مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل آذربایجان شرقی از وجود 25 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در استان آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛آخوندزاده مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل آذربایجان شرقی  با اشاره به وجود 25 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در استان، گفت: 8 هزار کیلومتر از این رودخانه ها اصلی است.

وی درادامه از احتمال سیلابی شدن رودخانه های استان به ویژه رودخانه قزل اوزن به واسطه تداوم بارش ها خبر داد.

آخوندزاده با اشاره به اینکه سرمنشا رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات کردستان است و در روزهای گذشته بارش قابل توجهی در این منطقه اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به تداوم بارش ها احتمال سیلابی شدن این رودخانه وجود دارد.

وی بر این اساس از جوامع محلی و ساکنان اطراف این روخانه در استان خواست حریم این رودخانه را رعایت کرده و نسبت به عبور و مرور از حاشیه رودخانه احتیاط کنند.

آخوندزاده با اشاره به وجود 25 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در استان، گفت: 8 هزار کیلومتر از این رودخانه ها اصلی است.
علاوه بر قزل اوزن، ارس، آیدوغموش، اوجان چای، گرمی چای، شهرچای و آجی چای از رودخانه های آذربایجان شرقی است.

رودخانه قزل اوزن به طول 670 کیلومتر از ارتفاعات چهل‌چشمه استان کردستان (شهرستان دیواندره) سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه گروس (بیجار) و جذب رودخانه‌های متعدد وارد جلگه خمسه شده و با ضمیمه رودخانه‌های زنجان‌رود و ابهرچای در ادامه مسیر خود در محدوده پلدختر وارد تنگه کوهستانی قافلانکوه شده و با عبور از این کوهستان در نزدیکی شهر میانه رودخانه‌های قرانقو، آیدوغموش و هشترود را که بالاخره به میانه‌رود می‌پیوندند و از غرب به شرق جریان دارند همراه کرده و پس از روستای کوهبنان در شهرستان میانه، وارد شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌شود.

به گزارش هواشناسی استان آذربایجان شرقی در هفته گذشته ( 21 تا 27 بهمن ) شاهد بارش های قابل توجهی در استان بودیم و در ایستگاه های سهند، تبریز، هریس و سراب بارش هفتگی بیش از 35 میلی متر ثبت شد.

 

انتهای پیام/ش

احتمال سیلابی شدن رودخانه های استان آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار