سردار فدوی مطرح کرد؛

تخلف آشکار زیست محیطی از سوی کشتی‌ها در دریای خلیج فارس و عمان / توسعه دریا محور نباید با تغییر مسئولان عوض شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: توسعه دریامحور نباید با تغییر مسئولان عوض شود، زیرا با این تغییرات بخش خصوصی به خاک سیاه می‌نشیند.

تخلف آشکار زیست محیطی از سوی کشتی‌ها در دریای خلیج فارس و عمان / توسعه دریا محور نباید با تغییر مسئولان عوض شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه اعمال حاکمیت‌ها باید بسیار کامل و جامع باشد، اظهار کرد: اعمال حاکمیت‌ها در آب‌های بین‌المللی بسیار ضروری است و ما این موضوع را از جایگاه خود به طور کامل دنبال می‌کنیم.

وی با انتقاد از رعایت نکردن مسائل زیست محیطی از سوی کشتی‌های دنیا در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، گفت: امروز اگر با هلی‌کوپتر یا هواپیما از فراز این آب‌ها حرکت کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ کشتی مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کند و ما شاهد ایجاد لکه‌های آلاینده از سوی این کشتی‌ها هستیم.

سردار فدوی یادآور شد: متأسفانه ما فقط ادعای حمایت از بخش خصوصی را داریم و تنها درباره توسعه دریامحور صحبت می‌کنیم، اما در عمل هیچ حمایتی از این بخش‌ها انجام نمی‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه دریا محور نباید با تغییر مسئولان عوض یا جابه‌جا شود، افزود: با تغییر یک مدیرعامل بخش خصوصی تمامی موارد عوض می‌شود و این موضوع منطقی نیست، زیرا که در این شرایط بخش خصوصی باید در توسعه دریامحور حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه چندی پیش تمامی اعضای دولت به جز رئیس جمهور برای راه‌اندازی گردشگری دریایی در کیش جمع شدند تا بخش خصوصی این پروژه را توسعه دهد، گفت: متأسفانه با تغییر مدیریت در سازمان منطقه آزاد کیش تمامی حمایت‌ها به فراموشی سپرده شد و در این بخش خصوصی به خاک سیاه نشست.

سردار فدوی با اشاره به اینکه در خلیج فارس و دریای عمان اعمال حاکمیت کرده‌ایم، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشتی‌های مرتبط به آمریکا و کشورهای تحت امر آن برای عبور از خلیج فارس تنها از آب راهه‌هایی که ما از آنها تعیین کرده‌ایم عبور می‌کنند و اجازه مخالفت ندارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در داخل نیز باید اعمال کامل حاکمیت دنبال شود، گفت: چندی پیش ما کشتی هندی که مخازن آب تعادل خود را نزدیک لاوان تخلیه کرده بود توقیف کردیم، اما سریع آن را رها کردند در حالی که کشتی ایرانی دو سال به خاطر موضوع باطل تحریم‌ها در توقیف همین کشور بود.

وی با اشاره به اینکه طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی کشورهای خارجی باید رعایت قانون عبور بی‌ضرر داشته باشند ولی متأسفانه رعایت نمی‌کنند و کشورهایی که ما تعیین کرده‌ایم از آبراهه‌هایی که مشخص کرده‌ایم عبور کنند.

فدوی افزود: طبق روال بین‌المللی اجرای این کارها بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و انتظار می‌رود طبق ابلاغیه‌ای که 5 روز پیش برای مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی امضا کرده‌اند در این حوزه پای کار بیاید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: از طرف هوا و دریا هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست که از سوی کشتی‌ها رخ دهد مستندسازی می‌شود اما اعمال قانون برای آن‌ها بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و با صدور حکم با قدرت آن را اجرایی می‌کنیم.

وی در ادامه به توقیف تشریح مرسک توسط نیروی دریایی سپاه در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حالی که دو ناو آمریکایی و هواپیمای آمریکا مراقب این کشتی بودند از آن‌ها درخواست کردیم که دخالت نکنند و ما کشتی‌ را توقیف کردیم بنابراین اعمال حاکمیت با قدرت ضروری است و باید انجام شود.

فدوی یادآور شد: هر زمان که در خلیج فارس و دریای عمان تردد کنید متوجه خواهید شد که کشتی‌ها هیچ یک از مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: متأسفانه عده‌ای به دلیل منافع شخصی، منافع کلان کشور را قربانی می‌کنند که این یکی از مصیبت‌های کشور به شمار می‌رود و تا به امروز بسیاری از طرح‌های کشور دچار خدشه شده است.

وی  تصریح کرد: همه دولت‌ها مدعی حمایت از توسعه دریا محور هستند، اما در عمل هیچ یک از آنها تا به امروز کار چندانی را اجرا نکرده در حالی که دریا در ادامه حیات کشورها نقش اساسی دارد.

سردار فدوی اظهار کرد: بخش بزرگی از کشور ما دریا و یا ساحل دریا را شامل می‌شود و تجارت دریایی بخش بزرگی از تجارت‌های ما به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار