کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ با بهانه‌هایی می‌خواهد اجرای برجام را متوقف کند که با اصول حاکم بر معاهدات بین الملل همخوانی ندارد.

کارن روحانی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شروط جدید دونالد ترامپ برای پایبندی به برجام، اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن ترامپ شاهد اظهارات غیرکارشناسانه و شروط عجیبش در موضوع برنامه جامع اقدام مشترک هستیم که نشان از ناآگاهی وی از مسائل بین الملل روز دنیا دارد.

وی تصریح کرد: نقض حقوق بشر، تهدیدات سایبری از جمله شروط جدید ترامپ برای ماندن در برجام به شمار می‌رود و این درحالی است که این بهانه‌ها به طور اساسی با اصول حاکم بر معاهدات بین الملل همخوانی ندارد.

روحانی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش باید بدانند قابل اصلاح بودن توافق برجام را باید از بعد حقوق بین‌الملل بررسی کرد و نمی‌توانند صرفأ بر اساس دیدگاه‌های سیاسی و شخصی خود تغییری در این توافق ایجاد کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اگرچه تأثیر عوامل سیاسی بر موضوعات حقوق بین‌الملل را نمی‌توان نادیده گرفت، بیان کرد: از نظر حقوقی برجام یک موافقتنامه بین‌المللی بین چند کشور است که طبعا اجرا و یا اصلاح آن باید بر اساس قواعد و مقررات حقوق معاهدات صورت بگیرد و هیچ نهادی نمی‌تواند به خاطر منافع شخصی و دیدگاه‌های سیاسی خود خارج از چارچوب حقوق معاهدات تغییری در آن ایجاد کند.

وی اظهار کرد: وقتی کشورها یک توافق بین‌الملل را امضاء می‌کنند براساس اصل الزام، طرفین آن معاهده ملزم به رعایت و اجرای آن هستند.

روحانی با بیان اینکه حقوق بین‌الملل، دونالد ترامپ را مجبور به پایبندی به برجام می‌کند، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند به بهانه‌های سیاسی از اجرای یک معاهده بین‌المللی سرباز بزند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا مدت‌هاست موضوع اصلاح برجام را مطرح کرده اما اقدامی در جهت متوقف کردن آن به عمل نیاورده است، تصریح کرد: بدون شک پایبند نبودن به این توافق می‌تواند برای ترامپ و کشورش تبعات منفی گسترده‌ای در جامعه جهانی به همراه داشته باشد که هرگز برای آنها خوشایند نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت اجرایی نشدن برجام از طرف آمریکایی‌ها، آنها باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند، اظهار کرد: یکی از مواردی که موجب می‌شود کشورها در عرصه بین الملل کسب اعتبار کنند، همین پایبندی به تعهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است، بنابراین اگر ترامپ بخواهد با این شرط‌هایی که اعلام کرده از اجرای برجام سرباز بزند، قطع به یقین دود آن در چشم خودش خواهد رفت و چهره سیاسی آمریکا بیش از پیش خدشه دار خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه برای چگونگی نحوه اصلاح، تغییر و خاتمه توافقات بین کشورها موارد زیادی در حقوق بین‌الملل وجود دارد که کنوانسیون 1969 حقوق معاهدات از مهمترین آنها است، بیان کرد: در این معاهده موارد اختتام توافقات بین المللی کاملأ مشخص است و هیچ‌یک از بهانه‌هایی که ترامپ مطرح کرده از موارد مصرح در این کنوانسیون نیست تا بتواند به استناد به آن از برجام سرپیچی یا تغییری در آن بدهد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برای هرگونه تغییر و اصلاح در معاهدات بهترین راه و عادی‌ترین شیوه این است که در خود آن معاهده موارد پیش‌بینی شده باشد.

وی با بیان اینکه روش دیگر برای اصلاح معاهدات این است که تمام کشورهای به وجود آورنده و عضو آن بار دیگر باهم مذاکره کنند و یک توافق جدید را به وجود آورند، افزود: این کار نیازمند موافقت تمام کشورهای عضو است توافق است که درخصوص برجام با توجه به اعلام ایران بر مذاکره نکردن مجدد، بعید است کشورهای عضو این توافق را بار دیگر پشت میز مذاکره ببینیم.

روحانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بعید است آمریکا به سمتی بروند که اجرای برجام را متوقف کند، بیان کرد: در موضوع حفظ یا از بین بردن این توافق تنها بحث کشور ایران نیست، چرا که کشورهای اروپایی عضو این توافق بسیار مصر به اجرای آن هستند و آن را یک توافق بسیار خوب می‌دانند که این مسئله کار آمریکایی‌ها را برای تغییر در این توافق با مشکل مواجه می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که عهده‌دار نظارت بر اجرای برجام است، بارها پایبندی ایران به این توافق را اعلام کرده و به صراحت بیان کرد که تهران تمام تعهدات خود در موضوع برجام را رعایت کرده است.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: روشن است هیچ راهی برای کشورهایی مثل آمریکا باقی نمی‌ماند که بخواهد آن را دستاویزی قرار دهد تا از اجرای برجام خودداری کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار