مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:بارندگی های اخیر تاثیر مثبتی در روند افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه گذاشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛   پرویز آراسته مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی  با اشاره به تاثیر بارندگی های اخیر در افزایش تراز آب دریاچه ارومیه گفت: پیش بینی می شود در صورت نرمال بودن میزان بارندگی بخصوص در فصل بهار و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی حوضه میزان آب وارده به دریاچه تا اواخر بهار افزایش بیشتری داشته باشد .

وی افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری ۱۲۷۵/۵۰ متر بالاتر از آبهای آزاد می باشد که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (۱۲۷۵/۶۰ متر) ۱۰ سانتی متر کاهش ارتفاع داشته ایم.
آراسته اظهار داشت: همچنین نسبت به ۳۱ شهریور ماه سال جاری (سطح تراز در این موقع ۱۲۷۰/۳۲ متر بوده است) ۱۸ سانتی متر افزایش ارتفاع رخ داده است، این افزایش سطح تراز در دریاچه ارومیه یک امر طبیعی بوده که هر سال با آبگیری دریاچه در طی فصول زمستان و بهار سطح تراز بالا آمده، اما متاسفانه با شروع فصل گرم سال مجدداً شاهد کاهش سطح تراز دریاچه می‌باشیم.
وی گفت: در حال حاضر از کل مساحت ۵۷۰۰ کیلومتری پارک ملی دریاچه ارومیه تنها ۱۹۸۳ کیلومتر مربع آن را عرصه آبی با حجم ۱/۴۵ میلیارد متر مکعب تشکیل داده است که این عرصه نسبت به شهریور ماه سال جاری با ۱۶۳۶ کیلومتر مربع مساحت و حجم آب موجود ۱/۱۴ میلیارد متر مکعب، ۳۴۷ کیلومتر مربع افزایش یافته است. سال گذشته همین موقع نیز عرصه آبی دریاچه ۲۱۱۶ کیلومتر مربع و حجم آب ۱/۶۹ میلیارد متر مکعب بوده است
آراسته افزود: به دلیل کاهش بارش ها، میزان آب ورودی به دریاچه  طی 4 ماه اول سال جاری  بسیار کم بود لذا افزایش سطح تراز در دریاچه نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است، بطوریکه تا اواخر دی ماه سال  جاری با وجود بارندگی ها به مقدار 4/73 میلیمتر در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ، شاهد کاهش 2 سانتیمتری(سطح تراز30/1270 متر) سطح تراز بوده ایم و علت این امر، کاهش میزان بارندگی و تبخیر از سطح دریاچه ارومیه می باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: از اوایل بهمن ماه سال جاری تا ششم اسفند، بارندگیهایی با تواتر کم ولی با مدت زمان زیاد در حوضه دریاچه ارومیه رخ داده و میزان بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه با افزایش ۸/۲۸% نسبت به سال گذشته و ۴/۲۲% نسبت به درازمدت مواجه بوده است که این بارندگی‌ها تاثیر مثبتی در روند افزایش سطح تراز دریاچه گذاشته و باعث گردیده سطح تراز از ۱۲۷۰/۳۰ (اول دیماه سال جاری) به ۱۲۷۰/۵۰ برسد.
آراسته افزود: پیش بینی می شود در صورت نرمال بودن میزان بارندگی ها بخصوص در فصل بهار و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی حوضه میزان آب وارده به دریاچه تا اواخر بهار افزایش بیشتری داشته باشد .
وی گفت: از آثار مثبت افزایش آب دریاچه در طی روزهای گذشته، برقراری امکان استفاده از قایق بین جزایر و سواحل بوده که در طی ماههای گذشته به دلیل عمق بسیار کم آب دریاچه امکان استفاده از قایق مقدور نبوده است.
در حال حاضر میزان بارندگی‌ها در سطح کل استان نیز نسبت به سال گذشته ۶/۳۴% و دراز مدت ۸/۱۸% افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه براثر بارندگی های اخیر

برچسب ها: بارش باران ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.