بهترین راه افزایش اشتغال ورشد اقتصاد هر کشور ایجاد و توسعه کارآفرینی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز همدان؛ امروزه كارآفرین به عنوان نیروی محركه اصلی مورد توجه قرار گرفته شده است. در نظام اقتصادی، نوآوران، صاحبان فكر و ایده سرمایه‌های اصلی یك بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند، ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته تفاوت اساسی کرده است، اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آن‌هایی بودند كه منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند ، امروز ثروتمندترین مردم دنیا افرادی دانش مدار و كارآفرین هستند، وبه جرات می توان گفت توسعه اقتصادی دنیای امروز برپایه خلاقیت کارآفرینان ،دانش و نوآوری آنها استوار شده است که می توان به چنین دانش واقتصادی، اقتصاد دانش محوریاد کرد. بنابراین لازمه رشد اقتصادی در دنیای امروز توسعه مراكز تولید دانش، فنّاوری و مهارت‌های فنی است.

با توجه به اهیمت این موضوع برآن شدم با یک کارآفرین هم صحبت شوم.

کارآفرینی مهمترین منبع توسعه و رشد اقتصادی

 آقای سهیلی یک جوان 30 ساله است که با کارآفرینی توانسته علاوه برایجاد اشتغال بر رشد اقتصاد جامعه نیزموثر باشد.

این کارآفرین جوان که تولید کننده نوشت افزار است می گوید: پشت کار وهمت لازمه شروع هر کاری است.

وی اضافه کرد: حدود سه سال است که در زمینه تولید لوازم تحریر فعالیت می کنم و با تمام سختی ها و مشکلاتی که در پیش روی تولید داشتم اما باتوکل بخدا وپشتکار کارا شروع کردم وخدا رو شکر میکنم که توانسته ام در راهی که قدم گذاشتم موفق باشم ودر این مسیر هم 3 نفر از جوانان جویای کار را نیز مشفول به فعالیت واشتغالزایی کردم.

وی ادامه می دهد:امروزه کارآفرینی و مهارت های فنی می تواند بر رشد وتوسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته باشد و علاوه برآن که تعدادی از افراد جامعه نیز مشغول به کسب وکار می شوند

سهیلی به رکود بازار اشاره می کند ومی گوید: متاسفانه ورود کالاهای خارجی بخصوص چینی علاوه بر بی کیفیتی و با قیمت پایین موجب شده بخش عظیمی از بازار دچار مشکل کند و تولید کنندگان داخلی با مشکلات متعدد از جمله ورشکستگی وتعطیل کارگاه های خود مواجه شوند.

این کارآفرین با اشاره به موانع پیش رو تولید گفت: دستگاه های مروبطه از جمله بانک ها برای دادن تسهیلات به جوانان کارآفرین همکاری لازم را ندارند.

وی ادامه داد: خود بنده هم با همین مشکلاتی که عنوان کردم دست وپنجه نرم می کنم.

این جوان کارآفرین اضافه کرد: یک کارآفرین نمونه باید خلاق ومسئولیت پذیر و نو آور باشد و برای اینکه یک کارآفرین نمونه شود نباید از شکست بترسد باید کار را آغاز کند و با پشتکار ادامه دهد.

وی گفت: در كشور ما مراكز حمایت از كارآفرینان بسیار محدود و كارآفرین با تمام مشكلات ضمن تلاش جهت تبدیل ایده به محصول باید تمام خطر سرمایه گذاری را خود عهده دار باشد.

سهیلی نظرش درباره ویژگی های کارآفرینان اینگونه گفت که یک کارآفرین باید دوراندیش، خودجوش، دارای تفكر مثبت ودر ایجاد ارتباط با دیگران توانمند باشد،باید با مشكلات و موانع برخوردی مثبت داشته باشد و از دانش به خوبی بهره گیرد.

 کارآفرینی مهمترین منبع توسعه و رشد اقتصادی

 عادل بشیری هم یک کارآفرین وصادر کننده همدانی است او هم درد دل ها وحرف هایی برای گفتن داشت.

وی می گوید: زندگی کارآفرینی سرشار از سختی است و نمی توان از دردهای آن اجتناب کرد اما اینکه شخصی بخواهد در این راه گام بردارد یک امراختیاری است.

بشیری که در زمینه صنایع دستی و سفال فعالیت می کند اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی که موجب می شود افراد به طرف کارآفرینی بروند این است که می خواهند کنترل بیشتری برکاروکسب خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همیشه دوست داشتم به جایی برسم که دست چند نفر را بگیرم نه اینکه منتظر باشم تا کسی از من دستگیری کند، ادامه داد: بنده کارم را از سال  1372با فروش و عرضه صنایع دستی در یک مغازه کوچک و با حجم خیلی پایین در شهر لالجین همراه برادرانم شروع کردم.

این کارآفرین نمونه می گوید:در ابتدا فعالیتم محدود به عرضه صنایع دستی بود و آن روزها سفال هایم مورد توجه گردشگران قرار گرفت و این امر موجب شد رفته رفته به فکر این افتادم که می توانم وقابلیت این را دارم که کارم را گسترش دهم به همین دلیل با تلاش وکوششی که انجام دادم توانستم یک کارگاه سفال راه اندازی کنم و به این ترتیب در سال 1376 اولین صادرات خود را به کشور بلژیک ارسال کردم.

