صندوق بین‌المللی پول درباره نتایج و پیامدهای اصلاح مالیاتی آمریکا که دسامبر گذشته به تصویب کنگره این کشور رسید، هشدار داد.

اصلاح مالیاتی آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین المللی پول تاکید کرد این نهاد مالی بین المللی نتایج و پیامدهای اصلاح مالیاتی آمریکا را که دسامبر گذشته به تصویب کنگره این کشور رسید، به دقت رصد می‌کند.

مدیرکل فرانسوی صندوق بین المللی پول روز شنبه در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه اعلام کرد بیم آن می رود که اصلاح قوانین مالیاتی آمریکا که به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است به افزایش قیمت‌ها و افزایش تورم و در نتیجه کندی رشد اقتصادی جهان منجر شود.

لاگارد در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تحولات منفی که اخیرا در بازارهای بورس اتفاق افتاده است، خاطر نشان کرد: "این‌ها تحولاتی اجتناب ناپذیر هستند اما من معتقدم که صندوق بین المللی پول باید مراقب آنچه در آمریکا اتفاق می افتد، باشد."

سوالی که برای صندوق بین المللی پول مطرح می باشد این است که آیا اصلاحات مالیاتی صورت گرفته در آمریکا می تواند عملا به افزایش حقوق‌ها، افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش نرخ تورم منجر شود و آیا این تحولات می تواند واکنش تشکیلات مالی و پولی و تصمیم احتمالی آنها را برای افزایش سریع نرخ‌ها به دنبال داشته باشد. این مسئله برای ما اهمیت دارد چراکه می تواند آثار و نتایجی اجتناب ناپذیر برای کل اقتصاد جهان و به ویژه اقتصادهای به شدت وامدار داشته باشد.

کنگره آمریکا اواسط دسامبر گذشته اصلاحیه ای را در زمینه مالیاتی به تصویب رساندن که طبق آن نرخ مالیات بر شرکت‌ها در آمریکا از سی و پنج درصد به بیست و یک درصد کاهش می یابد. آمریکا با کاهش این مالیات‌ها تلاش می کند شرکت‌های آمریکایی را که برای کسب درآمدهای بیشتر فعالیت‌های خود را به کشورهای با نیروی کار ارزان منتقل کرده اند، به بازگشت به آمریکا ترغیب کند.

دونالد ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا خود را طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی کرده، تعهد کرده است مشاغل نابود شده را به آمریکا بازگرداند. رئیس جمهور جدید آمریکا فشارهای خود را بر شرکت‌ها و گروههای صنعتی بزرگ آمریکا فعال در کشورهای خارجی از جمله چین تشدید کرده است تا آنها را متقاعد یا وادار کند کارخانه ها و صنایع تولیدی خود را از این کشورها که نیروی کار ارزان دارند به آمریکا بازگردانند. ترامپ در راستای این سیاست خود بیش از همه شرکت های آمریکایی فعال در خاک مکزیک و چین را تحت فشار قرار داده است.

استدلال کاخ سفید و جمهوری خواهان در تصویب اصلاح نظام مالیاتی آمریکا این است که این اتفاق می تواند رشد اقتصادی آمریکا را تقویت کند و به این ترتیب درآمدهای مالیاتی جدیدی برای کشور ایجاد کند. با این حال تحلیلگران مستقل معتقدند درآمدهای مالیاتی جدیدی که ترامپ روی آنها حساب کرده است، تنها بخشی از یک هزار و پانصد میلیارد دلار کسری جدید را جبران خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره پیامدهای اصلاح مالیاتی آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار