال گذشته نزدیک به 6 میلیون نفر حضور پیدا کردند که هر ساله رشد 10 درصدی را در این زمینه داریم، در تعطیلات سال گذشته فقط 700 هزار نفر از خوزستان بازدید کردند و برای امسال هم پیش بینی ما افزایش تعداد زائران است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در پاسخ به سوالی درمورد اینکه زائران خارجی مناطق عملیات دفاع مقدس از چه کشورهایی هستند، بیان کرد: از همه قاره‌های دنیا از جمله آسیا، اروپا و آفریقا ما حضور زائران را شاهدیم که با انعکاس رفتار آ‌نان متوجه می‌شویم که رمز پیروزی ملت ایران را خوب شناخته‌اند، سال گذشته رئیس ملی موزه جنگ موسکو در این مناطق حضور یافت و می‌گفت از تصاویر شهدا می‌توانم مصمم بودن آنان را ببینم.

وی با اشاره به این موضوع که در ایام دفاع مقدس مردم جدای از اینکه چه گرایش سیاسی داشتند کنار هم بودند، گفت: راهیان نور به دور از شائبه‌های سیاسی، حزبی و گروهی کار خود را انجام می‌دهد و دفاع مقدس متعلق به همه ملت ایران است و قطعا اجازه استفاده از راهیان نور را برای گروه‌های سیاسی نخواهیم داد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با تأکید بر اینکه راهیان نور شفاف‌ترین موضع دفاع مقدس است، اضافه کرد: ما سیاست دور نگه داشتن راهیان نور از مسائل سیاسی، حزبی و گروهی را دنبال می‌کنیم، اما حوزه سیاسی راهیان نور انقلاب اسلامی، فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری است و ما به دنبال تبیین دستاوردهای انقلاب هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار