بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای با موضوع مصوبه حذف سمپاد نوشت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف سمپاد ورود کند بسیج دانشجویی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با نوشتم نامه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست به موضوع حذف سمپاد ورود کند.

بسمه تعالی

اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی:

با سلام و احترام

اهمیت راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پیشبرد اهداف عالی نظام اسلامی در حوزه علم، فرهنگ و مهمتر ازهمه آموزش، پوشیده نیست، قلمرو این اهمیت تا آنجاست که رهبری معظم انقلاب اسلامی از آن به این تعبیر یاد کرده‌اند:« ...شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاست‌گذاری راهبردی و هدایت دستگاه‌ها و مراکز تاثیرگذار فرهنگی و بخش‌های اجرایی را برعهده دارد... آن نهادی که به دنبال آن می‌گردید همینجاست، ما جای دیگری نداریم».  

در طول عمر پربرکت نظام اسلامی، به کرات و در عرصه‌های مهم شاهد راهبری جدی و مدبرانه شورای محترم بوده‌ایم و این خدمات ارزشمند را، به نوبه خود، پاس می‌داریم.

چندی است که شاهد ارائه طرحی هستیم که اجرای آن، آثار مهم و بلند مدتی را بر نظام آموزش کشور به همراه دارد؛ طرح حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان (سمپاد) و نمونه دولتی و به تبع آن، حذف این مدارس که واکنش بسیاری از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت را برانگیخته است؛ مدارسی که به طور مستقیم بر روند شناسایی، جذب و پرورش علمی استعدادهای درخشان موثر است.

نظرات موافقان و مخالفان و تحلیل‌ها و گزارش‌های دریافت شده، حاکی از اهمیت این مسئله بود؛ تا اینکه در 29 بهمن ماه، حذف سمپاد رسما از نظام آموزش و پرورش اعلام و طرحی موسوم به «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) که مدتی در برخی مدارس، به طور آزمایشی اجرا می‌شد، جایگزین آن شد؛ در این بین، آنچه آشکار بوده و است، جای خالی شورای انقلاب فرهنگی، به عنوان نهاد سیاست‌گذار و راهبر در عرصه‌های مهم آموزشی است.

در میان اظهار نظرهای بی‌درنگ برخی کارشناسان در حمایت از این مصوبه هیچگونه اعلام موضعی در تایید و رد و یا لااقل، توضیح و تبیین و تفسیر این طرح، از شورای محترم مشاهده نشده است و حتی مطالبه تبیین طرح جایگزین پیشنهادی دولت (شهاب) به جهت بررسی کارشناسی، توسط شورا به عنوان متولی تنظیم سیاست‌های آموزش و پرورش کشور، صورت نگرفته است؛ بحث بر سر بودن یا نبودن مدارسی است که فرزندان نخبه ایران اسلامی، برای پرورش و بالندگی هرچه بیشتر، به آنها سپرده می‌شوند.

فارغ از درست یا غلط بودن تصویب طرح مذکور، این سوال مطرح است که چرا موضع و رأی شورای عالی انقلاب فرهنگی که شرطی اساسی است، در قبال این مسئله لحاظ نشده و دلیل سکوت شورای محترم چیست؟

باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری بر پرورش اختصاصی نخبگان و بر اساس تجربه چندی پیش در مورد ورود ایشان به مسئله سند آموزشی 2030 (که ایشان از باب ابرام بر خط مشی‌های آموزشی و تربیتی خود داشتند)، به نظر می‌رسد تصویب طرح اخیر، در تعارض با خط مشی تعیین شده از جانب ایشان است و بعید نیست که همچون قضایای 2030 ،شخصا، وارد عمل شوند؛ و این به معنای عدم توجه شورای محترم به وظایف محوله از جانب قانون است.

بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، به عنوان یک تشکر دغدغه‌مند در ساحت تعلیم و تریبت و چشم بیدار عدالت طلبی در عرصه پرورش فرزندان انقلاب اسلامی، خواستار اعلام موضع صریح و منطقی شورای محترم در خصوص حذف این مدارس می‌باشند.

والله ولی‌ التوفیق

پی‌نوشت: قانون مصوب تاریخ 20/08/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد 16، «برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های خاص برای شناسایی، جذب و تعالی فکری نخبگان و تربیت و پرورش علمی و معنوی استعدادهای درخشان و بهره‌گیری از توانایی‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌های آنان» راه از وظایف این نهاد برمی‌شمارد.

انتهای پیام/

حذف مدارس سمپاد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
غزل
۱۲:۳۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
سمپاد باید برداشته شود متشکرم از حذف سمپاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
به فکر خانواده های ضعیف و فقیر باشید که نمی توانند به این گونه مدارس راه یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا سمپاد حذف میشه؟
آخرین اخبار