رئیس کمیسیون اروپا اظهارات وزیر خارجه انگلیس را درباره اینکه رئیس اتحادیه اروپا قصد دارد این قاره را به کشوری عظیم تبدیل کند، «مهمل» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس را درباره اینکه رئیس اتحادیه اروپا قصد دارد این قاره را به کشوری عظیم تبدیل کند، «مهمل» خواند.

وی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس، در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «به شدت با تشکیل کشور واحد اروپا» مخالف است.

رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «برخی در جامعه سیاسی انگلیس با حقیقت دشمنی دارند و وانمود می‌کنند من  طرفدار دولت فدرالِ احمق و کله شق و حامی تشکیل یک کشور واحد در اروپا هستم.»

یونکر افزود: «من به شدت با تشکیل کشور واحد در اتحادیه اروپا مخالفم. ما آمریکا نیستیم، ما اتحادیه اروپا هستیم که نهادی قدرتمند و متشکل از 27 یا 28 کشور است.»

یونکر در ادامه سخنان خود گفت: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند علیه کشورهای اروپایی شکل بگیرد. به این ترتیب، این گفته‌ها کاملا مهمل است.»

بوریس جانسون در دوران تبلیغات برای همه‌پرسی برکسیت، سران اتحادیه اروپا، مانند یونکر، را به تمایل به تشکیل کشوری عظیم مانند نازی‌ها متهم کرده بود و گفته بود، فقط روش این اقدام با نازی‌ها تفاوت خواهد داشت.

روز چهارشنبه، وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی خود ادعا کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت)، نشان‌دهنده «تمایل طبیعی خودمختاری مردم» و جدایی از برنامه سیاستمداران اروپایی برای «ایجاد یک کشور اروپایی عظیم به عنوان پایه‌ای برای مفهوم جدید هویت سیاسی اروپا» است.

دیگر سیاستمداران اروپایی نیز از جانسون به دلیل ادعای وی مبنی بر این‌که برکسیت نشان‌گر «آرمان‌گرایی لیبرال» است، انتقاد کرده اند.

خی ورهوفستات، رئیس گروه لیبرال در پارلمان اروپا و هماهنگ کننده برکسیت در این نهاد، در اظهارنظر نسبت به سخنان جانسون گفت: «ایجاد موانع بر سر تجارت و عبور مسافران و بیان این‌ که هویت شهروندان یک کشور تنها می‌تواند ملی باشد، لیبرال نیست، بلکه کاملا متضاد با لیبرال است.»

اظهار نظر یونکر در حالی مطرح شده است که خود او در یک سخنرانی درباره چشم‌انداز مورد نظر خود درباره آینده اتحادیه اروپا، مبنی بر ایجاد یک مجلس قانون‌گذاری متشکل از دو حزب و انتصاب یک رئیس واحد برای آن، سخن گفته بود.

انتهای پیام/

 

واکنش رئیس کمیسیون اروپا به اظهارات بوریس جانسون

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار