زلزله ۷.۵ ریشتری در پاپوآ گینه نو علاوه بر مسدود کردن راه‌های ارتباطی، فعالیت‌های گازی و نفتی را متوقف کرد.

توقف فعالیت‌های نفتی و گازی در پی وقوع زلزله در پاپوآ گینه نوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در پی وقوع زمین‌لرزه 7.5 ریشتری پاپوآ گینه نو دست کم یک شرکت روز دوشنبه کارکنان غیرضروری خود را تخلیه کرد.

این زلزله به رانش زمین، وارد شدن خسارت به ساختمان‌ها و متوقف شدن فعالیت‌های گازی و نفتی منجر شد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد زلزله در بلندی‌های جنوب گینه نو  -که ناهموار هستند و پوشش انبوه جنگلی دارند، تقریباً در 560 کیلومتری شمال غربی پایتخت (پورت مورسبی)-  در ساعت 3.45 دقیقه صبح به وقت محلی اتفاق افتاد.

سخنگوی مرکز ملی بحران پاپوآ گینه نو اعلام کرد منطقه مذکور خیلی دورافتاده است و این نهاد هنوز قادر به ارزیابی خسارات نیست مگر اینکه دوباره ارتباط با این منطقه برقرار شود. این مقام گفت هنوز تلفات تایید شده‌ای گزارش نشده است. دولت پاپوآ گینه نو اعلام کرد گروه‌های ارزیابی فاجعه را به محل اعزام کرده است. این زلزله دست‌کم 13 پس‌لرزه 5.0 ریشتری یا بیشتر داشته است؛ اما خطر وقوع سونامی وجود ندارد. یک مقام دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای نظامی کشور برای ارزیابی خسارات وارده و کمک به مردم حادثه دیده بسیج شده‌اند. آنها برای کمک رسانی به مردم و تامین خدمات و بازسازی زیرساخت‌ها اعزام شده‌اند».

شرکت «اکسان موبیل» اعلام کرد به دلیل وقوع زلزله بخش گازی هایدز (Hides) را تعطیل کرده است و باور بر این است که ساختمان اداری، یک سالن و بخش‌های دیگری خسارت دیده‌اند. این شرکت همچنین اعلام کرده پروازها به میدان هوایی کومو (Komo) را تا زمان بررسی کامل مسیر متوقف کرده است.

شرکت اکسان‌موبیل در ایمیلی اعلام کرد: «به دلیل خسارات وارده به پایگاه هایدز و ادامه پس‌لرزه‌ها، این شرکت با استفاده از هواپیماها، کارکنان غیرضروری را منتقل می‌کند». گاز در هایدز فرآوری می‌شود و به یک پالایشگاه گاز طبیعی در 700 کیلومتری این منطقه در نزدیکی مورسبی منتقل می‌شود. شرکت اکتشاف نفت و گاز «Oil Search» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تولیدات خود در منطقه زلزله‌زده را متوقف کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد رانش زمین جاده‌ها را مسدود کرده و امکان ارزیابی خسارات وجود ندارد. پاپوآ گینه نو روی «حلقه آتش» اقیانوسیه قرار گرفته است. این کشور به دلیل قرار گرفتن بر صفحات تکتونیکی زمین، زلزله خیز است. بخشی از ساحل شمالی پاپوآ گینه نو در سال 1998 پس از وقوع یک سونامی ناشی از زلزله‌ای 7 ریشتری ویران شد و حدود 2200 نفر جانشان را در این حادثه از دست دادند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار