نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تنها راه مقابله با پدیده ریزگردها را جلوگیری از اجرای طرح های انتقال آب عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین شهادت حضرت فاطمه (س) که شامگاه گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در حوزه علمیه الغدیر اهواز برگزار شد، یکی از اعتراضات مردم خوزستان را بحث انتقال آب خوزستان به نقاط دیگر کشور است عنوان کرد و بیان داشت: انتقال آب های خوزستان به جای دیگر سبب مشکلات زیادی از جمله وقوع ریزگردها را به دنبال داشته است.

وی ریزگردها را یکی از پیامدهای انتقال آب دانست و تصریح کرد: 12 سال پیش تنها ریزگردهای با منشا خارج از کشور را داشتیم، ولی اکنون ریزگردها با منشا داخلی هم به استان هجوم آورده اند.

آیت الله حیدری در ادامه افزود: قبلا مراتع استان پر از آب بود، اما در حال حاضر50 درصد مراتع، 30 درصد کشاورزی و بیش از 20 درصد تالاب ها در نتیجه انتقال آب خوزستان، به کانون ریزگرد تبدیل شده اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه 700 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان در وضعیت بحرانی و به منشا ریزگرد تبدیل شده اند، اذعان داشت: 350 هزار هکتار از این وسعت که خاک رسی هم دارد در وضعیت فوق بحرانی قرار دارند.

وی بر حل این مشکل به صورت اساسی تاکید و تصریح کرد: نهال کاری راه حل پاسخگویی و اتمام این بحران جاری نیست، زیرا نهال کاری اگر جواب هم دهد حداقل 70 سال زمان نیاز دارد، لذا دولت باید پاسخ بهتری به مطالبه به حق مردم استان بدهد.

آیت الله محسن حیدری مشکل ریزگردها را یک مشکل ملی دانست و گفت: دیگر استان ها هم از آثار منفی آن بی نصیب نبوده و نخواهند بود.

وی اظهار داشت: به تبع ریزگردها حتی شرکت نفت کارهایش را تعطیل می کند و هفته گذشته 700 هزار بشکه استخراج نشد، یعنی دود این اتفاق در چشم همه ملت ایران رفت.

وی تصریح کرد: بر اثر کمبود آب تولید برق به شدت کاهش یافته است، 80 درصد انرژی برق آبی از سد های خوزستان تامین می شود وقتی آب نباشد برقی هم تولید نمی شود.

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه نخیلات شادگان، اروندکنار، آبادان و خرمشهر در معرض از بین رفتن و خشک شدن هستند افزود: قبلا آب خوزستان می آمد و حقآبه خلیج فارس را میداد در نتیجه آب شیرین داشتیم.

این نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: الان که آب رودهای ما کم شده نفوذ آب شور خلیج فارس، خوزستان را به شوره زار تبدیل می کند.

وی بیان داشت: اگر ایده مقام معظم رهبری در طرح 550 هزار هکتاری عملیاتی شود همه کشور از نظر مواد غذایی تامین می شود، ولی با اجرای طرح های انتقال آب به خاطر پیامدهای منفی آن، کل کشور محروم خواهد شد.

آیت الله حیدری در ادامه تصریح کرد: به خاطر انتقال آب کشاورزان و دامداران کارشان را تعطیل کرده اند و به مناطق حاشیه نشین هجوم می آورند که خود منشا بسیاری از چالش ها و مشکلات اجتماعی و امنیتی است.

وی به ارسال نامه به شورای امنیت ملی توسط اعضای خبرگان خوزستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشار کرد و گفت: درا این نامه خواسته اند این شورا در این زمینه ورود کرده و مانع اجرای برخی طرح ها توسط وزارت نیرو شوند، چرا که با اجرای برخی سیاست های غلط امنیت غذایی و اجتماعی مناطقی از کشور به خطر می افتد.

انتهای پیام/گ

توقف انتقال آب راه حل مشکل ریزگردها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.