 کارآفرینی مهمترین منبع توسعه و رشد اقتصادی

بشیری گفت: وقتی دیدم که توانایی این را دارم که در بازار بین المللی فعالیت کنم اقدام به بازار یابی در این رمینه کردم و موفق شدم به کشورهای عربی نیز صنایع دستی را صادر کنم و با افزایش تولید و صادرات برآن شدم که اشتغالزایی کنم و جوانان علاقه مند وجویای کار را دعوت بکار کنم تا جایی که هم اکنون برای  20 نفر در کارگاه به شکل مستقیم و حدود 200 نفر به شکل غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد شد.

وی در پایان گفت: از اینکه توانستم گوشه ای از نیاز های اقتصادی استان و شهر لالجین را بعهده بگیرم و اشتغالزایی دراین باره کرده باشم، خوشحالم و احساس غرور می کنم که بعنوان یک کارآفرین فعالیت می کنم.

براین اساس با رئیس صندوق کارآفرین امید گفتگویی داشتم.

کارآفرینی مهمترین منبع توسعه و رشد اقتصادی


پرداخت تسهیلات 23 میلیاردی در حوزه اشتغال استان همدان

حسن افروخته رئیس کار آفرینی صندوق امید استان همدان گفت: از ایتدای امسال 23 میلیارد ریال در حوزه اشتغال به کار آفرینان پرداخت شده است.

وی بابیان اینکه مهمترین آثار توسعه كارآفرینی، افزایش نوآوری وارتقای سطح فناوری است افزود: باید بستر رشد را برای واحدهای كوچك و متوسط فراهم کنیم.

افروخته اظهار داشت:عمده تسهیلاتی که از طریق صندوق کارآفرینی داده می شود متعلق به واحدهای خرد وکوچک است.

وی اضافه کرد: کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی علاوه بر افزایش درآمد خانواده، به واسطۀ کاهش تفاوت و شکاف موجود بین خانواده های شهری و روستایی همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید محصولات زراعی و دامی، بهبود وضعیت سواد و بهداشت خانواده، تأمین هزینه‌های خانوار به عنوان سرپرست و نیز کاهش مهاجرت به شهرها می‌تواند زندگی روستایی و در نهایت کل جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در ادامه گفت: پس شناسایی استعدادهای کارآفرینی روستاییان، به ویژه زنان روستایی و تلاش برای توسعه و تقویت کارآفرینی در فرایند توسعۀ روستایی از طریق فراهم کردن زمینه‌های اولیه آن، اهمیت ویژه ای دارد.

رئیس صندوق کارآفرینی امید استان با اشاره به اینکه باید اقدامات توسعه‌ای برای روستاها انجام شود ادامه داد:یکی از اولویت های سال آینده صندوق کارآفرینی امید پرداخت تسهیلات برای روستاییان است.

اختصاص 31 درصد از متقاضیان تسهیلات بانکی به بانوان

افروخته با بیان اینکه 31 درصد متقاضیان تسهیلات بانکی صندوق کارآفرینی امید استان همدان، بانوان هستند اظهارداشت: حدود 25 درصد از مراجعه کنندگان به این صندوق موفق به اخذ تسهیلات می شوند.

این مسئول به راه اندازی 650 صندوق خرد محلی برای توانمندسازی زنان همدانی صندوق کارآفرینی امید استان اشاره کرد واظهار داشت:900 صندوق خرد محلی برای توانمندی زنان و خانواده های روستایی استان هدفگذاری شده و تاکنون 650 صندوق خرد محلی در استان راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: این صندوق ها با همکاری جهاد کشاورزی ایجاد می شوند و در این صندوق ها ، تسهیلات ویژه و آموزش هایی در بخش حرفه آموزی ارائه می شود.

رئیس صندوق کارآفرینی امید استان همدان افزود: 17 درصد مبلغ تسهیلات اعطا شده در این صندوق مربوط به حوزه بانوان بوده است.

افروخته ادامه داد: تفاهم نامه ای با دانشگاه های بوعلی وصنعتی،پارک علم وفن آوری بسته ایم تا افراد واجد شرایط شناسایی وبرای تسهیلات معرفی شوند .

وی همچنین افزود: تفاهم نامه ای دیگری نیز با اداره فن آوری و اطلاعات بسته شده و قرار است افرادی که در حوزه ای تی صاحب ایده هستند وفعالیت اقتصادی دارند برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی شوند.

طبق آمار اداره کل کار و رفاه اجتماعی همدان، در سالجاری 36 درصد اشتغال ایجاد شده در استان در حوزه زنان بوده است .

آمار سرشماری سال 95، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر اعلام شد که 880 هزار و 318 نفر از جمعیت استان را مردان و 857 هزار و 916 نفر را زنان تشکیل داده است.

جمعیت شهری استان همدان در سرشماری سال 95 ، یک میلیون و 97 هزار و 217 نفر و جمعیت روستایی استان، 639 هزار و پنج نفر اعلام شده است.

اگر بپذیریم كه در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد كسانی كه ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، فراهم کنیم . اینجاست كه نقش كارآفرین و نیاز به كارآفرین در جامعه مشخص می‌شود پس می توان گفت، كارآفرین ارتباط دهنده دانش ، علوم با صنعت و بازار است. توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه باید بشکل یك باور همگانی درآید چرا که باید این اعتقاد به وجود آید كه در دنیای امروز و دراقتصاد دانش محور رشد و توسعه از طریق نوآوری و خلاقیت امکان پذیر است.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.