نشست خبری نخستین دوره «جایزه شعر بهاران» ظهر امروز در مؤسسه بهاران برگزار شد.

اگر شاعری شعر را به خاطر جایگاه و پول بخواهد، باید با آن خداحافظی کندبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری نخستین دوره جایزه شعر بهاران با حضور گروس عبدالملکیان، دبیر جشنواره ‌شعر بهاران و ابوالفضل بانی، مدیر موسسه بهاران در این موسسه برگزار شد.

در این مراسم گروس عبدالملکیان، دبیر جایزه شعر بهاران در خصوص این جایزه ادبی گفت: حدود یک سال پیش با رئیس مؤسسه بهاران و دیگر دوستان دست اندرکار موسسه گفتگویی داشتیم؛ قرار شد در کنار فعالیت های ادبی این موسسه، یک جایزه ادبی داشته باشیم. برای حمایت از افرادی در حوزه شعر و داستان حضور دارند. جایزه شعر بهاران یک جنبه مکمل دارد. این جایزه ادبی از شاعران جدی حمایت می کند.

 وی افزود: همانطور که پیش تر گفتم و نوشتم، شعر حسودترین معشوقه دنياست. اگر شاعری شعر را به خاطر مقام، جایگاه و پول بخواهد، این حسودترین معشوقه، یعنی شعر از شاعر خداحافظی می کند. شعر وسیله  جایزه گرفتن نیست و جایزه باید در خدمت شعر باشد. جایزه بهاران را از همین منظر راه اندازی کردیم و حمایت تکمیلی در جایزه ادبی بهاران داریم. از جمله اینکه دوره ها و سفرهای فرهنگی برای شاعران تعریف کرده ایم.

دبیر جشنواره شعر بهاران با اشاره به انتشار کتابی مشترک برای برگزیدگان جشنواره ادبی بهاران بیان کرد: مسئله اصلی ما در جایزه ادبی بهاران، خروجی است. اینکه خروجی جشنواره علمی، ادبی و کاربردی باشد. از این جهت می خواهیم حمایت ها را از جایزه ادبی بهاران انجام دهیم.

 عبدالملکیان ادامه داد: با توجه به اینکه دوره اول جایزه ادبی بهاران را برگزار می کنیم، از حجم کمی و کیفی آثار ارسالی به جشنواره غافلگیر شدیم. بیش از سه هزار اثر به دست ما رسید و آثار در سه مرحله داوری شدند. در مرحله اول از آثار 600 نفر، شعرهای متوسط و ضعیف کنار گذاشته شد. حدودا 100 نفر به مرحله نهایی رسیدند. آثار با داوری ضیاء موحد، احمد پوری، بهزاد خواجات، اکبر اکسیر و بنده بررسی و امتیازات به آنها داده شد و نهایتا 30 نفر را به عنوان نامزدهای جایزه شعر بهاران اعلام می کنیم.

وی  بیان کرد: برنامه اختتامیه جایزه شعر بهاران شامل معرفی 30 نامزد این جایزه ادبی، اجرای موسیقی، سخنرانی مدیر موسسه بهاران، سخنرانی من و قرائت بیانیه هیئت داوران است. حمایت های فرهنگی جایزه ادبی بهاران برای هر 30 نفر اتفاق خواهد افتاد. در روز اختتامیه نهایتا 5 نفر را برنده و 6 نفر را برگزیده اعلام خواهیم کرد. در جایزه ادبی بهاران بیشتر جنبه معنوی  اهمیت دارد و بیشتر از آثار شاعران حمایت معنوی می شود. اگر شاعر، شعر را داشته باشد به همه چیزهایی که دوست خواهد داشت می رسد.

 عبدالملکیان اظهار داشت:  تندیس، مبلغ و لوح تقدیر به برگزیدگان جشنواره ادبی بهاران تعلق می گیرد. برنده ها طی مراسمی در روز سه شنبه ساعت 18 تا 20 در تالار ناصری خانه هنرمندان معرفی می شوند و اعضای هیئت داوری در آیین اختتامیه جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر جایزه شعر بهاران تصریح کرد: کیفیت و کمیت آثار ارسالی به جایزه شعر بهاران خوب بود. بسیاری از دوستان صاحب کتاب که در موسسات انتشاراتی مانند چشمه، مروارید، نیماژ و چندین نشر دیگر منتشر کرده اند، در این جایزه ادبی شرکت کردند. با استعداد های تازه ای برخورد کردیم که نامشان به گوش ما نخورده است. سال اول جایزه را به این شکل تعریف کردیم و جشنواره صرفا در حوزه شعر نیمایی، آزاد و سپید برگزار شد. موضوعیت خاصی نداشتیم.

وی افزود: شعر مهمترین هدف ما با توجه به جمعیت ایران است. متاسفانه دیده شده های شعر ما هم دیده نشده اند و تیراژ مجموعه هایشان به 20 هزار نسخه می رسد. تیراژ کتاب اثر شاعران مستعد در نهایت به 500 نسخه می رسد.

 در ادامه مراسم ابوالفضل بانی، مدیر موسسه بهاران با اشاره به اینکه مسئولان موسسه بهاران 5 سال است که دغدغه ادبیات داستانی و شعر دارند، بیان کرد: حدود 1200 داستان به جایزه بهاران رسیده بود؛ ما براساس دغدغه مان در حوزه شعر و ادبیات داستانی اولین دوره شعر آزاد را برگزار کردیم. فقط یک تفاوت با جایزه های ادبی دیگر دارد که ما فقط با کمک دوستانمان جایزه ادبی بهاران را برگزار کردیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار