دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس را رویکردی «تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز» دانست.

اتحادیه عرب انتقال سفارت آمریکا به قدس را فتنه‌انگیزی این کشور خواندبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسکای نیوز، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه اعلام کرد تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس سبب فتنه‌انگیزی در منطقه خواهد شد.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم واشنگتن نشان‌دهنده بخش جدید و خطرناکی از مجموعه تحریکات، فتنه‌انگیزی و تصمیمات اشتباه آمریکاست که از دسامبر گذشته تاکنون ادامه داشته است.

 وی در ادامه افزود: این اقدام آمریکا آخرین امیدها برای برقراری صلح و همزیستی میان فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد.

دبیر کل اتحادیه عرب تاکید کرد آمریکا با این حرکت اعتبار خود را برای پیگیری روند صلح و دستیابی به راهکار  پایدار برای این مناقشه را از دست داده است.

واشنگتن روز جمعه اعلام کرد این کشور سفارت خود را در 14 می و مصادف با سالروز تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی از سوی دولت آمریکا در سال 1948 میلادی، به قدس منتقل خواهد کرد.

تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفیر و کارکنان خود به قدس پس از آن صورت گرفت که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا برنامه نهایی امنیتی آمریکا  برای انتقال سفارت این کشور را  در اواخر روز پنج شنبه تایید کرد. این در حالی است که مایک پنس، معاون ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که انتقال سفارت این کشور تا پایان سال 2019 طول خواهد کشید.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی پیشنهادهای فراوانی از سوی یهودیان آمریکایی دریافت کرده است که مایل به کمک مالی برای پروژه ساختمان جدید سفارت آمریکا هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز به دنبال قبول پیشنهاد کمک مالی از سوی شلدون آدلسون، سرمایه‌دار یهودی آمریکایی است.

این اقدام آمریکا باعث برانگیختن خشم فلسطینیان و افزایش درگیری‌ها با نظامیان اسرائیلی شده است.

در این چارچوب، محمود عفیفی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب نیز اعلام کرد، انتقال سفارت آمریکا به قدس از سوی اکثر کشورهای جهان رد شده است و این نشان می‌دهد در این باره اجماع بین‌المللی وجود دارد. او گفت: تصمیم آمریکا درباره قدس خارج از قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه‌های ۴۷۶ و ۴۷۸ سال ۱۹۸۰ شورای امنیت است.

او تصریح کرد: ابوالغیط امروز (یکشنبه) ۲۵ فوریه با هیئتی شامل شش وزیر خارجه کشورهای عربی به بروکسل می‌رود تا با وزیران خارجه اروپا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کند.

پیش‌بینی می‌شود مساله فلسطین تنها موضوع مورد بحث در این دیدار باشد.

فلسطینی‌ها هر ساله روز چهاردهم مه ۱۹۴۸ معروف به «روز نکبت» را عزا می‌گیرند که در آن صدها هزار فلسطینی را مجبور به ترک منازل خود شدند. این روز یادآور روزهای تلخ  اشغال سرزمین‌ مادری‌شان، مصادره اراضی و اولین موج آوارگی و اخراج هزاران فلسطینی از خانه و کاشانه‌شان است.

انتهای پیام/

واکنش اتحادیه عرب به تصمیم واشنگتن درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار