به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود دو هفته از اعلام حذف برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی میگذرد، طرحی که همچنان نقاط مبهمی در آن مشاهده میشود و مخالفان و موافقان بسیاری را به دنبال دارد و هرچند آموزش و پرورشیها دفاع تمام قدی از آن داشتند، اما هنوز این تصمیم در کشاکش تائید و تکذیب قرار دارد.
در میان دوقطبی ایجاد شده برای حذف آزمون خانوادههای دانش آموزان ورودی به پایه هفتم و خود این دانش آموزان قربانیان اصلی هستند که حالا نه تنها بهرهای از حذف اضطراب آزمون و کسب شادابی که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از آن سخن گفته نمیبرند بلکه دچار بلاتکلیفی و سردرگمی انتخاب مدرسه شدند.
حذف آزمون و تعطیلی مدارس تیزهوشان متوسطه اول، تصمیمی که به نظر میرسد مهمترین هدف آن سوق خانوادهها به سمت بخش خصوصی باشد از سوی آموزش و پرورشیها مورد قبول واقع نشده است و بر این اساس بطحایی درباره رونق یافتن بازار داغ مدارس غیردولتی چندی پیش عنوان کرد: اعتراف میکنم که این نگرانی وجود دارد و بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارم مراقب باشم تا این اتفاق رخ ندهد و یکی از اقدامات برای آن که مدارس غیردولتی از این اوضاع سوء استفاده نکنند افزایش کنترل است و سامانهای طراحی کردهایم که مدارس غیردولتی را مورد نظارت دقیق قرار میدهد که اگر کوچکترین اجحافی در حق مردم داشته باشند با آنها برخورد میشود.
هرچند در این موضوع تنها این بخش از صحبت صادقانه آقای وزیر و پذیرش این استقبال در نوع خود قابل توجه است، اما انگار اتفاق نظر در شورای معاونان تیم بطحایی چندان مناسب نیست و بعد از اعلام خبر حذف آزمون مجتبی زینیوند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی، استقبال بیشتر از مدارس غیردولتی به دنبال این تصمیم را صراحتا رد کرد و معتقد بود که مردم به دنبال کیفیت بهتر هستند و این موضوع که حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی باعث تقویت مدارس دیگر میشود، فضاسازی است.
با وجود این همچنان نگرانی برای ساماندهی دانش آموزان مستعد مناطق محروم که تمکن مالی کافی ندارند وجود دارد چرا که زیر ساخت لازم در مدارس دولتی چندان مطلوب نیست و در این مورد اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیر ساختهای لازم برای حذف مدارس تیز هوشان در شرایط فعلی را مناسب ندانست و گفت: این تصمیم نیازمند تقویت مدارس دولتی و آموزش کامل معلمان به ویژه در مناطق محروم است تا استعدادهای برتر دانشآموزان به درستی شناخته شود و اکنون این خلا در آموزش و پرروش مشاهده میشود.
یکی از موضوعاتی که مخالفان طرح حذف آزمون مطرح میکنند باقی ماندن آزمونهای مدارس خصوصی است چرا که معمولا مدارس غیردولتی با وجود قوانینی که برای آنها تعیین شده کم و بیش سابقه عدول از قانون را داشتند حال بسته به آنکه شدت نظارتها و مسئولان وقت چگونه عملکردی داشتند تخلف مداری شدت و ضعف داشتند.
علاوه بر تاکید آقای وزیر بر حذف هرگونه آزمون و پیگیری رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی هم بر اهمیت و اجرایی شدن این موضوع افزود و در این خصوص زینی وند در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: همانطور که در ماده یک قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی آمده است این مدارس و مراکز تابع ضوابط و شرایط عمومی آموزش و پرورش هستند و بر این اساس حذف هر سه آزمون و کتاب کمک درسی در دوره ابتدایی برای مدارس غیر دولتی هم اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصوبه اخیر رویکرد تربیتی را دنبال میکند مدارس غیر دولتی هم بر اجرای آن تاکید دارند.
با وجود تمامی این تاکیدات، اما برخی از موسسان مدارس غیردولتی خاص به قانون عمل نکردند و هنوز اطلاعیه برگزاری آزمون ورودی مدارس در متوسطه اول به قوت خود باقی است.
هرچند نباید قانون مداری برخی مدارس را هم در کنار قانون گریزی سایر نادیده گرفت و نمونهای از این مدارس هم وجود دارند که به حاکمیتی بودن این مدارس و عمل به تمامی قوانین آموزش و پرورش معتقد هستند.
تخطی از قانون برخی مدارس خاص و مشاهده این موارد بر نگرانی خانوادهها از عاقبت تصمیم شتاب زده حذف آزمون میافزاید حال باید دید اظهارات آقای وزیر و مسئولان مدارس و مراکز غیر دولتی بر تشدید نظارتها بر مدارس غیردولتی و ایجاد سازوکارهایی نظیر دادن نمره منفی به مدارس تا چه حد کار ساز بوده است چرا که تاکنون نشانههای چندان مناسبی از این نظارتها وجود ندارد و علی رغم اینکه هنوز پیش ثبتنام وجه قانونی ندارد، اما این اقدام در برخی مدارس به طور علنی در حال اجراست و آزمون ورودی هم بخش دیگری از برنامههای مدارس غیردولتی است که حذف یا ابقای آن در هالهای از ابهام است.
از بیانیه شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران بر حمایت از طرح وزیر که بگذریم و عملکرد فعلی مدارس غیردولتی همین شهر را مشاهده کنیم گویی هماهنگی شورای هماهنگی با مدارس حال وخیمی دارد و امید که این تعارضات هرچه زودتر با تدابیری مناسب، آرامش و شادابی که مکرر به آن اشاره میشود به دانش آموزان و مدارس القا کند.
انتهای پیام/