گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان ملل متحد باید 20 هزار نیروی نظامی برای حل بحران شرق اوکراین و برگزاری انتخابات این کشور اختصاص دهد.

حل بحران اوکراین نیازمند 20 هزار نیروی قدرتمند سازمان ملل استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گزارشی که هفته جاری در کنفرانس امنیتی مونیخ در اختیار مقامات عالیرتبه قرار می‌گیرد نشان می‌دهد سازمان ملل متحد باید 20 هزار سرباز از کشورهایی که عضو ناتو نیستند و 4 هزار نیروی پلیس را به حل بحران اوکراین اختصاص دهد. از آوریل 2014 که درگیری میان نیروهای اوکراین و جدایی‌خواهان شرق این کشور بالا گرفته است بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند. علیرغم آتش‌بس ملی و تلاش‌ها برای برقراری صلح درگیری‌های متناوب همچنان ادامه دارد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه انجام عملیات برقراری صلح از سوی سازمان ملل در اوکراین را پیشنهاد داده است. «آندرس فو راسموسن»، دبیرکل سابق ناتو که هم‌اکنون مشاور رئیس‌جمهور اوکراین است دستور تهیه گزارشی را داده است که روز شنبه در کنفرانس امنیت مونیخ در اختیار مقامات مختلف از جمله نماینده ویژه آمریکا در اوکراین قرار می‌گیرد.

«ریچارد گوآن» نویسنده گزارش فوق گفت: «چنین عملیاتی نیازمند همکاری کشورهای اروپایی مانند سوئد؛ کشورهایی که در برقراری صلح سابقه دارند مانند برزیل و کشورهایی که مورد اعتماد روسیه هستند مانند بلاروس است».

با اینکه برخی سیاستمداران و کارشناسان تعداد نیروهایی لازم را 50 هزار نفر اعلام کرده‌اند گوآن می‌گوید درخواست این تعدا نیرو از دیگر کشورها غیرواقعی است و مسکو با این تعداد مخالفت خواهد کرد. مقامات ارشد روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه این تنش‌ها را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به گفتگو خواهند گذاشت.

گوآن همچنین اعلام کرد تشکیل نیروی برقراری صلح باعث می‌شود شرایط برای برگزای انتخابات محلی در شرق اوکراین فراهم شود. این موضوع بخشی از توافق صلح مینسک در سال 2015 است که در نتیجه مذاکرات کی‌یف، مسکو، پاریس و برلین منعقد شد. آنها در تلاشند تا اوکراین بر مرزش با روسیه تسلط پیدا کند و سلاح‌های سنگین از این منطقه جمع آوری شوند. به گفته گوآن «اگر آنها بتوانند در منطقه مستقر شوند به سرعت و در 12 ماه انتخابات محلی برگزار خواهد شد و پس از آن می‌توانیم صلحبانان را برای برقراری صلح به مدت دو سال در آن منطقه نگه داریم».

گوآن بر این باور است که پلیس بین المللی باید در اوکراین مستقر شود چون سربازانی که بر تانک‌ها سوارند نمی‌توانند با تظاهراتی که در پی این رای‌گیری به وجود می‌آید، مقابله کنند.

در حال حاضر بیش از 700 غیرنظامی غیرمسلح عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این درگیری‌ها نظارت می‌کنند اما هنوز تنش‌ها کاهش نیافته است. موانع زیادی برای تایید اعزام این نیروها به اوکراین وجود دارد. هم روسیه که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و حق وتو دارد باید جزئیات را بپذیرد و هم سوئد باید فرماندهی عملیات پیشنهادی را قبول کند.

انتهای پیام/

 

حل بحران اوکراین با همکاری ۲۰ هزار نیروی قدرتمند سازمان ملل 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار