به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیمه بهمن ماه امسال بود که محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خبر از ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را به طور رسمی رسانهای کرد؛ با اعلام این خبر مطرح شد که مدارس تیزهوشان در دوره اول متوسطه هم حذف خواهد شد.
هرچند آموزش و پرورشیها کاهش استرس دانش آموزان در دوره ابتدایی را دلیل ممنوعیت برگزاری آزمون اعلام کردند، اما به نظر میرسد این تصمیم بالقوه مثبت در زمانی نامناسب رسمی شد، زمانی که نه تنها به کاهش استرس دانش آموزان نمیانجامد بلکه موجی از بلاتکلیفی و سردرگمی را در جامعه ایجاد کرده است؛ از طرفی اظهارات چند پهلوی مسئولان آموزش و پرورشی بر بلاتکلیفی این تصمیم دامن زده است.
نارضایتی نخبگان از خبر تعطیلی مدارس تیزهوشان از یک سو و طرفداری کامل آموزش و پرورشیها از این طرح از سوی دیگر به تدریج شرایطی دوقطبی در جامعه ایجاد کرده است که یک سوی آن نخبگان و سوی دیگر آموزش و پرورش هستند.
این دوقطبی بودن را میتوان ناشی از تصویر آینده مبهم این تصمیم در شرایطی دانست که آموزش و پرورشیها در تبیین این مساله چندان موفق نبودند، موضوعی که باعث نگرانی نخبگان از نادیده گرفتن تواناییشان شده است.
به دنبال این دوقطبی ایجاد شده و موج موافقان و مخالفان ،۱۶ بهمن ماه بود که نخبگان نخستین تجمع خود را مقابل وزرات آموزش و پرورش آغاز کردند و با ایجاد کمپینهایی سعی بر جلوگیری از تعطیلی مدارس تیزهوشان دارند.
روز گذشته دانشآموزان فعلی و گذشته مدارس تیزهوشان به همراه خانوادههایشان به همراه جمعی از خانوادههای دانشآموزان کلاس ششمی مقابل مجلس تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش نمایندگان برسانند.
یکی از دانشآموزان گذشته تیزهوشان که اکنون سال اول دانشگاه تحصیل میکند در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خواسته خود را تصحیح روش آزمون اعلام کرد و گفت: به صرف اینکه آزمونی استرسآور است نباید جریان چندین ساله مدارس تیزهوشان را نادیده گرفت بلکه باید این روند را اصلاح کرد، در غیر این صورت با حذف آزمون، صورت مسئله را پاک کردیم.
وی بیان کرد: مدارس تیزهوشان ظرفیتی دولتی برای افراد تیزهوش محسوب میشود که با حذف این مدارس ظرفیت موجود حذف شده و فقط افرادی که تمکن مالی دارند امکان تحصیل در مدارس غیردولتی شاخص را پیدا میکنند حال آنکه سایر افراد تیزهوش و توانمند از این مسیر جا میمانند.
چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش به دنبال این تصمیم و حمایت از دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر گفت: در برنامه شهاب که از سال آینده به پایه هفتم میرسد دیگر دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانشآموزان جدا نمیکنیم چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچهها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل میکنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامههای خاص برایشان اجرا میشود و استعدادها پرورش مییابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود.
اما بطحایی روز گذشته در شورای سیاستگذاری گفت: آزمون مدارس تیزهوشان شامل مصوبه اخیر حذف آزمون میشود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش آموزان با استعدادهای متنوع از طریق اجرای طرحهایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت میشوند.
از طرفی فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: تعطیلی دوره اول سمپاد برای من خوشایند نبود و تلاش هم کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رای داد و معنایش این است که نتوانستیم رایی بر رد آن بگیریم. یقینا باید به دنبال راههای جایگزین باشیم.
و این مسئله در حالی است که دانش آموزان تیزهوشان معتقدند چطور به یکباره دانش آموز بعد از 9 سال تحصیل در آموزش عمومی از متوسطه دوم وارد مدرسه خاص شود و از همه ظرفیتها بهره گیرد در حالی که سه ساله پایانی تحصیل صرفا بر کنکور تاکید میشود.
مدارس تیزهوشان بستری دولتی برای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان در کشور و به ویژه مناطق محروم محسوب میشوند چراکه شاید در سایر مناطق فرصت شکوفایی استعدادها وجود داشته باشد، اما این پتانسیل در مناطق محروم در کمترین شانس خود قرار دارد و تعطیلی مدارس تیزهوشان تعطیلی شناخت استعدادهای برتر را به دنبال دارد.
حمید رضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روشهای جایگزین برای شناسایی استعدادهای برتر و کارایی طرح شهاب عنوان کرد: طرح شهاب برای شناسایی نخبگان در مدارسی است که به تیزهوشان دسترسی ندارند و پس از این شناسایی سعی میشود که دانش آموز از طریق مدارس تیزهوشان تحت کنترل و آموزش قرار گیرد حال با نبود این مدارس و در نقاط دور دست چه طور میتوان طرح شهاب را اجرایی کرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه استدلالهایی که تاکنون برای حذف آزمون ورودی دوره ابتدایی مطرح شده به دلیل تعطیلی مدارس تیزهوشان است، اظهار کرد: باید مجلس بررسیهای لازم را برای این مصوبه داشته باشد تا بهترین تصمیم در این خصوص اتخاذ شود.
حال باید دید طرفداری صرف آموزش و پرورش از این تصمیم با ارزیابی تمامی زوایای موجود و بدون عقاید رادیکالی بوده است یا خیر و جریان نخبه پروری که در سراسر دنیا به عنوان یک ظرفیت ویژه محسوب میشود در مسیری صحیح حرکت میکند چرا که بهره مندی از ظرفیت نخبگان واقعی کشور به افزایش بهره وری کشور و حتی در مواردی جهان کمک میکند همانطور که کم نبودند نخبگانی ایرانی که در سطح ایران و جهان افتخار آفرینی کردند.
انتهای پیام/
اي كاش بزودي همه مدارس يكسان شوند .
باید تمام مدارس یکسان شوند .
اختلاف طبقاتی را باید از بین برد .
وقتی در کلاسی همه قوی و یا ضعیف باشند . جریان آموزش و تعامل بین دانش آموزان از بین می رود .
جریان فرار مغزها اتفاق می افتد
آنهایی که با حذف آزمون مخالف هستند. خود را تافته جدا بافته می دانند .
وجود این آزمونها باعث استرس بچه ها و خانواده ها شده است .
مافیای آموزش کمر خانواده ها را در چشم و هم چشمی شکسته است .
در این آزمونها سودهای میلیاردی وجود دارد .
با تهیج و اغفال بچه های مردم بر خانواده ها فشار وارد می کنند .
خیلی از بچه در اثر این استرسها مشکل روانی پیدا کرده اند و گروهی هم این میان سود مالی فراوان می برند .
باید مدارس را تجهیز کنند تا تمام بچه ها خوب درس بخوانند و معلمها خوب درس بدهند .
وجود این آزمونها و چنین مدارس خاص باعث شده است خیلی ها از قطار آموزش جا بمانند و نسبت به درس کم محلی کنند . ترک تحصیل می کنند . و خدا می داند سرانجامش به کجا می رسد .
وقتی بچه ای ضعیف است ام کناری اش درس بهتری دارد همنشینی به سمت نتیجه مثبت گرایش پیدا می کند .
بچه ها را از هم محروم نکنید .
اعتراضات صرفا مال کسانی است که منافع مادی و شخصی دارند . مدارس بجای یادگیری و تربیت انسانی و اجتماعی صرفا مشغول آموزش تست زنی بودند . کاش پس از حذف آزمون ها به مدرسه ما که از مدارس موفق هم هست میامدی که چگونه روز بعد از دستور وزیر جشن و شادی به پا کردند.
