نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  تلویزیون الجزیره مباشر، استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه گفت: در برخی مناطق از جمله مناطق کاهش تنش شاهد افزایش درگیری‌ها بوده ایم.

او افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در هفته نخست ماه فوریه یک هزار شهروند سوری کشته شده‌اند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: باید برای رساندن کمک‌ها به مردم سوریه تلاش‌های بیشتری انجام دهیم. ما خواهان آتش بس فوری و بدون پیش شرط هستیم.

دی میستورا همچنین گفت: کنفرانس سوچی بر تشکیل کمیته قانون اساسی با حضور همه نمایندگان گروه‌ها با رعایت توازن تاکید کرد.

او افزود: مناقشه در مناطق مرزی  سوریه شامل دخالت نظامی طرف‌های مختلف می‌شود و هیچ پایان روشنی برای عملیات عفرین وجود ندارد.

دی میستورا خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم ادعای استفاده از گاز کلر در سوریه را تائید کنیم... گروه تروریستی جبهه النصره در ادلب سوریه فعال است و شهروندان غیرنظامی را می‌کشد و تاسیسات زیربنایی را تهدید می‌کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست ضمن حمایت از عملیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات علیه ایران گفت: از متحدان خود در برابر اقدامات تحریک آمیز ایران و حزب الله حمایت می‌کنیم. 

نیکی هیلی همچنین مدعی شد: ایران این بار به اسرائیل هواپیمای بدون سرنشین فرستاده است. ایران بار دیگر همان کاری را کرد که می‌کند - خطر درگیری ایجاد می‌کند و عزم همسایگان و مخالفان خود را برای مقاومت در برابر تجاوز می‌آزماید - اسرائیل به درستی برای دفاع از خود اقدام کرد.

هیلی با متهم کردن ایران و حزب الله به ایجاد بی ثباتی در سوریه گفت: ایران و حزب الله قصد دارند در سوریه بمانند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: نگرانی برخی از شکست تروریست‌ها در سوریه است. از ایالات متحده می‌خواهیم از نفود خود بر شبه‌نظامیان معارض استفاده کرده و از آن‌ها بخواهد از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارند.

نبنزیا افزود: ما نگرانی خود را از بی توجهی طرف‌های بین المللی به اصل استقلال و تمامیت ارضی سوریه اعلام می‌کنیم و معتقدیم این دخالت‌ها باعث پیچیده‌تر شدن امور می‌شود.

او افزود: ما باید به استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه کمک کنیم.

در این نشست همچنین بشار الجعفری نماینده سوریه خطاب به نماینده آمریکا گفت: چرا و به چه حقی نیرو‌های دولت سوریه و مردم را بمباران می‌کنید؟ هزار بار سوریه را موشک باران کردید و میلیارد‌ها دلار هزینه کردید تا دولت قانونی را سرنگون کنید و نتوانستید. هزار بار در نامه ۳۶ صفحه‌ای مستند هشدار دادیم تروریست‌ها می‌خواهند از گاز شیمیایی استفاده کنند و توجهی نکردید.

الجعفری افزود: مکرون ما را در حالی تهدید به حمله نظامی می‌کند که وزرای دفاع آمریکا و فرانسه اخیرا اذعان کرده‌اند که هیچ مدرک مستندی دال بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی وجود ندارد.

بشار الجعفری در ادامه ضمن انتقاد از حضور آمریکا در سوریه گفت: نیرو‌های آمریکایی در سوریه چه می‌کنند؟ آیا نیرو‌های آمریکایی قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کنند؟

سفیر سوریه در سازمان ملل افزود: همه اطلاعاتتان تحریف شده و دروغ است. خودتان هم می‌دانید ما از گاز سارین استفاده نکرده‌ایم. اما اینجا یعنی شورای امنیت وظیفه اش محکوم کردن ماست نه داعش.

او تاکید کرد: ما از تلاش‌های روسیه به خصوص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای میزبانی کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تشکر می‌کنیم. این کنفرانس نشان داد روند سیاسی در سوریه فقط با نظارت سوری‌ها و بدون مداخله خارجی می‌تواند صورت گیرد. شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی از همه طیف‌های سوری بودند. در این کنفرانس دو سند تصویب شد. یک سند درباره بیانیه نهایی اجلاس بود و دیگری تصمیم برای ایجاد کمیسیون قانون اساسی بود. امیدوارم که نتایج کنفرانس سوچی مورد سوء تفسیر قرار نگیرد.

الجعفری افزود: سوریه در سایه سکوت برخی از کشور‌ها و چشم پوشی برخی دیگر در معرض جنگ جهانی تروریستی قرار گرفته است. آنچه اکنون بر فضای جهانی حاکم است، طغیان قدرت بر حاکمیت قانون است. گروه‌های تروریستی عادت کرده‌اند که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. در طول هفته گذشته شهر دمشق با هزار راکت هدف قرار گرفت. برخی کشور‌ها تروریست‌های مزدور را نیرو‌های معارض سوری میانه رو می‌خوانند.

الجعفری تصریح کرد: سند‌های ویکی لیکس، سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه سوریه را آشکار کرد. وزیر دفاع آمریکا اعتراف کرد دولت سوریه از گاز‌های سمی استفاده نکرده است. برخی از کشور‌ها تلاش کردند جنایات ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا را در سوریه قانونی جلوه دهند. این ائتلاف ۹۰ درصد شهر الرقه را نابود کرد. هنگامی که آمریکا تصمیم گرفت به صورت غیرقانونی در سوریه دخالت نظامی کند، گفت برای مبارزه با داعش به سوریه آمده است، سپس موضع خود را تغییر داد و گفت حتی در صورت شکست داعش نیز در سوریه باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

نشست شورای امنیت درباره سوریه با حضور دی میستورا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار