رئیس دانشگاه‌های آزاد استان تهران گفت: برای حرکت در مسیر تمدن اسلامی باید در عرصه‌های علمی پیشرو بوده و از سلطه غرب خارج شد.

حرکت در مسیر تمدن اسلامی نیازمند پیشروی در عرصه‌های علمی استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آئین سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم محمد مهدی طهرانچی‌ رئیس دانشگاه‌های آزاد استان تهران در سخنانی با موضوع پیشرفت‌های علم و فناوری کشور و نقش آن در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، پایه‌های علم در شکل گیری تمدن را جهان بینی تحقیق، رسیدن به مرجعیت علمی و وجود ارتباطات گسترده فرا منطقه‌ای دانست و گفت: حرکت به سوی تمدن اسلامی یک ضرورت برای بشر امروز در راستای پاسخ به ناکارآمدی تمدن غربی است و در این حرکت خروج از سلطه غالب، اقتصاد قوی و پیشرفته، ارتقای فرهنگی و مرجعیت علمی شروط اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه خروج از سلطه غالب، شرط اول حرکت به سوی تمدن اسلامی است، گفت: برخی تصور می‌کنند خروج از سلطه غربی تنها موضوعی سیاسی است در حالی که باید در زمینه‌های علمی هم از سلطه کشورهای غربی خارج و پیشرو در رشد علمی شد. بر همین اساس در سال 1376 در تعداد رویدادهای علمی در منطقه رتبه پنجم و در دنیا رتبه 53 را داشتیم در حالی که امروز ایران رتبه اول منطقه و رتبه 16 جهانی است که این نتیجه حرکت در یک جریان بزرگ علمی است.

علت مخالفت غرب با ایران چیست؟

 رئیس دانشگاه‌های استان تهران با اشاره به مخالفت و تحریم‌های غرب علیه ایران گفت: علت مخالفت غرب با ایران در حوزه‌های موشکی و انرژی هسته‌ای موضوع نظامی نیست بلکه این 2 حوزه شاخص و نماد پیشرفت علمی کشور است. پیشرفت علمی مقدمه مرجعیت علمی است علاوه بر پیشرفت علمی رشد جمعیت علمی و افراد تحصیل کرده را هم شاهد هستیم که غرب مخالف آن است. مخالفت با پیشرفت علمی ایران چیزی نیست که غرب از بیان آن ابایی‌ داشته باشد.

 طهرانچی‌ تصریح کرد: علم و فناوری یکی از وجوه پیشرفت‌های حاکمیت است اما می‌تواند بر وجوح دیگر پیشرفت کشور موثر باشد.

 تعقل مهمترین اصل تمدن اسلامی است

در ادامه سید محمد مهدی میر باقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در حوزه ادبیات اسلامی نیاز بازسازی و تولید مجدد مفاهیم داریم، گفت: در ادبیات اسلامی مفهوم جدیدی وجود ندارد اما این مفاهیم از گذشته رسیده است نیازمند بازسازی و معرفی مجدد هستند. باید مفاهیم در قالب زمان حاضر تبیین و معرفی شود.

 میرباقری پیشرفت هر تمدنی را انسان تراز دانست و بیان کرد: انسان تراز متناسب با پیشرفت‌های هر تمدن است اصولا جامعه انسانی حول یک محور حق یا باطل شکل می‌گیرد. جامعه بر حول پرستش الهی یا غیر الهی تاسیس می‌شود. انسان‌ها در پرستش اله و انتخاب ولی آزاد هستند و تمدن‌ها عمدتا بر مبنای اراده‌های اثر گذار اعم از  اراده‌های ظلمانی یا نورانی است.

 عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با تشریح دو تمدن اسلامی و غربی گفت: گفتگو میان این دو جریان کار ضروری و مفیدی است اما اینکه این دو تمدن در نقطه‌ای با یکدیگر به تفاهم می‌رسند اشتباه باطلی‌ است چراکه جایی برای تفاهم نیست.

 رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انسان تراز انسان معیار در هر یک از تمدن‌هاست گفت: انسان تراز نسبت به تمدن مقابل کاملا موضع‌گیری دارد، انسان تراز در جوامع غربی کاملا مادی گراست‌، هویت او یک توده ماده است، تمام خصلت‌هایی که دارد بر اساس قواعد مادی و فیزیکی است، انسان تراز در غرب پیچیده تر شده و بر اساس رشد تکنولوژی رفتار و عمل می‌کند. انسان اگر بر مبنای ماده و محبت به خود شکل گیرد حتما خود محور خواهد شد اگر جایی هم به جامعه توجه می‌کند بر اساس منافع خود است.

 عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به انسان تراز در جمهوری اسلامی گفت: انسانی که موضعی به تمدن غربی ندارد انسان تراز در جوامع اسلامی نیست. در تمدن غربی هم نکات مثبت وجود دارد اما نسبت به روح و اساس این تمدن باید موضع داشت. انسان تراز در جوامع اسلامی آماده مواجهه با تمدن غربی است. این مواجهه در زمینه‌های پرستش، موضوع سرپرستی و ولایت و در سطح لایه‌های تمدنی وجود دارد، انسان معیار در جامعه اسلامی در این صفت درگیری هم حس می‌کند و هم تعقل و تفکر دارد. انسان تراز در جامعه اسلامی در برابر هجوم جبهه مقابل آسیب نمی‌بیند و مصون می‌ماند.

 میرباقری حق را بر محور امام و ولی دانست و افزود: انسان تراز تمدن اسلامی تمام محور عملکرد خود را در رابطه با امام تعریف می‌کند این انسان خودش را برای دین می‌داند و دین را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف شخصی خود قرار نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.