جشنواره های تئاتر مساجد بازگو کننده مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کورش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری کشور دیروز در دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران در ساری گفت: نمایش مسجد به نوعی همان نمایش خارج از صحنه‌ی رایج در کشور‌های غربی است، که یک گونه‌ی آن تئاتر خیابانی است که در پیاده رو ها، میدان ها، یا کارخانه و سازمان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در نمایش مسجد مخاطبان اغلب افراد مذهبی هستند، افزود: محتوای نمایش مسجد لزوما مذهبی نیست، بلکه میتواند به موضوع‌های اجتماعی، سبک زندگی، محیط زیست، اقتصادی، و یا به یک کمدی سالم و درست بعنوان جایگزین برنامه‌های مسجد بخصوص در اعیاد مذهبی (با رعایت شان مسجد) پرداخت.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری کشور گفت: تفاوت تئاتر مسجد با سایر گونه‌ها در ساختار مسجدی آن است.

زارعی افزود: انتخاب متن باید به لحاظ فرم و ساختار درست و اصولی بوده و به لحاظ محتوا همخوانی فرهنگی و اجتماعی با شهر و کشور داشته باشد و توهین و یا تهدیدی برای فرهنگ و یا اقوام نباشد.

وی گفت: داشتن یک داستان مناسب، با سیری هدفمند بسیار اهمیت دارد، باید دانست کاری که در مسجد اجرا می‌شود برای مخاطبی با سطحی مشخص است.

وی با بیان اینکه کارگردان تئاتر مسجد، مخاطبان تازه‌ای برای تئاتر کشور تربیت می‌کنید، افزود: مخاطب نمایش مسجدی باید بتواند داستان نمایش را خوب درک کند.

کارگردان و بازیگر برجسته آثار نمایشی کشور گفت: مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است. پس باید طوری با او برخورد کرد که راحت ماجرا را لمس کند.

زارعی با بیان اینکه کارگردان باید ظرفیت خود و گروه خود را بشناسد افزود: انتخاب بازیگر بسیار مهم است. باید شخصیت برای مخاطب باور پذیر باشد.

وی گفت: در تئاتر مسجد باید موسیقی، طراحی لباس، گریم و نور، اکساسوار صحنه و انتخاب بازیگر باور پذیر باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و در ضمن این ارتباط محتوای مورد نظر تاثیر گذار شده و به او انتقال یابد.

زارعی ضمن اینکه برخی از آثار تئاتر مسجد را اغراق آمیز دانست یادآور شد که کارگردان باید بازیگر را هدایت کند، چرا که تماشاگر امروز با رسانه‌های روز ارتباط دارد و با زبان خودش و روزمره حرف میزند و نباید دیالوگ‌ها و بازی‌ها اغراق آمیز باشد، حتی در کار تاریخی و این به تحلیل کارگردان و انتقال آن به بازیگر مرتبط است.

دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران توسط واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مازندران و شهرداری شهر‌های ساری و نکا ۳ و ۴ اسفند ۹۶ در حسینیه قمربنی هاشم (ع) و مسجد مهدیه ساری در حال برگزاری است.

انتهای پیام/آ

نمایش مسجد کمدی سالم با موضوع اجتماعی و اقتصادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.