وی ادامه داد: ما باید طی 3 سال آینده تعداد دانشجویان مهارتی را به بیش از 2 برابر افزایش دهیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه ظرفیت دانشگاه علمی کابردی و فنی حرفهای در زمینه آموزشهای مهارتی بالا است، افزود: برخی از این اقدامها ما را در تربیت دانشجویان مهارتی کمک میکند ولی متاسفانه فرهنگ مدرک گرایی و استفاده نا صحیح از تحصیلات رواج دارد و برخی از افراد کارشان هیچ ارتباطی با مدرک تحصیلیشان ندارد و به همین دلیل است که دانشجویان به سمت دانشگاههای نظری میروند.
امید با اشاره به اینکه بیکاری در بین دانشجویان دانشگاههای نظری بیشتر از مراکز آموزشی مهارتی است، عنوان کرد: گفتمان سازی در آموزشهای مهارتی به وسیله دانشگاه علمی کاربردی انجام میشود و طی 2 سال گذشته کارهای خوبی را در این زمینه انجام شده است.
امید در خصوص اینکه یکی از راههای رفع مشکل بیکاری آموزشهای مهارتی در کشور است، تاکید کرد: ایجاد شغل و کارآفرینی برای فارغالتحصیلان دانشگاههای نظری در حدود 300 میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که برای ایجاد اشتغال دانشجویان مهارتی در حدود 10 درصد این مبلغ را نیازمند است.
امید با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد دانشجویان مهارتی شاغل هستند، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی تلاش زیادی برای استقرار نظام صلاحیت حرفهای انجام داده است و اگر این نظام در کشور به کار گرفته شود این دانشگاه جایگاه اصلی خود را پیدا میکند و خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح به تصویب رسید ولی نتیجه آن با مشکلاتی رو به رو شده است.
وی ادامه داد: در مسیر توسعه آموزشهای مهارتی مذاکراتی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد و بر اساس توافقات انجام شده همه سربازان نیروهای مسلح تحت پوشش آموزشهای مهارتی قرار میگیرند.
وی ادامه داد: در حدود 500 هزار نفر نیاز به آموزشهای مهارتی دارند و ما برای سربازان دورههای پودمانی و تک درس برگزار میکنیم تا سربازان پس از دوران خدمت با آموزشهای مهارتی خود بتوانند در جایی مشغول به کار شوند.
انتهای پیام/