با هم تربیت بشن
موسسات این را بهتر میدونن یا روانشناسان
و سر خوردگی اونایی که قبول نشدن
کلاس ها که قبلا زرنک و تنبل متوسط در یک کلاس بودن،نخبه ،مهندس و دکتر ،محقق ،خلبان و داروساز ،فیلسوف تحویل ندادن
باید بچه ها با هم دیگه پرورش پیدا کنن
کی گفته هر که معدلش ۲۰هست ،نخبه هست ،اونی که معدلش ۱۴هست نخبه نیست
شاید همون معدل ۱۴خیلی خلاق تر باشه
تازه معدل بالاها را به عنوان نخبه جدا میکنی به جز اینکه غرور باهوشی پیدا میکنن.
در راستای نظر شما عرض کنم
چرا فکر می کنید که هرکسی دکتر و یا مهندس شد موفق و رستگار می شود و به بهشت می رود .
بچه ها را طوری تربیت کنید تا در زندگی موفق شوند
خیلی ها هستند که مدارک بالا ندارند اما زندگی خوبی دارند.
سعی کنیم پدر و مادرهای خوبی تحویل جامعه بدهیم تا آینده کشور بیمه شود .
بیشتر دانش آموزان مدارس خاص با زور کلاسهای خصوصی و آموزشگاهها و دوپینگ کردن جلو می روند اما در مقاطع بالاتر کم می آورند .
کودکان و نوجوانان چه در پایتخت چه در مناطق محرم باید کودکی کنن
باید خلاقیتهاسان به عرصه ظهور برسه
همه فرزندان این سرزمین نخبه هستن منتها هر کدام در زمینه ایی
این مدارس فقط به والدین استرس میده
که از سایر فرزندان عقب نمونن
با این مدارس خلاقیت بچه ها به بیراهه رفته
این تجمعات برای کسب وکار ،های زیان ده هست که خلاقیت فرزندان این سرزمین را یه بیراهه میرد
آموزش,و پرپرش بایستی در مقابل مافیای پشت این آزمون ها که سالانه میلیاردها تومان به جیب میزنند مقاومت کند.
برخلاف مطالب گفته شده این مدارس مال پول دارهاست. کسانی که سرمایه هنگفتی برای کلاس و کتاب و آزمون و..... هزینه می کنند تا فرزندشان وارد این مدارس شود.
کجایی دنیا کودکان از کلاس سوم و چهارم برای ورود به مدارس تیزهوشان اینجوری تحت فشار و استرس قرار می گیرند؟
اگر آموزش و پرورش تنها یک کار خوب انجام داده باشد، همین کار است.
انشالله مدارس استعدادهای درخشان در دوره دبیرستان و همچنین کنکور هم حذف شود یا لااقل نحوه گزینش دانش آموزان تغییر کند!
من با تجربه سال ها تدریس در این مدارس با حذف آن ها موافقم.
کسی که استعداد داشته باشد، در یک مدرسه عادی هم می تواند خودش را نشان دهد و موفق باشد.
اجازه دهید دانش آموزان بدون برچسب تیزهوش و کندهوش در کنار هم درس بخوانند.
۱- ملاک اصلی در این آزمونها هوش ریاضی است و به دیگر درسها اهمیتی داده نمی شود.
۲- ناشران کتابهای کمک درسی سود بادآورده ای از این راه دارند.
۳- این آزمونها باعث مضطرب شدن و عصبی شدن دانش اموزان می شود.
۴- اکثر قبولی های این ازمونها تیزهوش واقعی نیستند فقط با ازمونها و تستهای مکرر و مشابه و با مطالعه بسیار زیاد قبول می شوند.
۵-بهترین معلمان به خصوص در شهرهای کوچک در این مدارس تدریس می کنند و این عین بی عدالتی است.
۷- تنها راه تشخیص دانش آموز تیزهوش سوال به شکل حضوری و در لحظه است بدون آنکه از قبل دانش آموز نمونه سؤال دیده باشد.