رئیس دانشگاه جیرفت گفت: اولین نوآوردگاه تخصصی کشاورزی جنوب کرمان در دانشگاه جیرفت درحال برگزاری است .

گردهمایی 120 نخبه علمی در نوآوردگاه کشاورزی جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت در حاشیه برگزاری اولین نوآوردگاه تخصصی کشاورزی جنوب کرمان در دانشگاه جیرفت ،گفت: وسعت کشاورزی جنوب کرمان ضرورت راه‌اندازی این دانشگاه را ایجاب می‌کرد و در همین راستا این مجموعه برای تحول در وضعیت موجود منطقه برگزاری نوآوردگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: بیش از 4 هزار دانشجو و 110 عضو هیئت علمی و5 دانشکده از جمله کشاورزی و منابع طبیعی در این دانشگاه با حدود 40 رشته دایر شده است، البته در پی افزایش تعداد رشته‌ها و کیفیت وضعیت آموزشی هستیم.

کوهستانی تصریح کرد: این مجموعه در راستای ایجاد ارتباط اثرگذار بین دانشگاه و صنعت اقدام به برگزاری نوآوردگاه‌های مختلف کرده است و در تلاش است تا با تربیت نسلی کارآفرین با اذهانی خلاق و مبتکر این روند را طی سال‌های آینده نیز در پیش گیرد.

وی با اشاره به اینکه نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته برای نخستین بار در جنوب کشور با حضور بیش از 120 نفر از نخبگان علمی منطقه در دانشگاه جیرفت در حال برگزاری است، افزود: این رویداد علمی از 24 تا 27 بهمن ماه به مدت چهار روز در این دانشگاه درحال برگزاری می باشد.

همچنین حسین مشایخی دبیر اجرایی نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان گفت: این نوآوردگاه یک رویداد علمی‌آموزشی است که افراد شرکت‌کننده در آن دارای ایده‌های خاص خود هستند و با برگزاری کارگاه‌های تخصصی می‌آموزند که چگونه این ایده را به کسب و کار تبدیل کنند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان با شبیه‌سازی فضای کسب و کار واقعی بیشتر با این عرصه آشنایی پیدا می‌کنند در روز اختتامیه نیز باید ایده خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند تا با جذب سرمایه و تبدیل آن به شرکت دانش‌بنیان کسب و کار مورد نظر را توسعه دهند.

مشایخی هدف از برگزاری این نوآوردگاه‌ها را اشتغال‌زایی با استفاده از ایده‌های خلاقانه عنوان کرد و افزود: دانشگاه جیرفت 120 ایده اولیه در نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان دریافت کرده است و طبق نظر داوران 24 ایده در مرحله اولیه انتخاب و تیم‌هایی تشکیل شده است و شرکت‌کنندگان این نوآوردگاه دانشجویان دانشگاه‌های جیرفت، کرمان، رفسنجان و هرمزگان می باشند.

وی گفت: رفع مشکلات کشاورزی جنوب کرمان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان مهم‌ترین هدف برگزاری نوآوردگاه تخصصی است.

مشایخی با تأکید بر اینکه حذف دیدگاه اشتغال قشر تحصیلکرده در بخش دولتی همواره مد نظر ما قرار دارد،تصریح کرد: با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی در صدد هستیم که دیگر نیازی به مهاجرت افراد برای پیدا کردن شغل به سایر نقاط کشور و حتی خارج وجود نداشته باشد.


حامد حامدیان مدیر نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه اکنون هجدمین رویداد نوآوردگاه در سطح کشور برگزار می‌شود،گفت: از این 18 نوآودگاه 30 استارت‌آپ «کسب و کار نوپا» به وجود آمده که توانسته‌اند، وارد شتاب‌دهنده‌ها شوند و از طرف مراکز حمایتی مورد پشتیبانی قرار گیرند تا ایده خود را تبدیل به کسب و کار کنند.

وی با بیان اینکه این نوآوردگاه‌ها با موضوع‌های متفاوتی در هفت شهر مختلف برگزار شده است، افزود: مدل اجرایی نوآوردگاه‌های مذکور به صورت ابتکاری و منحصر به فرد برای نخستین بار در سطح کشور در حوزه رویدادهای کارآفرینی طراحی و اجرا شده است.

حامدیان تصریح کرد: بر اساس نیازسنجی‌هایی که ما در زمینه کارآفرینی انجام دادیم، تعدادی کارگاه با عنوان‌های مختلفی از جمله مبنای ارزش‌آفرینی، اصول کار تیمی، طراحی مدل کسب و کار و طرح تجاری و نحوه ارائه مؤثر به سرمایه‌گذار در نوآوردگاه پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: این کارگاه طی چهار روز به صورت یک پکیج به همراه ابزارهای نوآوری به شرکت‌کنندگان نوآوردگاه آموزش داده می‌شود که مزیت آن آموزش با کار تیمی همراه با بازی و شبیه‌سازی فضای واقعی کسب و کار است و تفاوت آن با رویدادهای دیگر اجرای آن به صورت گیمی فیکشین نی باشد.

حامدیان تصریح کرد: در این رویداد 13 تیم با عضویت حدود 50 نفر در حوزه کشاورزی در محل دانشگاه جیرفت گرد هم آمدند تا ایده‌های خود را توسعه و روز جمعه به سرمایه‌گذاران ارائه دهند،و تیم‌های برتر این رویداد توسط این دانشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: نخستین نوآوردگاه تخصصی کشاورزی جنوب کرمان توسط مسؤولان دانشگاه جیرفت، شتاب‌دهنده شزان «شرکت دانش‌بنیان نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو» و اتاق بازرگانی و مرکز نوآوری کرمان با حمایت شرکت ایرانسل برگزار شده است که داوران این رویداد هم هستند.

حامدیان با اشاره به اینکه این پنجمین رویداد برگزار شده در استان کرمان است، تصریح کرد: سه نو آوردگاه در کرمان و دو نوآوردگاه در شهرستان جیرفت برپا شده است و با توجه به اینکه بیشتر ایده‌های نوآوردگاه سال گذشته جیرفت مربوط به بخش کشاورزی بود، رویداد امسال نیز به صورت تخصصی به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

حامد حامدیان اظهار کرد: رویدادهای برتر نوآوردگاه‌های سال‌های گذشته استان کرمان توسط مرکز نوآوری کرمان و مراکز سرمایه‌گذاری مرتبط با این استان از جمله ایرانیان مقیم دبی حمایت شدند و توانستند، کسب و کار خود را ادامه دهند.

وی افزود: همچنین یکی از تیم‌های برتر نوآوردگاه سال گذشته جیرفت اکنون در مرحله دریافت تسهیلات با همکاری پارک علم و فناوری برای تولید محصول خود است و دو تیم دیگر نیز در مرحله تبدیل به شرکت دانش‌‌بنیان هستند که امیدواریم در سال جاری این امر حاصل شود.

حامدیان با تأکید بر فرهنگ‌سازی این نوع کسب و کار در سطح کشور تصریح کرد: امیدواریم، بتوانیم، تعداد نوآوردگاه‌ها را در منطقه جنوب کرمان افزایش دهیم، اما لازمه آن فراهم بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها، ورود مراکز حمایتی برای تأمین مالی این رویداد و مشارکت فضای عمومی جامعه از جمله دانشجویان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

در پایان دانشجویان شرکت کننده در این رویداد بزرگ علمی درباره طرح و ایده خود صحبت کردند.

انتهای پیام/س

 

انتخاب 24 ایده خلاقانه در رویداد علمی کارآفرینی جیرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار